تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۷۷۹۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز عملیات نجات بلوط‌زارهای زاگرس از سال آینده

رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از بلوط زارهای زاگرس آلوده به بیماری هستند، گفت: برنامه جامعی برای حفظ رویشگاه تحت عنوان مدیریت پایدار بوم سازگان جنگلی زاگرس تدوین شده است که از سال آینده اجرایی می‌شود.

کامران پورمقدم  با بیان اینکه بیماری زغال بلوط یک نوع بیماری قارچی است و پیش از آنکه بلوط زارهای زاگرس را آلوده کند در جنگل‌های شمال کشور وجود داشت، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر این نوع بیماری قارچی در جنگل‌های زاگرس گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ابتدای گسترش بیماری زغال بلوط در زاگرس، کارگروه‌های مختلفی تشکیل داد و سعی کرد این بیماری قارچی را کنترل کند، تصریح کرد: این بیماری نسبتاً بیماری جدیدی بود و پیش از آن مطالعات خاصی روی انجام نشده بود، به همین دلیل چند سالی طول کشید تا کارشناسان ما بتوانند راهکارهای اصلی مقابله با زغال بلوط و دلایل عمده گسترش آن در رویشگاه را پیدا کنند.

رئیس شورای عالی جنگل با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً دلایل اصلی گسترش این بیماری شناسایی شده است، گفت: تغییرات اقلیمی و به دنبال آن کاهش توان رویشگاه سبب شده است که شرایط برای رشد قارچ زغال بلوط فراهم شود. افزایش خشکسالی‌ها و گرد و غبارها، افزایش دما و کاهش بارش برف در کنار عواملی مانند آتش‌سوزی‌ها سبب شد درختان بلوط تضعیف شوند و تنوع گونه‌ای در این رویشگاه کاهش پیدا کند.

پورمقدم با اشاره به اینکه مجموع این عوامل سبب شده است که شرایط طبیعی رویشگاه به هم بریزد و شاهد زوال اکوسیستم باشیم، اظهار کرد: حتی گونه‌های دیگر زاگرس نیز مانند گلابی وحشی و زالزالک دچار بیماری شده‌اند.

وی ادامه داد: وسعت جنگل‌های زاگرس حدود ۶ میلیون هکتار و وسعت بلوط زارها ۵.۴ میلیون هکتار است که از این میزان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به بیماری آلوده شده‌اند.

رئیس شورای عالی جنگل با بیان اینکه از سال ۹۱ سعی کرده‌ایم که در رویشگاه زاگرس با اقدامات کوتاه مدت و ضربتی بیماری را کنترل کنیم، تصریح کرد: در آن زمان برخی پایه‌های آلوده به قارچ زغال بلوط قطع و معدوم شدند همچنین در برخی مناطق رویشگاه زاگرس عملیات آبخیزداری به دلیل خشکسالی‌ها برای مقابله با بیماری انجام شد. در نتیجه در نقاط محدودی بیماری کنترل شد.

پورمقدم با اشاره به اینکه تمام این تجربیات را جمع کردیم و برنامه جامعی برای حفظ رویشگاه با کمک مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تحت عنوان مدیریت پایدار بوم سازگان جنگلی زاگرس تدوین شد، گفت: بخشی از اقدامات این برنامه طی گذشته اجرایی شد و اکنون تکمیل شده و قرار است که از ابتدای سال ۹۸ در حوضه‌های آبخیز زاگرس با رویکرد مدیریت پایدار جنگل‌های زاگرس اجرایی شود.

مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار