تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۷۷۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول خبر داد
60 بنای تاریخی دزفول نیازمند مرمت اضطراری
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول گفت: از مجموع بناهای تاریخی‎ای که ثبت ملی هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا نیازمند مرمت اضطراری هستند.

حجت‎اله آریایی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار کرد: 186 هکتار بافت قدیم مصوب در دزفول وجود دارد و 90 بنای تاریخی ثبت‎شده و حدود 90 بنای تاریخی در آستانه ثبت در دزفول وجود دارند.

وی افزود: از میان بناهایی که ثبت هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا را که آسیب دیده‎اند و به مرمت اضطراری نیاز دارند از ابتدای سال 97 آسیب‎شناسی و به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم تا ضمن انجام اقدامات مقتضی درخصوص آن‎ها، اعتبار استانی یا ملی لازم نیز به این بناها تخصیص یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: برای بررسی بناها به تجهیزاتی همچون دوربین نقشه‎برداری، سیستم‎های کامپیوتری، جی‎پی‎اس و وسیله نقلیه نیاز است، به همین دلیل رسیدگی به این بناهای تاریخی و آسیب‎های احتمالی آن‎ها، نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است. همچنین تعداد کارشناسان موجود در دزفول جوابگوی شناسایی بناها نیست.

وی گفت: در بسیاری از موارد در بافت قدیم مالکانی که عمدتاً از قشر ضعیف نیز هستند تخلفاتی را انجام می‎دهند؛ به عنوان مثال، در برخی موارد خانه‎هایشان را با استفاده از مصالح غیراصولی از یکدیگر جدا می‎کنند.

آریایی‌نیا گفت: برای حل مشکلات مختلف مکاتبات با سازمان‌های مختلف از جمله اداره برق و شهرداری صورت گرفت. برای رفع مشکلات نیازمند نیرو، امکانات، ادوات و  بودجه هستیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار