تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۷۷۶۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تربتی نژاد در تشریح گزارش تفحص از شرکت کشت وصنعت کارون:
عدم پایش اجرای مقررات در انعقاد قراردادها شرکت کشت و صنعت کارون و نیشکر
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست گزارش نهایی این کمیسیون از تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد کشت و صنعت کارون و طرح توسعه کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی آن را قرائت کرد.

نورمحمد تربتی نژاد در نشست علنی امروز (دوشنبه، یک بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد کشت و صنعت کارون و طرح توسعه کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی آن را قرائت کرد و گفت: در خرداد 96 ابلاغیه اعضای هیات تحقیق و تفحص صادر و مراحل اجرایی از شهریورماه آغاز شد، با توجه به اهداف ماموریت نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست به دستاوردهای کلی این تحقیق و تفحص اشاره کرد و گفت: ایران در سال 95 با تولید حدود 1.6 میلیون تن رتبه 21 تولیدکننده های شکر دنیا و با مصرف حدود 2.5 میلیون رتبه 12 دنیا را به خود اختصاص داده است. شرکت های نیشکری با تولید 718 هزار تن، 48 درصد شکر موردنیاز کشور را تولید کردند، اعلام شده است در سال 96 و 97 با توجه به افزایش تولید و موجودی انبار ایران از واردات نیشکر بی نیاز است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال 1360 فرآیند ایجاد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مورد بررسی قرار می گیرد، در سال 62 شورای شکر و صنایع جانبی وابسته تشکیل و پس از مطالعه و بررسی های متعدد در سال 65 در شورای اقتصاد و در هیات وزیران احداث 7 واحد نیشکر هر کدام به وسعت 12 هزار هکتار به تصویب می رسد.

این نماینده مجلس گفت: در سال 78 شروع تولیدات اولین واحد به نام کشت و صنعت امام خمینی و در سال 91 فعالیت آخرین واحد به نام کشت و صنعت دهخدا آغاز می شود، براساس اهداف تعیین شده و به استناد اساسنامه تاکنون یک شرکت مادر، 7 واحد کشت و صنعت و 9 شرکت کشاورزی در قالب این مجموعه ایجاد شده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا به وضعیت و کیفیت برداشت نیشکر در دنیا اشاره کرد و گفت: در برزیل که مهد تولید شکر در دنیا است حدود 3.2 میلیون هکتار از 5.4 میلیون هکتار مزارع کشت نیشکر به صورت سوخته برداشت می شود. قرار بوده تا سال 2017 برداشت سبز صورت گیرد ولی برای مدت 5 سال این تاریخ تمدید شده است.

تربتی نژاد در ادامه به وضعیت برداشت نیشکر در شرکت توسعه نیشکر پرداخت و بیان داشت: شرکت توسعه نیشکر برداشت این محصول را غالبا به صورت سوخته انجام می دهد و براساس اعلام شرکت در سال 96 حدود 20 درصد برداشت به صورت سبز انجام گرفته است، برداشت سبز نیازمند ناوگان ماشینی و انتخاب آگاهانه نوع ماشین برداشت برای خرید یا جایگزین است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست به جمع بندی مباحث مربوط به شرکت کشت و صنعت کارون اشاره کرد که این مباحث به قرار زیر است:

- به دلیل حاکمیت عمومی قوانین و مقررات دولتی از منظر رعایت حقوق صاحب سرمایه (بانک کشاورزی) که دولتی است محدودیت های اجرایی متعددی علی الخصوص در افزایش سرمایه شرکت و به تبع آن سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت ها و تکمیل صنایع جانبی ایجاد شده است.

- بیکاری مشهود در منطقه، انتظار به کار گیری هزاران نفر نیروهای جدید، فشارها و دخالتهای بیرونی مجموعه را شکننده نموده و از جایگاه بنگاه اقتصادی خارج کرده است.

- کاهش فعالیت بعضی از صنایع جانبی موجود و عدم فعالیت و یا عدم تکمیل سایر صنایع جانبی، ظرفیت های خالی تولید و اشتغال را باعث شده و درآمد شرکت را متأثر نموده است.

- نظارت ضعیف بر فرایند امور و عدم پایش اجرای مقررات در انعقاد قراردادها به ویژه در سالهای قبل از ۱۳۹۴ در تضاد با منافع و صرفه و صلاح شرکت بوده است. در گزارش مدیریتی مؤسسه حسابرسی شرکت در سالهای 1395- 1393 به دفعات این مهم تذکر داده شده است.

- واگذاری های صورت گرفته توسط کشت و صنعت همانند شرکت ماهی کارون و ماشین آلات، موجبات اعتراض مردم را فراهم ساخته است.

- حمایت های مالی ناگزیر بانک کشاورزی از کشت و صنعت کارون موجب فشار فزاینده ای بر بانک در انجام وظایف ملی خود شده است.

- علی رغم تحولات و بهبود نسبی امور در دوره ی بررسی، زیان انباشته سنواتی و بدهی به بانک ۲۳ هزار میلیارد ریالی شرکت را از حالت انتفاعی خارج کرده است

:
:
:
آخرین اخبار