تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۷۷۶۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش دبی رودخانه دز و چالش ها
افزایش دبی رودخانه دز که به دنبال افزایش بارندگی های امسال اتفاق افتاد با وجود پیش بینی ها باز هم خسارت هایی به زیرساخت های شهری و کشاورزی شهرستان دزفول و مناطق پایین دست وارد کرد.
افزایش دبی رودخانه دز و چالش ها
سیلاب فروردین 1395 که منجر به خسارت های مالی بی شماری در زمینه های مختلف روستایی، شهری و کشاورزی شهرستان دزفول و مناطق پایین دست شده بود خاطره ای تلخ در ذهن مردم و مسئولان ثبت کرد که لازم بود برای جلوگیری از خسارت های مشابه تدابیری برای مواجهه با چنین رویدادهایی درنظر گرفته شود.
به دنبال افزایش بارندگی های امسال و ضرورت بازکردن خروجی سد دز نیروهای هلال احمر، مدیریت بحران و تمام دستگاه های اجرایی به حالت آماده باش درآمدند تا از خسارت های احتمالی جلوگیری کنند ولی افزایش چندباره دبی رودخانه و رسیدن آن به یکهزار و 300 مترمکعب، بوستان های ساحلی دز و زمین های کشاورزی زیادی را در پایین دست به زیر آب برد.
البته با توجه به ورودی مخزن سد و احتمال بارندگی در روزها و هفته های آینده باید این اقدام صورت می گرفت تا اتفاقی که در سال 1395 رخ داد یعنی گشودن خروجی سد دز تا چهار هزار و 500 مترمکعب تکرار نشود.
در آن روزهای تلخ بیش از چهار هزار و 810 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان خوزستان وارد شد.
اما نکته قابل ذکر لزوم برنامه ریزی و مدیریت بحران در چنین شرایطی است؛ از یک سو برخی از دستگاه های اجرایی کارشناسان مجرب برای مقابله با بحران را ندارند و از سوی دیگر مردم و عشایری که در مسیر رودخانه قرار دارند درخصوص خطرات احتمالی آگاه نیستند و لازم است آموزش های لازم در این زمینه ها به آنها ارائه شود.

** ارتفاع آب پشت دریاچه سد دز به 346 متر رسید
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری از سد و نیروگاه دز درخصوص میزان آب ذخیره شده در مخزن این سد گفت: افزایش ورودی سد دز باعث شد برای جلوگیری از سرریز شدن سد ، آب را به صورت مدیریت شده از دریچه ها به پایین دست انتقال دهیم.
سعید رئوفی نسب افزود: با توجه به اینکه 6 بهمن ماه بارش خواهیم داشت تلاش می کنیم تا این مدت ورودی و خروجی سد را همتراز کنیم تا دریاچه سد برای پذیرش سیلاب بعدی آماده شود.
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری از سد و نیروگاه دز اظهار داشت: مخزن سد دز امسال بیش از 1.4 میلیارد مترمکعب ذخیره آب داشته است.

** سوء مدیریت، اراضی پنج شهرستان را به زیر آب برد
رئیس شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان در اظهار نظری سوء مدیریت در رهاسازی آب سد دز را عامل خسارت سنگین به اراضی کشاورزی پنج شهرستان دانست و خواستار اعزام هیاتی از وزارت نیرو برای بررسی خسارت های سیل به کشاورزان شد.
مسعود اسدی شنبه افزود: هزاران هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و باوی به زیر آب رفته و این دومین بار در سه سال گذشته است که به دلیل سوء مدیریت در سد دز، کشاورزان حاشیه رودخانه دز خسارت های سنگینی متحمل می شوند.
وی با بیان اینکه هنوز هیچ خسارتی بابت سیل سال 1395 به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: در حال حاضر صدها ایستگاه پمپاژ آب برقی و دیزلی و خطوط انتقال آب و هزاران هکتار از زمین های کشاورزی حاشیه دز به زیر آب رفته و خسارت سنگینی به کشاورزان وارد شده است.

** پرورش نیروی ماهر برای مقابله با بحران ضروری است
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز از نبود کارشناسان ماهر در این شهرستان برای انجام اقدامات لازم برای مهار سیل انتقاد کرد و اظهار داشت: تمام تجهیزات و امکانات نهادهای مختلف در جریان افزایش دبی رودخانه دز را بسیج کردیم ولی متاسفانه کارشناس ماهری که بداند چگونه باید این سیل مهار شود، وجود نداشت.
محمد حیدری تاکید کرد: باید افرادی برای مدیریت بحران و چگونگی عملی کردن دستورالعمل ها در مواقع بحرانی پرورش داده شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
وی افزود: بارندگی های خوب امسال و روزهای اخیر موجب افزایش قابل ملاحظه ورودی سد دز شد که با نظر کارشناسان در ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول، خروجی سد باز شد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه دبی رودخانه دز در روزهای اخیر تا سقف یکهزار و 300 مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته است، گفت: با توجه به بالابودن ورودی سد دز و نبود تناسب بین خروجی و ورودی این سد و همچنین احتمال بارندگی در روزها و هفته های آینده مجبور به رهاسازی بیشتر آب شده ایم.
وی افزود: عشایر و اهالی روستاهای در معرض خطر با اتخاذ تدابیری به مکان های امن منتقل شدند و همه چیز تحت کنترل مدیریت بحران درآمده است.

** افزایش دبی دز به زیرساخت های شهری دزفول خسارت زد
در سال های اخیر زیرساخت هایی نظیر رستوران و بوستان های ساحلی برای توسعه گردشگری در ساحل رودخانه دز احداث شده است که از سال 95 تاکنون 2 بار این زیرساخت ها به زیر آب رفته و دچار خسارت شده اند.
این در حالی است که طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم بستر رودخانه ممنوع و غیرقانونی است که اگر به قانون عمل شود بخش زیادی از این خسارت ها حذف خواهد شد.
شهردار دزفول درخصوص خسارت های وارد شده به زیرساخت های شهری گفت: افزایش دبی رودخانه دز که موجب آبگرفتگی پارک ها و بوستان های ساحلی دزفول شده خسارت هایی به زیرساخت های شهری وارد کرده است.
محمدعلی دوایی فر افزود: پارک های ساحلی دووه، رعنا و علی مالک با افزایش دبی رودخانه دز به زیرآب رفته و دچار خسارت شده اند البته با توجه به اطلاع رسانی قبلی درخصوص افزایش دبی رودخانه، پل شناور دزفول جابه جا شد.
وی با اشاره به انتقال ابزار قابل جابه جایی حاشیه رودخانه اظهار داشت: پل بند زاویه ها در پائین دست رودخانه دز (خارج از محدوده شهر) به دلیل افزایش دبی رودخانه آسیب دید که با استفاده از امکانات شهرداری در حال ترمیم این پل بند هستیم.
شهردار دزفول افزود: با توجه به اینکه هنوز دبی رودخانه کاهش نیافته و آبگرفتگی پارکها هنوز ادامه دارد امکان برآورد خسارت ریالی به شهرداری دزفول امکان پذیر نیست.

** عشایر همکاری لازم را برای جابه جایی نداشتند
با وجود اعلام مدیریت بحران و دستور مسئولان دزفول، عشایر و روستاهایی که در معرض خطر بودند همکاری لازم برای تخلیه مناطق پرخطر را نداشتند که این موضوع مشکلاتی را بوجود آورد و در نهایت با چندین نشست با معتمدان آنها، حاضر به جابه جایی شدند.
در این بین چند خانوار عشایری نیز به دلیل استقرار در مسیر یکی از رودخانه های فصلی دچار سیل و خسارت شدند.
رئیس امور عشایر شهرستان دزفول نیز با انتقاد از همکاری نکردن برخی از عشایر برای جابه جایی اظهار داشت: همکاری عشایر برای جابه جایی هنگام خطر ضروری است ولی متاسفانه برخی از آنها مقاومت می کردند.
محسن پورفرخی افزود: عشایر دزفول با اتخاذ تدابیر لازم از سوی ستاد مدیریت بحران و جابه جایی به مناطق امن از خطرات ناشی از افزایش دبی رودخانه دز در امان ماندند.
وی عباس آباد، زاویه ها و رودخانه فصلی سیاه منصور را از مناطق پرخطر دزفول عنوان کرد و گفت: 70 خانوار عشایری مستقر در این مناطق با تلاش و همکاری ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و فرمانداری دزفول به مناطق امن منتقل شدند.
وی افزود: 2 محل امن به عنوان اتراقگاه موقت در شمال دزفول در زمان بحران برای عشایر در نظر گرفته شده و هنگام خطر اقدام به اسکان آنها در این مکان ها می شود.

** مزارع گندم و کلزای دزفول بیش از 6 میلیارد ریال خسارت دیدند
افزایش دبی رودخانه دز منجر به زیر آب رفتن حدود 185 هکتار زمین کشاورزی دزفول شده که لازم است اقدامات لازم نظیر احداث و ترمیم سیل بندها در مکان های مدنظر انجام شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طغیان رودخانه دز موجب خسارت به بخش کشاورزی از جمله مزارع گندم و کلزا در شهرستان دزفول شد و حدود 165 هکتار از مزارع گندم به میزان 50 درصد و حدود 20 هکتار از مزارع کلزا به میزان 30 درصد دچار خسارت شدند.
احمد زارعی افزود: میزان خسارت وارده ناشی از افزایش دبی رودخانه دز به مزارع گندم و کلزای دزفول 6 میلیارد و 435 میلیون ریال است.
وی گفت: برخی زیرساخت ها و ابنیه کشاورزی شامل زهکش ها، انهار سنتی و کانال های بتنی نیز خسارت دیده اند که برآورد میزان خسارت این زیرساخت ها بعد از فروکش کردن آب امکان پذیر است.

** افزایش دبی به آثار باستانی دزفول خسارت نزند
امام جمعه دزفول نیز در بخشی از خطبه های نماز جمعه با اشاره به افزایش دبی رودخانه دز گفت: مسئولان اقدام به افزایش دبی رودخانه کرده اند که باید این کار با دقت خاصی انجام شود تا به آثار باستانی دزفول از جمله پل قدیم و آسیاب ها آسیب وارد نشود.
حجت الاسلام سید محمد علی قاضی دزفولی با بیان اینکه هشدارهای لازم برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به پایه های پل قدیم داده شده است، افزود: این پل اثری ملی است و باید در حفظ آن تلاش زیادی شود.
امام جمعه دزفول اظهار داشت: مدیریت آب سد دز باید به گونه ای باشد که اتفاق سال 1395 که منجر به وارد آمدن خسارت فراوان به زیرساخت های شهرستان شد، تکرار نشود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار