تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۷۷۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح زنده گیری سگ های ولگرد در خرمشهر اجرا نشد
طرح زنده گیری سگ های ولگرد در خرمشهر به دلیل هزینه بالا و مشکل مالی ناشی از عمل نکردن برخی اعضای شورای سلامت این شهرستان به تعهدات مالی خود نسبت به این طرح اجرایی نشد.
  در حالیکه جمعیت سگ های ولگرد و بدون صاحب در سطح شهرستان خرمشهر رو به افزایش گذاشته و موجب سلب آسایش شهروندان شده است طرح زنده گیری سگ ها به عنوان یکی از مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان اجرا نشده و اکنون طرح اتلاف سگ های ولگرد به عنوان یکی از گزینه های کنترل جمعیت این حیوان در شورا سلامت خرمشهر مطرح شد.
تصمیم گیری در خصوص اتلاف سگ های ولگرد در حالی در جلسه روز دوشنبه شورای سلامت و امنیت غذایی خرمشهر مطرح و مورد موافقت نسبی اعضای این شورا قرار گرفت که تنها مانع اجرای طرح زنده گیری سگ های ولگرد عمل نکردن منطقه آزاد اروند و شرکت نفت اروندان نسبت به تعهدات مالی این طرح عنوان شد.
به گزارش ایرنا در این نشست که به ریاست معاون فرمانداری خرمشهر برگزار شد هزینه زنده گیری و نگهداری یک قلاده سگ بدون صاحب 10 میلیون ریال اعلام شد که از توان مالی شهرداری و سایر دستگاه های متولی خارج بوده اما هزینه اتلاف یک قلاده سگ یک میلیون ریال اعلام شد.
معاون فرمانداری خرمشهر در این نشست گفت: طرح اتلاف سگ های ولگرد با اخذ مجوز از دستگاه قضایی قابل اجراست ضمن اینکه هزینه های آن از سوی سازمان منطقه آزاد اروند و نفت و گاز اروند باید تامین شود.
سیدجواد موسوی از شهرداری خرمشهر خواست برای مشارکت در اجرای طرح اتلاف سگ های ولگرد با دادستانی مکاتبه کرده و مجوزهای قانونی لازم را اخذ کند ضمن اینکه پیمانکار مجری این طرح باید تمام قوانین و مقررات را رعایت کند تا مسایل و مشکلاتی برای مردم در هنگام اتلاف سگ ها ایجاد نشود.
وی همچنین با اشاره به وجود ساختمان های نیمه مخروبه رها شده در سطح خرمشهر گفت: باید ساختمان های نیمه ساخت و مخروبه سطح شهر تعیین تکلیف شود و شهرداری در این خصوص با صاحبان آنها اخطاریه دهد.
رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر نیز اظهار داشت: ممکن است خیلی ها مخالف اتلاف سگ های ولگرد باشند اما باید گفت در حال حاضر چاره ای جز اتلاف سگ های ولگرد در خرمشهر نیست و باید از روش های مختلف همچون طعمه سمی برای اتلاف سگ ها استفاده کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد طرح اتلاف سگ های ولگرد از اسلحه بی صدا استفاده شود.
شهردار خرمشهر نیز در خصوص اتلاف سگ های ولگرد گفت: شهرداری در راستای اجرای طرح اتلاف سگ های ولگرد در قالب مصوبات قانونی مشارکت خواهد کرد.
دارابی افزود: مکاتبه با دادستانی انجام شده و پیمانکار طرح اتلاف سگ های ولگرد نیز آماده اجرای طرح است و گلوله ها را خریداری کرده و به دنبال کارهای بیمه است.
وی هزینه اتلاف هر قلاده سگ ولگرد را یک میلیون ریال بیان کرد و گفت: شهرداری به دلیل کمبود نقدینگی توانایی تامین هزینه اتلاف سگ های ولگرد را ندارد و انتظار می رود شرکت نفت و گاز اروندان و سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به تامین هزینه های این طرح اقدام کنند.

** ضرورت راه اندازی کشتارگاه صنعتی خرمشهر
کارشناس مرکز بهداشت خرمشهر نسبت به تسریع در راه اندازی کشتارگاه صنعتی تاکید کرد و گفت: سرمایه گذار هزینه سنگینی در این کشتارگاه صنعتی داشته و همکاری برای تسریع در راه اندازی این کشتارگاه ضروری است.
جلیلیان افزود: کشتارگاه صنعتی خرمشهر دارای چند سالن کشتار دام سبک و سنگین، سردخانه، سلول نگهداری دام، سلوله تمیزکردن روده، محل تبدیل خونابه به خوراک دام و تصفیه خانه فاضلاب دارد و در صورت بهره برداری شهرستان خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هندیجان و شادگان را پوشش می دهد و پیش بینی می شود تا اواخر بهمن ماه به بهره برداری برسد.
وی در ادامه به کمبود خانه های بهداشت در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات در مناطق روستایی به دلیل کمبود امکانات محدودیت داریم ضمن اینکه به زمین برای احداث خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی در روستاهای سرحانیه سفلا، جدیده، منیخ، نعیمیه مینوشهر، حفارشرقی، دربند غربی و کوی کارمندان نیاز است.
رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر از انتقال محل کشتارگاه سنتی به کشتارگاه صنعتی خبر داد و گفت: کشتارگاه صنعتی خرمشهر از امروز با کشتار 6 واحد دام سنگین و 6 دام سبک کار خود را آغاز کرد و تا هفته آینده کشتارگاه آبادان نیز به خرمشهر منتقل می شود.
محمد فخری زاده مجموعه کشتارگاه صنعتی خرمشهر را بی نظیر دانست و گفت: پیش بینی می شود شهرستان شادگان اوایل سال 98 به خرمشهر منتقل می شود.
وی پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی در ماهیان پرورشی گرمابی را لازم و ضروری بیان کرد و گفت: در سال جاری کشور عراق در گیر بیماری ویروسی در مزارع پرورش ماهی گرمابی شد و خسارت جدی به این مزارع وارد شد.
فخری زاده افزود: در این راستا به دلیل حساسیت های ایجاد شده یک گروه از دامپزشکی مرکز استان به کشور عراق اعزام شد و نمونه هایی از این ویروس را تحت آزمایش قرار دادند.
وی گفت: با توجه به اینکه عامل بیماری ویروسی است و با توجه به مبادلات مرزی که با این کشور انجام می شود احتمال انتقال ویروس به ماهیان پرورشی در کشور وجود دارد.
فخری زاده با بیان اینکه تاکنون در مزارع پرورشی شهرستان خرمشهر موردی از این بیماری مشاهده نشده گفت: باید پیشگیری لازم هنگام صادرات ماهی از خرمشهر به عراق صورت گیرد.
نماینده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر از اجرایی نشدن مصوبات جلسات قبلی شورای سلامت انتقاد کرد وگفت: 52 روز پیش مصوبه جمع آوری نخاله های ساختمانی در جلسه شورای سلامت مصوب شد ولی تاکنون اجرایی نشده است.
عبدالکاظم حریزاوی گفت:اگر دستگاه های خدمات رسان نمی توانند وظایف خود را انجام دهند نیروهای بسیج وارد عمل می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار