تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۷۷۷۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعتراض به قیمت مرغ؛ از خریداران تا فروشندگان و مرغداران
چند روزی است بازار مرغ با نوسانات قیمت روبرو شده است و افزایش قیمت مرغ اعتراض مردم را به دنبال داشت. و در این میان فروشندگان مرغ به مرغداران معترض هستند و مرغداران به قیمت مصوب و نرخ جوجه یک‌روزه.

  چند روزی است بازار مرغ با نوسانات قیمت روبرو شده است و افزایش قیمت مرغ اعتراض مردم را به دنبال داشت. برخی معتقد هستند برخی فروشندگان بالاتر از نرخ مصوب مرغ را ارائه می‌دهند و در برخی فروشگاه‌ها نیز مرغ وجود ندارد.

علی‌محمد رحمانی زاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، اظهار کرد: نرخ مصوب مرغ کشتار روز در خوزستان 11 هزار و 900 تومان است و در بازرسی گذشته از فروشگاه‌های سطح شهر با واحدهایی که اقدام به گران‌فروشی کردند برخورد شد و پرونده تشکیل شد.

رحمانی زاده گفت: در شهرستان رامهرمز نیز پس از بازرسی‌های انجام شده، 3 واحد متخلف پلمپ شد. همچنین مرغ منجمد با نرخ مصوب در فروشگاه‌ها وجود دارد. و در بازرسی‌های صورت گرفته با کمبود مرغ در فروشگاه‌ها برخورد نکردیم.

هادی سلامات مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز در خصوص توزیع مرغ منجمد گفت: توزیع مرغ منجمد نیز از محل تولیدات داخلی صورت می‌گیرد و تاکنون در حدود 3 هزار و 600 تن مرغ منجمد در استان خوزستان توزیع شد. و با توجه به قیمت مرغ در بازار همچنان این توزیع مرغ منجمد ادامه خواهد داشت.

مرغداران حق فروش مرغ با قیمت بالا را ندارند

در این میان اما فروشندگان مرغ نیز نسبت به افزایش قیمت دوباره مرغ از طرف مرغداران معترض هستند. و معتقد هستند با نرخی بالاتر از قیمت مصوب به آن‌ها مرغ فروخته می‌شود.

امید بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، در این خصوص گفت: نرخ مصوب مرغ کشتار روز برای مصرف‌کننده در استان خوزستان 11 هزار و 900 تومان است و با مرغداران و فروشندگان در این خصوص اتمام‌حجت کردیم به دلیل این‌که نهاده دولتی دریافت می‌کنند، حق فروش مرغ با قیمت بالاتر را به فروشندگان مرغ ندارند.

قیمت مرغ زنده بالاتر از آنالیز مرغداران است

اما مرغداران نیز روز گذشته با تجمع در مقابل جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به نبود و گران بودن دان مرغ مانند ذرت و سویا معترض بودند.

محمد مشکورزاده معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تجمع مرغدارها در روز گذشته، اظهار کرد: مرغداران معترض قریب 40 نفر از انجمن صنفی مرغ بودند، درحالی‌که در استان بیش از 800 مرغدار وجود دارد که برای آن‌ها نهاده با نرخ مصوب دولتی تأمین می‌شود.

مشکورزاده گفت: مرغدارها نسبت به قیمت تنظیم بازار که برای مرغ زنده مطرح شده بود، معترض بودند. آنالیزهای مورد نظر آن‌ها دریافت شد و هرگونه آنالیز قیمتی دیگر که داشته باشند نیز دریافت می‌شود.

وی افزود: بر اساس آنالیز مرغدارها قیمت خرید مرغ زنده 7 هزار و 900 تومان محاسبه شد، درحالی‌که کارگروه تنظیم بازار برای حمایت بیشتر از مرغداران با نرخ 8 هزار و 100 تومان مرغ زنده را خریداری می‌کند.

قیمت جوجه یک‌روزه در خوزستان 2600 تومان است

یکی از موضوعات مورد اعتراض مرغداران قیمت بالای جوجه یک‌روزه بود و برخی از آن‌ها معتقد هستند جوجه یک‌روزه را تا 3 هزار و 800 تومان نیز خریداری می‌کنند.

مشکورزاده معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بنابر اعلام انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، قیمت جوجه یک‌روزه 2 هزار و 600 تومان است و با افرادی که بالاتر از این قیمت فروش داشته باشند حتماً برخورد خواهد شد.

وی افزود: پیگیری تخلف گران‌فروشی در خصوص جوجه یک‌روزه مستلزم شکایت و ارائه فاکتور از طرف مرغداران است که علی‌رغم اعلام به آن‌ها تا کنون هیچ‌گونه سند و فاکتوری ارائه نشده است.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: میانگین جوجه ریزی در استان خوزستان 4 میلیون است که با توجه به ایام مختلف سال تغییر می‌کند. در فصول پرمصرف میزان جوجه ریزی نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین هیچ‌گونه کمبود مرغی با توجه به میزان جوجه ریزی در استان وجود ندارد.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار