تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۷۸۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد:
افزایش دو برابری ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری پس از انقلاب
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از افزایش دو برابری ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: 760 میلیارد ریال پروژه‌های بندر خرمشهر آماده بهره‌برداری است.
نوراله اسعدی در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بندر و دریانوردی در بندر خرمشهر پرداخت.

وی اظهار کرد: بندر خرمشهر در شمال غربی کشور در محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون واقع شده است.این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و سال‌های قبل از انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می‌شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر مهمترین فعالیت این بندر را فعالیت کانتینری بیان کرد و افزود: بندر خرمشهر با ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن در سال، پس از بندر شهید رجایی و بندر بوشهر به عنوان سومین بندر کانتینری کشور شناخته شده و با ورود کشتی‌های فیدری می‌توان تخلیه و بارگیری کانتینری را در آن انجام داد.

اسعدی افزود: پایانه مسافری دریایی بین المللی بندر خرمشهر به وسعت 6 هزار مترمربع و با ظرفیت روزانه 2 هزار مسافر برای مقاصد کشورهای حوزه خلیج فارس در این بندر فعالیت دارد و هم اینک در طول هفته 2 سرویس رفت و 2 سرویس برگشت خط کویت – خرمشهر برقرار است.

وی راه‌اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر – بصره را از برنامه‌های آتی این بندر بیان کرد و گفت: تردد مسافر در 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال در این مسیر رشد 75 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه 760 میلیارد ریال پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دهه مبارک فجر را یادآور شد و افزود:2 هزار و 150میلیارد ریال پروژه نیز در قالب پروژه‌های مطالعاتی و آینده در سال 98 پیش‌بینی شده است.

اسعدی گفت: همچنین عملیات اجرایی 8 پست اسکله ویژه گردشگری در حوزه رودخانه کارون و جزیره مینو با اعتبار 60 میلیارد ریال بزودی آغاز می‌شود.

وی منطقه آزاد تجاری اروند را یک موقعیت ویژه دانست و اظهار امیدواری کرد بتوان با 20 پست اسکله، ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تن مبادلات کالا را محقق کرد. همچنین تخفیف سود بازرگانی ۲۵درصدی را یک امتیاز برای رونق بندر خرمشهر خواند و نزدیکی بندر به ریل آهن و اتصال به راه‌آهن بندر امام را عامل مهمی برای جذابیت بندر خرمشهر بیان کرد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برنامه بندر خرمشهر برای خنثی سازی تحریم‌ها افزایش صادرات است، از افزایش ۱۶ درصدی میزان صادرات از بندر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات از بندر خرمشهر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

اسعدی به نیاز به تعامل بندر با مجموعه شهرستان برای رشد و توسعه فرهنگ استفاده از دریا و رودخانه نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۴۰۳ دستگاه خودرو از بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری و همچنین تردد مسافر از این بندر ۷۵درصد افزایش داشته است.

وی همچنین درباره مغروقه‌ها گفت: با حمایت دولت و تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی از سال 72 (سال‌های شروع بازسازی) تاکنون در مجموع 185 فروند مغروقه از آب‌های اروند و کارون خارج سازی شده که شامل 55 فروند از اروندرود و ۱۲۵ فروند از رودخانه کارون بوده است و ۲۵ فروند مغروقه باقی مانده است که از این تعداد 7 مورد آن مهم است. از مهمترین مغروقه‌های باقی مانده کشتی خانیان است که احتمالا تا پایان سال پیمانکار خارج کردن آن مشخص خواهد شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر احداث 8 پست اسکله در دو شهر خرمشهر و مینوشهر و یک اسکله مسافری در مینوشهر را از جمله طرح‌های در حال اجرا توسط بندر خرمشهر برشمرد و افزود: با ایجاد اسکله مینوشهر ارتباط آبی و خط دائمی جزیره مینو به رود کارون را برای حمل و نقل و گردشگری برقرار خواهد شد.

اسعدی در ادامه با تاکید بر ظرفیت‌های بندر خرمشهر، توسعه خط ریلی را لازمه ارتقای سطح عملکرد این بندر دانست و گفت: ظرفیت بندر خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی پنج میلیون تن بوده که ظرفیت اسمی این بندر اکنون به ۱۰ میلیون تن رسیده است و برای رسیدن به این ظرفیت یکی از راهکارها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی است که در همین راستا توسعه خط ریلی در اولویت قرار دارد.

وی افزود: ظرفیت ریلی بندر خرمشهر تا شلمچه تصویب شده که در ادامه اتصال خط ریلی به کشور عراق تحقق یابد و بحث اتصال ریل بندر خرمشهر به بندر امام خمینی (ره) هم در دستور کار قرار دارد که منجر به افزایش تبادلات تجاری و افزایش میزان صادرات خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار