تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۷۸۰۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
10استان در معرض وقوع سیل
هر چند بارش باران در نیمه فصل زمستان بعد از خشکسالی و تشنگی‌های چند ساله بیشتر استان‌های کشور می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد، اما اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در10 استان بویژه در خوزستان طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه واحتمال افزایش دبی خروجی سد «دز» این خوشحالی را به نگرانی ساکنان منطقه «بامدژ» این استان تبدیل کرده است.

Related image

آمدن سیل و طغیان رودخانه‌ها

آنان هرگز تصور نمی‌کردند در منطقه‌ای که سال‌های سال با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده خبری از آمدن سیل و طغیان رودخانه‌ها باشد. آن‌طور که مسئولان اعلام کرده‌اند، ممکن است این بارش‌ها به اندازه‌ای باشد که سیل آسیب‌های جدی به ساکنان حوزه‌های دز و کرخه وارد کند.

«جمال عالمی نیسی» فرماندار اهواز هم این اخطار را جدی دانسته و می‌گوید: اگر دبی خروجی سد دز از یکهزار مترمکعب بر ثانیه روز یکشنبه فراتر برود ساکنان 11 روستای این منطقه باید به سرعت جابه‌جا شوند.

 هرچند مسئولان استانی این بار زودتر از حادثه به فکر افتاده وچند روز جلوتر با حضور در منطقه و بسیج نیروها تا حد ممکن اقدامات کوتاه مدت پیشگیرانه را برای کنترل سیل انجام داده‌اند، اما گزارش میدانی خبرنگاران ما از این منطقه حاکی از گلایه‌مندی مردم است؛ زیرا آنان می‌گویند: این اولین بار نیست که سیل این منطقه را تهدید می‌کند. 25 سال قبل نیز سیل مهیبی این منطقه را درنوردید، پس مسئولان باید از مدت‌ها قبل به فکر چاره می‌افتادند.

مردم منطقه ایجاد کانال‌های آبیاری و زهکشی پایاب سد دز، تقویت سیل بند در منطقه و انجام نشدن ساخت و ساز در حریم رودخانه دز را از مهم‌ترین مطالبات خود می‌دانند و می‌گویند، چرا باید وقوع بارش‌هایی که می‌تواند با ایجاد زیرساخت برای مردم رحمت باشد به چنین تهدیدهایی تبدیل شود.

بارش 200 میلیمتری باران در 10 استان

«سیف‌الله آقابیگی» مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران تأکید می‌کند: با توجه به مدل‌های جامع هواشناسی پیش‌بینی کرده بودیم که از ساعات پایانی روز هفتم بهمن ماه جاری(دیروز) تا نهم بهمن ماه در مناطق وسیعی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشورمان از جمله استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان و کهگیلویه و بویراحمد حداقل 200 میلیمتر بارش داشته باشیم، لذا این مسأله از چند روز قبل به اطلاع این استان‌ها رسید و خواستار اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت‌های سیل احتمالی در این 10 استان بویژه خوزستان شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تهدید سیل در منطقه بامدژ مسأله دیروز و امروز آن نیست و چرا اینگونه غفلت شده توضیح می‌دهد: در سالیان گذشته شبکه‌های آبیاری زهکشی در اراضی پایاب سد دز ایجاد شده و حتی اقدام به ایجاد دایک‌های مختلفی (دیواره محافظتی) در این منطقه شده، اما متأسفانه از آنجا که دو دهه از وقوع سیل مهیب در این منطقه می‌گذرد بسیاری از دایک‌ها توسط کشاورزان تصرف و اقدام به کشاورزی در آنها می‌شود.

وی می‌افزاید: معمولاً در شرایط وقوع سیلاب یک دهم حجم سد برای کنترل سیل احتمالی در نظر گرفته می‌شود در حالی که پیش‌بینی‌ها حکایت از سیلاب 800 میلیون مترمکعبی در منطقه می‌دهد که نمی‌توان آن را با خود سد مهار کرد.

Image result for ‫سد دز‬‎

آمادگی لازم برای تخلیه 11 روستای در معرض سیل

در همین حال، صدور اخطاریه از سوی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر وقوع سیل در روز دوشنبه و سه‌شنبه در خوزستان موجب شد، تا دیروز(یکشنبه) فرماندار اهواز برای نظارت بر اقدامات پیشگیرانه از سیل در منطقه «بامدژ» شخصاً در این منطقه حضور یابد.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: از دو سه روز قبل که پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از وقوع سیل در این منطق را می‌داد نیروهای ما بسیج شدند و با آمادگی کامل و ماشین‌آلات سنگین در منطقه بامدژمستقر شده‌اند.

عالمی نیسی تأکید می‌کند: در این مدت تلاش کردیم تا سیل بندهای موجود در منطقه را تقویت کنیم و از آسیب‌پذیری نقاطی که بیشتر در معرض در سیل هستند، بکاهیم.

وی، دبی خروجی سد دز در صبح یکشنبه را یکهزار مترمکعب در ثانیه اعلام کرده و اظهار امیدواری می‌کند، تا این دبی با بارندگی‌های امروز (دوشنبه) افزایش آنچنانی نباشد.

به گفته فرماندار اهواز، اگر دبی خروجی سد دز به یکهزار و 500 تا 2 هزار مترمکعب بر ثانیه برسد باید ساکنان 11 روستای بامدژ تخلیه شود تا جان روستاییان در معرض خطر قرار نگیرد.

وی البته خاطرنشان می‌کند: جای نگرانی برای مردم وجود ندارد زیرا همه دستگاه‌ها در آماده باش کامل هستند و هر وقت احساس شود خطری جان ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند بلافاصله اقدام به جابه‌جایی آنها می‌کنیم، ولی به هر جهت از ساکنان این روستا می‌خواهیم ضمن حفظ آرامش خود برای این جابه‌جایی احتمالی آمادگی داشته باشند.

فرماندار اهواز می‌افزاید: در صورت وجود چنین شرایطی نه تنها این 11 روستا بلکه بخش‌های وسیعی از شهرهای اهواز، شوش، شوشتر و دزفول هم به زیر آب می‌روند.

Image result for ‫سد دز‬‎

پیش‌بینی بیشترین خسارت در حوزه‌های دز و کرخه

«حمیدرضا لشگری» معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب وبرق خوزستان نیز دز و کرخه را براساس پیش‌بینی‌ها بیشترین حوزه‌هایی عنوان کرد که ممکن است در این اتفاق بیشترین خسارت را ببینند.

وی با بیان اینکه از 15 روز گذشته تاکنون در این 2 حوزه اقداماتی برای کاهش خسارات در دست انجام داریم، اظهار می‌دارد: در این مدت با همکاری دیگر دستگاه‌های استان روی بازه‌ها و سیل بندهایی که وضعیت بحرانی تری دارند، اقداماتی از جمله خاک‌ریزی بیشتری داشتیم تا آنها را مستحکم کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب وبرق خوزستان ظرفیت فعلی سد دز را 2 میلیارد و 46 مترمکعب بیان می‌دارد و می‌افزاید: حداکثر حجمی که این سد می‌تواند برای ذخیره بارش امروز که از شدت بیشتری نیز برخورداراست، داشته باشد 2 میلیارد و 698 مترمکعب است به عبارتی 652 میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب را دارد که براساس این محاسبات اقدام‌های لازم را انجام داده‌ایم.

لشگری، تخریب احتمالی اراضی کشاورزی که دربسترخشک رودخانه‌هایی که زمانی آب داشتند را یادآور می‌شود و می‌گوید: متأسفانه کشاورزان در این اراضی به‌دلیل خشک بودن اقدام به کشاورزی کرده‌اند که در اولین سیلاب تخریب می‌شوند و خساراتی را متحمل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مناطقی که سیل بندهای ضعیف و در معرض خطر دارند را به فرمانداری‌ها و استانداری اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: در این مدت سیل بندهای این مناطق تقویت شده‌اند و با استقرار ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات لازم با خاکریزی سیل بندها را مستحکم کرده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب وبرق خوزستان یادآور می‌کند: به محض اعلام هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر جاری شدن احتمالی سیل، پهنه‌های سیلاب را برای تمام دبی‌ها محاسبه و محل‌هایی که امکان جاری شدن سیلاب در آنها بیشتر است ، مشخص کردیم تا همکاران ما سیلزدگان احتمالی را در نقاطی که سیلاب اتفاق نمی‌افتد اسکان دهند.

پیش‌بینی بارش شدید در خوزستان

«امین حسین نقشینه»، کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به صدور اخطاریه در خصوص سیل و طغیان رودخانه‌ها در خوزستان و چند استان دیگر، اظهار می‌دارد: سامانه بارشی جدید که از غرب و جنوب غرب وارد کشور شده طی امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) باعث افزایش ابر، بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید دراین مناطق خواهد شد. بیشینه بارش‌ها در این روز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال خوزستان، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، شمال تهران، جنوب همدان، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری و شمال کهگیلویه وبویراحمد است.

 وی شدت بارندگی‌های امروز را در خوزستان اعلام می‌کند و می‌گوید: فعالیت این سامانه بارشی و همچنین ذوب برف‌ها سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، تهران، البرز و قزوین خواهد شد. همچنین بارش باران و تگرگ نیز در استان‌های خوزستان، ایلام، شمال بوشهر و غرب فارس دور از انتظار نیست. این بارش‌ها در ارتفاعات استان‌های لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان به‌صورت برف خواهد بود.

بارندگی‌ها تا پایان روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه می‌دهد: بارندگی‌ها تا پایان روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و بتدریج تا پایان هفته از شدت آن کاسته خواهد شد. البته طی این مدت بارش‌ها در استان‌های جنوب غرب به‌صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی شده است. بر این اساس انتظار داریم طی امروز و فردا در بخش‌های جنوبی استان خوزستان وزش باد سبب ایجاد گرد و غبار شود.

نقشینه خاطرنشان می‌کند: سه‌شنبه نیز جریان باران و ذوب شدن برف و سیلابی شدن مسیل‌ها در نیمه شمالی بوشهر رخ خواهد داد. همچنین طی این مدت در ارتفاعات نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان و چهارمحال و بختیاری به‌صورت برف پیش‌بینی شده است.

Related image

توجه به اخطارها مهم است

این کارشناس سازمان هواشناسی توجه به اخطاریه‌های صادر شده را مهم دانسته و می‌افزاید: شمال خلیج فارس یعنی سواحل خوزستان و بوشهر از امروز بعدازظهر مواج و طوفانی خواهد شد. با توجه به اینکه طی این مدت طول موج در این مناطق به 1.5 تا 2 متر خواهد رسید، بنابراین قایق‌های سبک و تفریحی از رفتن به دریا خودداری کنند و در صورت لزوم حتماً نکات ایمنی و احتیاط را رعایت کنند
مرجع: ایران آنلاین
:
:
:
آخرین اخبار