تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۷۸۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زودبازده يا زوربازده؟!
خوزنیوز - شاهين بختياري: "اشتغال دغدغه ي اصلي مردم و مسوولان است" جمله اي كه در همه ي دولت هاي پس از هشت سال دفاع مقدس مردم ايران، مرتب گفته اند و شنيده ايم و هنوز هم ادامه مي گويند و معلوم هم نيست تا كي بايد بر زبان مسوولان رانده شود و پاي عمل به ميان نيايد!

پرسش اصلي بسياري از مردم اين است: چرا دولت هاي سازندگي، مهر و تدبير و اميد نتوانستند اين دغدغه را كنترل كنند؟! كنترل كه نكردند هيچ؛ در دولت تدبير و اميد و به قول خود دولت مردان "مدبر اميدوار" تبديل به يك ابرچالش هم شده است!

البته، در دولت سازندگي با شعار خصوصي سازي، واگذاري و برون سپاري و نيز كوچك كردن دولت و كاهش تصديگري و ... بيت المال با ثمن بخس به از ما بهتران واگذار شد! در دولت مهر طرح حمايت از بنگاه هاي كوچك و متوسط اقتصادي و زودبازده و كارآفرين اجرا شد ولي نتيجه مطلوب كه نداد هيچ، تا حدودي نتيجه معكوس هم داد. حالا هم كه با طرح اشتغال روستايي و عشايري و اشتغال فراگير، دولت "تدبير و اميد" دست به گريبان است!

مسوولان مربوط، شروع مطالعات اين طرح را از اواخر سال 95 در بوق و كرنا كردند و عملن از اواخر سال 96 به آن پرداختند و يك و نيم ميليارد دلار از صندوق ذخيره ملي آزاد شد و سهم استان ها را هم مشخص كردند و دستورالعمل ها و شيوه نامه ها ابلاغ شد. يك طرح با دو صاحب! يكي وزارت كشور و ديگري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي. كه مي توان گفت: يك سناريو با دو كارگردان اجرا شد كه نتيجه ي آن فيلمي شد كه داريم مي بينيم!

دولت تدبير و اميد، به طرح اشتغال زودبازده دولت قبلي، حملات هوايي، دريايي و زميني زيادي كرد و آن را عامل ركود، تورم و بدبختي اقتصاد ناميد؛ در حالي كه طرح فعلي در حال اجرا تقريبن همان طرح دولت مهر است فقط بيني اش را عمل كرده اند و ژل به زير لب و گونه هايش تزريق كرده اند! شواهد و بررسي ها و البته ارزيابي ها و بازرسي ها نشان مي دهد طرح فعلي هم به درد همان طرح قبلي دچار شده است!

فشارهاي چند هزار تني دولت(رييس جمهوري به وزير وقت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت كشور) مبني بر اين كه طرح بايد تا خرداد 97 تمام و تسهيلات جذب شود؛ باعث شد در استان ها از سوي استانداري فشار عجيبي به بانك ها وارد شود. البته قبل از بانك ها، اداره هاي كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي هر روز مورد حمله استاندار محترم و زير مجموعه قرار مي گرفتند و حتا كار به جايي رسيد كه زير مجموعه استانداري در بعضي از استان ها در اداره هاي كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي ورود كردند و با فرستادن نيرو به جاي مديران با تجربه قبلي و به راه انداختن حكومت خودمختاري سعي كردند اوامر دولت تدبير و اميد را هر طور كه شده اجرا كنند.

فرمانداران، مديران دستگاه هاي اجرايي و بانك ها مورد انواع بمباران ها قرار گرفتند تا اين كه بيش از يك و نيم برابر سهم استان ها در طرح اشتغال روستايي در استان پهناورمان توزيع، پخش(مثل گوشت قرباني) شد؛ اما حالا لحن كلام عوض شده و صحبت از لزوم نظارت، جلوگيري از انحراف در مصرف تسهيلات و تحقق اشتغال است!

در قرآن مجيد آمده است:"اول تزكيه بعد تعليم"- اول نظارت بعد توزيع- چون وقتي توزيع شد ديگر چه نظارتي قرار است صورت بگيرد؟! اشتغال و حمايت از توليد و كارآفريني با بخش نامه و دستورالعمل و فشار و زور درست نمي شود كه تدبير مي خواهد. يك دولت با تدبير نه دولتي كه پسوندش تدبير و انتهايش اميد باشد و سر و تهش نه تدبيري است و نه اميدي!

طرح هايي كه كسب و كارشان با دلار 4200 توماني شروع شده بود بعد از چندي بايد طرح خود را با دلار 16000 توماني تمام مي كردند. تسهيلات ثابت و قيمت ماشين آلات مواد اوليه و ... سه تا چهار برابر شد و بعد انتظار راه اندازي طرح هاي اشتغالزا را داريم!

از قديم گفته اند: "يك سوزن به خودت بزن يك جوالدوز به مردم" چرا نبايد گذشته را چراغ راه آينده قرار دهيم؟!

چرا بايد هر روز آزمون و خطا داشته باشيم؟! طرح 300 هزار فرصت شغلي آقاي دكتر سيدصفدر حسيني وزير كار دولت اصلاحات، طرح اشتغال زودبازده دكتر جهرمي وزير دولت مهر، طرح اشتغال روستايي و فراگير (كار مشترك وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت كشور) دولت تدبير و اميد فقط هزينه بوده اند و لاغير.

اشتغال با پول پاشي ايجاد نمي شود. اشتغال عزم ملي، صداقت در گفتار و كردار و يك فضاي كار و كسب سالم مي خواهد. از اين شهرستان به آن شهرستان رفتن، فرمانداران را سين جيم كردن و ... اشتغال ايجاد نمي كند.

در سال جاري كه از سوي مقام معظم رهبري به سال حمايت از توليد ملي نامگذاري شده است، شوربختانه بيش ترين ضربه به توليد ملي وارد شد و فقط انحصار طلبان خودروساز- كه فعال مايشا هستند- بر امواج پرتلاطم اقتصاد داخلي موج سواري مي كنند و لذت مي برند و بدون اين كه بر زبان بگويند در عمل مي گويند: مردم كيلويي چند؟!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
ما هم می گوییم:انحصار طلبان خودروساز تنی چند؟
:
:
:
آخرین اخبار