تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۷۷۵۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان:
حقوق بگیران شرکت نفت دلیل افزایش نرخ تورم در خوزستان هستند
قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان گفت: نرخ تورم در خوزستان 3 درصد از نرخ متوسط کشوری بالاتر است و دلیل اصلی آن درآمدهای نفتی قشر حقوق بگیر این شرکت است.

قائم‌مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان روزهای گذشته در جلسه‌ای نرخ تورم در خوزستان را 58 درصد اعلام کرد که این رقم نشان می‌داد نرخ تورم در استان خوزستان بالاتر از نرخ متوسط کشوری است.

برای اطلاع از کم و کیفیت نرخ تورم در استان به سراغ یدالله مهر علیزاده، قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری رفتیم تا از جزئیات موضوع مطلع شویم. این گفت‌وگو در پی می‌آید.

چرا نرخ تورم در استان 58 درصد است؟

این گزارشی است که مرکز آمار ایران در خصوص قیمت مواد خوراکی، غیرخوراکی و دخانیات در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته منتشر کرده و نشان‌دهنده نرخ تورم کشور و استان‌ها نیز است؛ این نرخ در خوزستان حدود 57.4 درصد و در کشور 54 درصد است.دلیل اصلی این نرخ تورم، درآمدهایی است که در حوزه نفت در استان وجود دارد.

شاخص کل تورم در 12 ماهه یعنی آذر امسال نسبت به سال گذشته در کشور 18 درصد و در خوزستان 18.3 درصد است، یعنی خوزستان در این شاخص فقط ۳ دهم درصد با میانگین کشوری فاصله دارد.

دلیل افزایش قیمت‌ها در استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر را در چه می‌دانید؟

یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در استان بالا رفتن قدرت خرید مردم است یعنی هر چه قدرت خرید بالا باشد، فروشنده باقیمت بالاتر کالای خود را عرضه می‌کند، اما زمانی که قدرت خرید پایین باشد مردم اغلب به دنبال تخفیف هستند و قیمت افزایش پیدا نمی‌کند که این به دلیل اقتصاد نفتی خوزستان است.

وجود نفت و قشر حقوق‌بگیر نفت سبب می‌شود قدرت خرید قشری افزایش پیدا کند اما اگر گروه حقوق‌بگیر نفت را خارج کنیم قطعاً نرخ تورم پایین می‌آید.

خوزستانی‌ها بر اساس فرهنگی که دارند روی قیمت‌ها چانه زنی نمی‌کنند، اما در استان‌هایی مانند: اصفهان، شیراز و کرمان عکس این قضیه صادق است و خریدار با تأمل کالای موردنظر خود را خریداری می‌کند اما در خوزستان هر چه عرضه می‌شود خریدار وجود دارد، رفتار مصرف‌کننده یکی از عوامل افزایش قیمت کالاها است.

فکر نمی‌کنید اگر کالای موردنظر به‌اندازه کافی در اختیار مصرف‌کننده باشد سبب بالا رفتن تقاضا نمی‌شود؟

در عرضه و تقاضا کالا در همه استان‌ها ناهماهنگی به وجود آمده است، این شرایط مختص خوزستان نیست؛ کمبود برخی کالاها در خوزستان در استان‌های دیگر نیز به همین صورت است اما در استان‌های دیگر کمبود کالا منجر به افزایش قیمت اجناس نشده است.

پس دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات، بازار را در کنترل خود ندارند؟

این موضوع چند دلیل دارد؛ اول: بحث نظارت؛ دوم: سیاست‌های تنظیم بازاری که در کمیته‌ها مصوب می‌شود، باید اجرایی و بر شبکه‌های توزیع نظارت شود؛ تا آنجایی که اطلاع دارم این روند در حال انجام است و چند دستگاه کمکی برای کنترل و نظارت بازار پای‌کار آمده‌اند؛ پایین آمدن قیمت کالا تابع حساسیت مردم در خرید است.

چگونه می‌توان این حساسیت را وارد اقتصاد خانوار کرد تا مردم برحسب اولویت و نیاز اقدام به خرید کالای موردنظر کنند تا شاهد بالا رفتن قیمت کالاها مخصوصاً اقلام ضروری نباشیم؟

بخشی از این حساسیت تابع درآمد مردم و بخش دیگر تابع رنگ و لعاب اجتماعی است؛ زمانی که قیمت کالاها بالا می‌رود مردم نباید به سراغ آن کالا بروند یا حداقل مصرف خود را کاهش دهد؛ چون افزایش تقاضا سبب می‌شود عرضه‌کننده قیمت کالاهای خود را افزایش دهد بنابراین زمانی که حساسیت و مقاومت مردم بالا رود تولیدکننده و یا عرضه‌کننده ناگزیر است برای اینکه حاشیه سود خود را تأمین کند قیمت اجناس خود را کاهش دهد درحالی‌که این رفتار را در استان نمی‌بینیم و هر کالایی با هر قیمتی عرضه شود به فروش می‌رسد.

معاونت اقتصادی استانداری در بحث کنترل و نظارت قیمت‌ها به چه صورت ورود کرده است؟

ما در سه حوزه ورود کردیم؛ نخست جلسات تنظیم بازار است که جلسات آن روزانه برگزار می‌شود؛ یکسری کالاهای 25 گانه که به‌عنوان کالاهای اساسی به شمار می‌روند، عرضه و تقاضای آن‌ها را به تفکیک شهرستان‌ها در استان شناسایی کردیم؛ به‌طور مثال در 5 سال گذشته در شهرهای دزفول، اندیمشک، ماهشهر، شادگان و ... مصرف این 25 قلم از کالا چقدر بوده؟ عرضه چقدر؟ و تقاضا به چه میزان بوده است؛ فاصله بین این کالاها نه‌تنها در استان بلکه در کل کشور به وجود آمده است که با جدیت آن‌ها را رصد می‌کنیم که کالاهای اساسی به دست مصرف‌کننده برسد و احتکاری صورت نگیرد؛ از طریق نهادهای بازرسی شبکه توزیع استان روزانه بررسی می‌شود.

 سعی کردیم از طریق صدا سیما، اصناف، نهادهای مدنی و اتاق‌های بازرگانی و.. به مردم آموزش دهیم که کالای گران و بالاتر از قیمت متعارف خریدارید نکنند یا کمتر خریداری کنند؛ به‌هرحال نمی‌توان برای مردم تعیین تکلیف کرد و خود آنها باید تصمیم بگیرند.

 با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، متوجه می‌شویم برخی افراد در خوزستان قیمت کالاها را به‌صورت خودسر بالا می‌برند، درست است؟

بله؛ اکنون اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی به‌عنوان رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در رابطه با چگونگی مصرف، مصرف متعارف و... با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و اگر جایی افزایش قیمتی را مشاهده کنند آن را گزارش کنند.

پس از دریافت گزارش‌های گران‌فروشی برخورد با گران‌فروشان به چه صورت است؟

یکی از دلایل تشکیل این کارگروه این است که چند دستگاه کارهای خود را در یک حوزه انجام می‌داد؛ با تشکیل این کارگروه آن‌ها را کنار هم گذاشتیم تا روند تصمیم‌گیری سریع شود و معطل سیکل اداری نباشیم.

برای اینکه دستگاه‌ها سریع‌تر بتوانند با متخلفان بازار برخورد کنند شهروندان در زمان خرید از فروشنده درخواست فاکتور کنند چراکه فاکتور سندی است که از طریق آن سریعاً می‌شود اقدام کرد؛ به‌صورت شفاهی اثبات گران‌فروشی سخت است باید فرهنگ درخواست فاکتور توسط مشتری در استان جا بیفتتد.

چرا صادرات مرغ در استان خوزستان به حالت دستور (دستور به فرمانداران) درآمده است؟ آیا سازمان صمت سازوکاری برای جلوگیری از خروج مرغ از استان ندارد؟

به‌منظور تنظیم بازار و قیمت مرغ باید از خروج مرغ از استان جلوگیری کرد چراکه مرغ موجود مختص مصرف استان است و طبیعتاً خروج آن افزایش قیمت را به دنبال دارد. از طرفی بخش خصوصی دنبال سود است و دنبال راهی برای افزایش سود خود است، اما وقتی دستور صادر می‌شود به نیروی انتظامی گفته می‌شود که از صدور محموله‌های مرغ جلوگیری کند؛ قبلاً فقط در شهر نظارت می‌کردیم، اکنون گلوگاه‌هایی که بازار را بر هم می‌زند را نیز کنترل می‌کنیم.

دلیل نوسانات قیمت گوشت قرمز و اختلاف قیمت آن در مناطق مختلف اهواز چیست؟ چرا لیست اقلام خوراکی سازمان صمت کامل و یا به‌روز نیست؟

قیمت گوشت قرمز تابع نوسانات بازار و کمبودها است؛ عده‌ای نیز از این کمبودها سودجویی کرده و سبب بر هم زدن قیمت در بازار می‌شوند؛ دو هفته گذشته با توجه به مشکلاتی که در توزیع گوشت به وجود آمد تعداد واحدهای عرضه‌کننده گوشت را افزایش دادیم.

روزانه قیمت‌های عرضه را دنبال می‌کنیم؛ استاندار 3 روز در هفته در این رابطه جلسه برگزار می‌کند؛ همچنین موضوع لیست اقلام خوراکی را پیگیری می‌کنم.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
احسنت بالاخره یکی پیدا شد یه حرفی زد

این حرف اگه باعث این بشه که حقوق شرکت نفتی ها هم مثل بقیه مردم بشه

حرف خوبی یه و باید بهش بها بدهند

اما شما چطور توجیه میکنید این پولدارای نفتی رو با پولدارای تهرانی

با کارخونه دارای اصفهانی و تهرانی و تبریزی و....
چرا

اونجاها اینطوری نیست

اینجا تو اهواز دستگاههای نظارتی و بازرسی و تعزیرات خواب هستن

به فکر مردم نیستن

شهرداری ها و برخی ادارات اتوبوسرانی و تاکسیرانی . ... شدن رانت خوار و پارتی باز ی

اینها درد این شهره

همش به نفتی ها برنمیگرده

اونا رو درست کنید اینا رو هم بهشون برسید

تا کی
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
ولک ای چه صحبتی یه آخه

په تورم تهران چی میگی

اینجا از تهرانوم تورم دار تره که
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
ما شرکت نفتی ها همه راضی هستیم از همه مون کم کنن

ببینیم تورم ای شهر حل میشه

بازاری ها گردن کلفتو ول کردن

مسئولین دو سه شغله رو ول کردن

پزشکا و دکترای میلیاردر

رو ول کردن

همش میگن نفتی ها

یه کم انصاف و حرف حساب بزنید
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
تورم مربوط به یک نهاد و یه جا نمیشه

این حرف دقیق و کاملی نیست

درست باید مطرح بشود و این صحبتها تفرقه افکنی یه
:
:
:
آخرین اخبار