تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۱۷۷۷۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
75درصد کودکان، قبل از انقلاب امکان سوادآموزی نداشتند
مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان گفت: در قبل از پیروزی انقلاب‌اسلامی، مجموعه کودکان و نوجوانان ایرانی که امکان تحصیل داشتند بین 5 الی10درصد بودند، یعنی 75درصد از کودکان و نوجوانان ما امکان سوادآموزی نداشتند.
  آیین تجلیل از محمد میرکیانی، نویسنده برجسته حوزه کودک‌ونوجوان، با حضور رئیس حوزه هنری، رئیس ارشاد اسلامی خوزستان  و جمعی از فعالان‌فرهنگی استان، پیش ازظهر امروز، در کتابخانه شهیدرجایی اهواز برگزار شد.

منصور کوهی‌رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار کرد: در قبل از پیروزی انقلاب‌اسلامی، مجموعه کودکان و نوجوانان ایرانی که امکان تحصیل داشتند بین 5 الی10درصد بودند یعنی عمدتا 75درصد از کودکان و نوجوانان ما امکان سوادآموزی نداشتند و در کنار این، ادبیات‌کودکانه نیز در اختیارشان نبود، درواقع می‌توانیم بگوییم که انقلاب‌اسلامی، دوران کودکی را به کودکان ما عرضه داشت.

وی افزود: در گذشته به‌واسطه اینکه ادبیات کودکانه به این گستردگی نبود و شاید تعمدا این اتفاق می‌افتاد ادبیات‌کودکان گسترش نداشت؛ اما در حال حاضر شاهد هستیم که نویسندگان و ادیبان بزرگی چون میرکیانی می‌آیند و عمیقا در حوزه کودکان قلم می‌زنند و اثرگذاری آنها در جامعه به‌صورتی است که باعث برگرداندن دوران‌کودکی به جامعه شده است.

کوهی‌رستمی، عنوان کرد: درحال‌حاضر می‌توانیم بگوییم که دوران‌کودکی کودکان ما با ادبیات موجود در حال شکل‌گیری است؛ شاید یکی از علت‌های بی‌سوادی در قبل از انقلاب همین سانسور کتاب بود که اتفاق می‌افتاد؛ اما در دوران شکوهمند انقلاب‌اسلامی، کتابخانه‌های متعدد، خانه‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حتی حجم آثاری که منتشر شد همگی افزایش یافت؛ در دوران قبل از انقلاب، تنها 62عنوان کتاب در حوزه کودک‌ونوجوان منتشر شد اما اکنون روزانه شاهد هستیم که کتاب‌های عمیق و وسیع صرفا کودک‌ونوجوان در حال چاپ و ترویج است.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متولیان حوزه‌کتاب‌وکتابخوانی، این را وظیفه خودش می‌داند که بحث‌های ترویج کتاب‌وکتابخوانی را در سطح کشور با برنامه‌ریزی گسترش دهد و در قالب برنامه‌های محتوایی وسیع، نشست‌ها و مسابقات کتابخوانی و همچنین تجلیل از نویسندگان اثرگذار را نیز جزو وظایف خود دانسته و در این راستا در حال حرکت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، بیان کرد: نوشتن در حوزه ادبیات کودک‌ونوجوان بسیار سخت است، زیرا علاوه بر هنرنویسندگی، شناخت کودک نیز باید در حد اعلی باشد تا با تلفیق این 2عنصر، اثری خلق کنند که کودکان ما بتوانند از آن استفاده کنند، آقای میرکیانی این توانایی را داشتند و آثار بسیار زیادی نیز برای کودکان نوشتند که می‌توانند کودکانمان را از این هجمه‌های فرهنگی دور نگه دارد.

خوزستان، استانی توانمند و پرانرژی از نظر تفکر و فرهنگ

محمد میرکیانی، نویسنده حوزه کودک‌ونوجوان، اظهار کرد: امیوارم این اتفاقات منشا اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و ادبیات در استان تاریخی و کهن خوزستان باشد؛ استان خوزستان، استانی توانمند و پرانرژی از نظر تفکر و فرهنگ است؛ مجموعه فعالیت‌هایی که در استان صورت می‌گیرد نویدبخش اتفاقات بسیار خوب در آینده است.

وی افزود: تفاوت آثار من با دیگر نوشته‌ها در این بود که همیشه روزنه امید را برای کودکان می‌گشودم تا بگویم میان سختی‌های زندگی همیشه فضای روشنی وجود دارد؛ دغدغه من عمدتا به زندگی‌شهری، آداب‌ورسوم و عادت‌های مردم برمی‌گردد.

میرکیانی، بیان کرد: در قصه‌گویی، فرهنگ به نوعی نسل‌به‌نسل منتقل می‌شود؛ ما در قصه‌گویی، فضایی را آماده می‌کنیم که خوب بشنویم و جریان واژگانیمان گسترش پیدا کند؛ لذا به دلیل کمتر شدن شنیدن قصه در میان نسل جدید، شاهد پرخاشگری و کم‌تحملی این نسل هستیم.

وی افزود: با گوش سپردن به قصه، گنجینه واژگانی کودکانمان گسترش پیدا کرده و قدرت تکلم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که  درک بهتری از بزرگترهای خود داشته باشند و بهتر آنها را بفهمند. یکی از ودیعه‌هایی که برای مشرق‌زمین به ودیعه گذاشته شده است همین قصه‌گویی است، علی‌رغم اینکه برای کتاب خواندن هزینه‌های کتاب را بهانه می‌کنیم اما قصه‌گویی هیچ هزینه‌ای ندارد و با کمترین زمان می‌توانیم آن را انجام دهیم.

 ضمن رونمایی از کتاب"قصه ما مثل شد" محمد میرکیانی، در پایان از جمعی از کوکان و نوجوانان فعال در عرصه فرهنگ و نویسندگی تقدیر به عمل آمد.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار