تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۷۸۶۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا بسته‌ حمایتی برای دوران پس از ترک اعتیاد نداریم؟
مدیرعامل جمعیت مبارزه با اعتیاد و پژوهش آسیب‌های اجتماعی خوزستان با اشاره به عدم حمایت از یک فرد معتاد پس از ترک اعتیاد، بر لزوم ارائه بسته حمایتی برای آنان تاکید کرد.

داریوش مرادی ا اشاره به مشکلات پیش روی فرد معتاد برای ترک اعتیاد اظهار کرد: بسته حمایتی خوبی برای ترک اعتیاد یک فرد وجود ندارد مثلاً یک معتاد به علت بیکاری یا مشکلات ناشی از معیشت معتاد شده است اما پس از ترک اعتیاد برای وی کاری انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب می‌شود که فرد مجدداً به گردونه اعتیاد برگردد بنابراین باید یک بسته حمایتی داشته باشیم تا مشکلاتی که یک فرد را به اعتیاد منجر کرده بود، برطرف شوند.

مرادی افزود: یک فرد معتاد ممکن است به زندان برود و خانواده وی بدون هیچ حمایتی رها شوند. این مشکل نیز آسیب بزرگی است و موجب می‌شود خانواده به انحراف و مسائل دیگر کشیده شود و مشکلات و معضلات را افزایش می‌یابد. 

مدیرعامل جمعیت مبارزه با اعتیاد و پژوهش آسیب‌های اجتماعی خوزستان اعتیاد را یک مشکل روانی و اجتماعی دانست و گفت: طبق گفته سازمان بهداشت جهانی یک فرد معتاد پس از ترک اعتیاد، تا سه سال احتمال دارد به اعتیاد برگردد که برای جلوگیری و اود این بیماری باید این افراد روان درمانی شوند.

مرادی با اشاره به چرخه کنونی ترک اعتیاد در کمپ‌ها ادامه داد: یک معتاد پس از ۲۸ روز از کمپ ترک اعتیاد خارج می‌شود و حتی مشاوره نمی‌شود. با توجه به هزینه‌های سنگین مراکز مشاوره تخصصی، یک معتاد بیمار چگونه می‌تواند خدمات مشاوره دریافت کند؟ 

وی اظهار کرد: بنابراین باید مراکز مشاوره به صورت رایگان و در تمام شرکت‌ها و دستگاه‌ها ایجاد شوند که این کار در شرکت‌های، نفت حفاری و فولاد در استان  خوزستان انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت مبارزه با اعتیاد و پژوهش آسیب‌های اجتماعی خوزستان عنوان کرد: اکنون برخی مراکز ترک اعتیاد، متادون‌درمانی را ترویج کرده‌اند که باید توجه  داشت این ماده نیز اعتیادآور است. متاسفانه نظارت در این زمینه بسیار ضعیف است. همچنین کارها در برخی مراکز ترک اعتیاد علمی نیست در صورتی که باید کار علمی و تخصصی انجام شود.

مرادی افزود: در حال حاضر بحث این است که یک فرد معتاد را در کمپ ترک اعتیاد قرار می‌دهند که این کار پیشگیری یا ترک اعتیاد نیست؛ کمپ تنها پنج درصد کار درمان را انجام می‌دهد و ۹۵ درصد دیگر کار مشاوره‌ای است؛ یک بیمار معتاد با باور غلط معتاد شده است و باید ذهن این فرد از این مساله خارج شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار