تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۷۸۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی نیازمندتامین زیرساخت هااست
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان احیا ، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و حرم امامزادگان و رسیدگی به موقوفه ها را 2 وظیفه اصلی سازمان متبوع بیان کرد و گفت:تبدیل بقاع متبرکه خوزستان به قطب فرهنگی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است ، نیازمند تامین زیرساخت ها است.
حجت الاسلام مرتضی خاکباز افزود: دستگاه وقف و عمران بقاع متبرکه به طور کامل مردمی است و مردم بر اساس اعتقادات عمیق خود به بقاع متبرکه رسیدگی کرده و املاک و بخشی از دارایی خود را به منظور مبارزه با فقر ، جهل و رفع محرومیت و تعمیق باورهای دینی وقف کرده اند و در این راستا اوقاف مسئولیت تحقق نیات امینانه واقفان و عمران بقاع را برعهده دارد.
وی گفت: استان خوزستان 417 بقعه زیارتی و 15هزار رقبه(وقف) دارد که از این حیث به ترتیب رتبه سوم و پنجم کشوری را دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، کمی درآمد بقاع و موقوفه ها را دلیل اصلی تاخیر در تامین و تکمیل زیرساخت های فرهنگی بیان کرد.
وی موقوفه خواری و تصرف و تعدی به زمین های وقفی را در خوزستان از مشکلات پیش رو دستگاه وقف بیان کرد و افزود: متاسفانه برخی سیاسیون به وقف نگاه سیاسی و ابزاری دارند و موقوفه و وقف را مشکل زا و نه مشکل گشا در جامعه ترویج می کنند و این خطایی نابخشودنی است.
حجت الاسلام خاکباز با تاکید بر ضرورت اصلاح چنین نگاه ناصوابی در خصوص وقف بیان کرد:واقف با نیت خیرخواهانه بخشی از اموال خود را برای رضای خداوند و خدمت به خلق و گره گشایی از مشکلات اجتماعی جامعه وقف کرده و نباید اجازه داد نیت امینانه واقفان با برخی بداخلاقی ها خدشه دار شود.

** وقف سابقه 1200ساله دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه وقف سابقه یک هزار و 200ساله دارد و از ابتدای ظهور ادیان الهی وقف وجود داشته بیان کرد: ائمه اطهار(ع) به ویژه امام علی(ع) بخش مهمی از اموال خود را برای جلب رضای الهی وقف کرده اند و هنوز با گذشته زمان زیادی ، برخی موقوفه های امام علی(ع) در مدینه از جمله چاه های آب که با دستان مبارک آن حضرت حفر شده و به آب رسیده مورد استفاده مردم هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای غربی و توسعه یافته ، هم اکنون وقف رایج است و برخی دانشگاه های معتبر آمریکا ، انگلیس و فرانسه توسط افراد خیر وقف شده افزود:در کشور با وجود آنکه وقف از سابقه دیرینه ای برخوردار است ولی در دهه های اخیر مردم به دلایل مختلف رغبت کمتری به وقف منفعتی و نه وقف انتفاعی داشته اند.
وقف منفعتی در زمین و منزل که جنبه درآمدزایی دارند مصداق پیدا می کند ولی در وقف انتفاعی ساخت مسجد ، حسینیه و درمانگاه و ساخت مدرسه مطرح است.

** رژیم گذشته بیشترین صدمه را به وقف زد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه رژیم گذشته با اجرای طرح اصلاحات ارضی و تعدی به موقوفه ها بیشترین صدمه و ضربه را به وقف و موقوفه ها زد افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب ، تلاش زیادی برای احیای موقوفه ها و تحقق نیات واقفان به عمل آورد و موفق شد زمین های زیادی را از دست متصرفان و یا کسانی که اطلاعی از موقوفه بودن زمین نداشتند خارج کند.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها بر احیای موقوفه ها و رسیدگی به بقاع متبرکه از سوی دستگاه اوقاف به عنوان امین مردم تاکید داشته اند گفت: گام های زیادی برای احیای موقوفه ها و درآمدزایی آنان در خوزستان انجام شده ولی کافی نبوده و نیست.

** درآمدزایی موقوفه ها اولویت نخست
حجت الاسلام خاکباز احیای موقوفه ها از طریق درآمدزایی را نخستین اولویت اوقاف امور خیریه خوزستان بیان کرد و گفت:در نخستین گام ، به تازگی 6 پروژه اشتغال زایی با هدف کسب درآمد در املاک وقفی دزفول ، و سه پروژه در رامهرمز و ماهشهر با حجم سرمایه گذاری 200میلیارد ریال توسط اوقاف خوزستان شروع شده که تا یک سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود:براساس نقشه راه ، سال آینده برای هر شهرستان خوزستان یک پروژه اقتصادی در موقوفه ها تعریف و اجرایی می شود و به تدریج در سال های بعد موقوفه ها از حالت سکون خارج شده و به محلی برای درآمدزایی و هزینه کرد آن در کارهای عام المنعفه منطبق با نیت واقفان تبدیل می شود.
وی درآمد کنونی موقوفه های خوزستان و بقاع متبرکه را در مقایسه با دیگر استان ها ناچیز بیان کرد و بیان کرد:اجرای طرح کشت محصول خارشتر در سطح یکهزار و 500هکتار در موقوفه توکل رامهرمز ، راه اندازی مجموعه های کشاورزی و مرتبط با هم در زمین های وقفی با هدف درآمدزایی از برنامه های آینده اوقاف و امور خیریه خوزستان است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان از افزایش 120درصدی تحقق درآمد موقوفه ها و درآمد بقاع متبرکه در 10 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: تحقق درآمدها تا پایان امسال به 130درصد خواهد رسید که این نشان دهنده رویکرد اقتصادی اوقاف به درآمدزایی موقوفه ها با هدف کمک به تحقق نیات خیرخواهانه واقفان بوده است.
وی پیش بینی کرد درآمد موقوفه های خوزستان در سال 1398 از 60میلیارد ریال فعلی به 200میلیارد ریال برسد.درآمد موقوفه ها بیشتر در جاده ساز، آبرسانی به مناطق غیربرخوردار و محروم ، درمان و کمک به دانشجویان کم بضاعت هزینه می شود.

** طرح فرهنگی آرامش بهاری در بقاع متبرکه از 28اسفند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: طرح فرهنگی مذهبی آرامش بهاری در بقاع شاخص استان از 28اسفند 1397 تا پایان تعطیلات نوروزی 1398 اجرا می شود.
حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه طرح های فرهنگی در طول سال در بقاع شاخص خوزستان از جمله حرم های مطهر علی ابن مهزیار اهوازی(ع)، دانیال نبی(ع)، سبزقبا در دزفول ، قدمگاه امام زمان(عج) و امامزاده عبدا... (ع) شوشتر و امامزاده حیدر(ع) بهبهان برگزار می شود افزود: برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه به طور غالب مورد استقبال مردم ، زائران و مسافران قرار می گیرد.

** ثبت 103 وقف جدید در خوزستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در 10 ماه نخست امسال 103 وقف جدید در خوزستان به ثبت رسیده که بیشتر این وقف ها انتفاعی (مسجد ، حسینیه و درمانگاه) بوده اند.
وی افزود: این تعداد وقف با توجه به ظرفیت ها و باورهای عمیق مذهبی و اعتقادی بسیار کم است که در این خصوص رسانه ها می توانند مشوق وقف به عنوان سنت حسنه باشند.
حجت الاسلام خاکباز از ثبت همه موقوفه ها با استفاده از سامانه 'کاداستر' یا شمیم برای جلوگیری از دست اندازی به موقوفه های خوزستان خبر داد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار