تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۷۷۸۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش ترکیه برای اکتشاف نفت و گاز
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش حفاری منابع اطراف قبرس را آغاز کرده است. این حرکت می‌تواند تنش‌هایی با قبرس و یونان بر سر مالکیت این منابع طبیعی ایجاد کند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش حفاری منابع اطراف قبرس را آغاز کرده است . این حرکت می‌تواند تنش‌هایی با قبرس و یونان بر سر مالکیت این منابع طبیعی ایجاد کند .

تلاش‌ها برای استخراج گاز و نفت در شرق مدیترانه باعث اختلاف بین آتن و آنکارا شده است .

ترکیه و دولت قبرس ادعاهای مشترکی در مورد این حوزه قضایی برای تحقیقات دریایی نفت و گاز در شرق مدیترانه دارند، منطقه ای که تصور می‌شود از نظر منابع گاز طبیعی غنی باشد .

چاووش‌اوغلو گفته ترکیه حفاری اطراف قبرس راآغاز می‌کند چون دولت قبرس یونانی نشین به پیشنهاد آنکارا برای اطمینان از حقوق ترک های قبرس گوش نداده است .

وی ادامه داد:« سکوی دوم ما در فوریه آماده است. قصد داشتیم آن را به دریای سیاه بفرستیم ولی حالا  به دریای قبرس می‌بریم» .

«کشتی حفاری فاتح در حال حاضر در منطقه آلانیا_1 قرار دارد و کاوش در این منطقه در ماه مارس پایان می یابد. بعد ما این کشتی را به جنوب می فرستیم» .

وی مشخص نکرد ترکیه حفاری‌ها را برای نفت خام انجام می دهد یا گاز طبیعی .

ترکیه اولین کشتی حفاری خود را با نام «فاتح» در ماه اکتبر روانه کرد تا آب های ساحلی استان جنوبی ترکیه، آنتالیا را حفاری کند و اعلام کرد که کشتی دومی در دریای سیاه فعالیت خواهد کرد .

قبرس شمالی که تحت حمایت ترکیه قرار دارد، ادعا میکند هرگونه ثروت دریایی به آنها هم به عنوان شرکای ترکیه در تاسیس جمهوری قبرس در 1960 تعلق دارد .

یونانی نشین های قبرس که اداره کننده دولت به رسمیت شناخته شده قبرس هستند، می‌گویند هرگونه منافع آینده اکتشاف های گازی باید بین تمام قبرسی ها تقسیم شود .

این جزیره در 1974 پس از حمله ترکیه بر اثر یک کودتای یونانی تقسیم شد. تلاشهای بیشمار صلح شکست خوردند و ثروت دریایی روز به روز مذاکرات صلح را پیچیده‌تر می‌کند .
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار