در پی جلب ۱۲۹۵ امضاء ذیل مطالبه «مدیران پروازی را در خوزستان به کار نگیرید»، احمد توکلی رئیس هیات مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در سوم آذرماه امسال طی نامه‌ای خطاب به وزیر نفت نوشت: "در مطالبه اخیر ثبت شده در سامانه هوشمند «دیده‌بان شفافیت و عدالت»، مطالبه‌گرانی از استان خوزستان خواستار عدم به‌کارگیری و عزل مدیران پروازی کنونی صنایع و شرکت‌ها و اولویت‌دهی به نیروهای بومی در شرایط برابر شده‌اند؛ زیرا وجود مدیران و اعضای هیئت مدیره موظف پروازی و غیربومی که هیچ‌گونه تعلق خاطری به این استان ندارند باعث بروز مشکلاتی برای مردم و شرکت‌ها شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در ۱۹ دی‌ماه ۹۵ در بخشنامه‌ای به شماره ۱۲۹۸۹۰/۵۳۸۵۳ این موضوع را تذکر داده و در آن بخشنامه آورده بود: لازم است مدیران به طور تمام‌وقت در محل خدمت خود حضور داشته باشند، همچنین ضروری است حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آنها ذکر و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیل قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه اشتغال دارند، خودداری شده است. طبق همین بخشنامه استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی و تخصصی مشابه دارای اولویت است.

وزیر نفت نیز در بخشنامه شماره ۱۸۲۴۵۷-۲/۲۰ مورخ ۲۶/۴/۹۵ خواستار سکونت مدیران در محل کار و عدم انتصاب مدیران پروازی شده بود که متاسفانه تاکنون به آن بخشنامه نیز ترتیب اثر داده نشده است.

براساس این گزارش در حال حاضر در شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و نفت (شرکت‌های زیرمجموعه شستا، صندوق بازنشستگی، مناطق نفت‌خیز و گاز و پتروشیمی‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس) مشاهده شده مدیران عامل، اعضای موظف هیئت مدیره و حتی مدیران میانی و فنی مانند برخی مدیران مجتمع این شرکت‌ها نیز پروازی و اغلب غیربومی هستند.

«دیده‌بان شفافیت و عدالت» خطاب به وزارت نفت اعلام کرد: در کنار آمادگی خود برای شناسایی این مدیران از جنابعالی می‌خواهد این موارد را بررسی و حل آن را پیگیری کنید.

وزارت نفت در پاسخ به نامه فوق به تاریخ اول بهمن ۹۷ نوشته است: «طبق استعلام‌های به عمل آمده از شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، مدیران این شرکت ها عمدتا از نیروهای بومی و مقیم در مناطق عملیاتی بوده و جزء مدیران پروازی نمی باشند.»

«دیده‌بان شفافیت و عدالت» از عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان موضوع دعوت می کند چنانچه مدیرانی را می شناسند که به صورت پروازی(در زیرمجموعه وزارت نفت و پتروشیمی در استانهای خوزستان، بوشهر و...) مشغول فعالیت‌اند، موارد را مستنداً به «دیده‌بان شفافیت و عدالت» ارسال کنند تا با اعلام به وزارت نفت از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

مرجع: الف