تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۷۷۶۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای شهر شهرکرد:
سد کارون 4 منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری را از بین برده است/ مردم استان حق برداشت آب را ندارند
رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: سد کارون 4 با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان احداث شده و عمده منابع طبیعی و جاده‌های اطراف را از بین برده، اما امروز مردم چهارمحال و بختیاری حق برداشت آب از آن‌را ندارند.

حیدر علیپور شامگاه یکشنبه در نشست اعضای کمیته صیانت از آب با شهردار و اعضای شورای شهر شهرکرد، گفت: انتقال بین حوزه‌ای آب در برنامه ششم توسعه کاملا ممنوع است.

رئیس شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه پروژه گلاب به‌صورت غیرقانونی و لابی و فشار مسؤولان اجرایی انجام شده است، افزود: این پروژه برخلاف مصوبات، قوانین، اصول زیست‌محیطی و سیاست‌های مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، و برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های کوهرنگ ۳، گلاب، بهشت‌‌آباد و حتی سبزکوه اجحاف در حق مردم چهارمحال و بختیاری است، ادامه داد: باید به اطلاع مردم این استان برسانیم که اساسا هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب کارون به سرشاخه‌های زاینده‌رود در دولت تصویب نشده و بحث جدیدی نیز مطرح نیست.

علیپور با تاکید بر اینکه انتظار این است مسؤولان کشوری در بیانات خود از اظهارات تنش‌زا، مبهم، غیرقابل اجرا و خلاف مصالح عمومی مردم و استان‌های مختلف پرهیز کنند، عنوان کرد: واقعیت این است که 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود وجود دارد و کسانی که دم از احیای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود می‌زنند در برابر این عامل مهم نابودی رودخانه سکوت کرده‌اند.

رئیس شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: در موقعیتی که کشور با بحران آب روبرو است دولت باید با تخلفاتی مثل چاه‌های غیرمجاز مقتدرانه برخورد کند.

وی اضافه کرد: شنیده شده تصمیمی اتخاذ شده است که دریچه سد زاینده‌رود باز شود، این کار خلاف قوانین است، زمانی باید دریچه سد باز شود که آب پشت آن حدود 350 میلیون مترمکعب باشد نه در حال حاضر که تنها 175 میلیون مترمکعب است.
علیپور تصریح کرد: مردم چهارمحال و بختیاری در طول 40 سال نشان دادند بهترین پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی هستند، همه دست‌اندرکاران حوزه مدیریت عالی کشور و نمایندگان مجلس باید در راستای رسیدن به حقوق مدنی استان و آنچه حق مردم است کمک کنند.

رئیس شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چهارمحال و بختیاری حول محور آب می‌چرخد و وظیفه ذاتی همه مردم و مسؤولان دفاع از حق خود پیرامون آب است، ادامه داد: این استان در آینده نه چندان دور با مشکلاتی همچون مهاجرت مردم به استان‌های دیگر مواجه می‌شود که باید چاره‌ای برای بی‌آبی در آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه چندین سال است چهارمحال و بختیاری با مشکل کمبود آب مواجه است و استان همجوار همواره قصد خروج از مجرای قانونی برای انتقال آب را دارد، یادآور شد: همه می‌دانند آب مسئله سیاسی نیست و مردم این استان قصد تنش ندارند، تنها به‌دنبال علت آن هستند که چرا دولت به مشکلات استان توجه نمی‌کنند.

علیپور با تاکید بر اینکه ذخایر آبی در چهارمحال و بختیاری به دلیل کمبود بارش‌ها کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: سد کارون 4 با اعتبار یک هزار میلیارد تومان احداث شد و عمده منابع طبیعی و جاده‌های اطراف را از بین برد اما امروز مردم این استان حق برداشت آب از آن‌را ندارند.

رئیس شورای شهر شهرکرد تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد آب چهارمحال و بختیاری از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که بی‌تدبیری مسؤولان استانی باعث بحرانی شدن دشت شهرکرد شده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار