تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۷۸۷۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سایه رفتار خشونت آمیز وندال ها بر اموال عمومی شهر اهواز
پدیده وندالیسم اگرچه کم و بیش در همه شهرها وجود دارد اما شرایط خاص کلانشهر اهواز از جمله قرار گرفتن یک سوم جمعیت در نقاط حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی سبب بروز حس تبعیض در برخی شهروندان و به دنبال آن تخریب اموال شهر شده است.
وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای یا اموال عمومی است که یک نمونه از ناهنجاری اجتماعی به حساب می آید و به عبارت دیگر تحلیل گران وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاری های جوامع جدید دسته بندی می کنند و آن را واکنشی کینه توزانه نسبت به برخی از فشارها می دانند.
پدیده وندالیسم غالبا ریشه اکتسابی دارد و از شرایط محیطی ناشی می‌شود، در این پدیده وندال ها اموال عمومی از جمله پارک ها و فضای سبز، صندلی های اتوبوس و مترو، مجسمه های نصب شده در میادین، دیوارهای سطح شهر و معابر را تخریب می کنند.
یکی از مطالبات مردم از ارگانی چون شهرداری رسیدگی به طراوت و شادی محیط شهری به وسیله مبلمان شهری و نیز تنوع بخشی به این محیط از طریق نصب تندیس و المانهای مختلف می باشد اما نقطه مقابل افرادی با بی توجهی انبوه نیازهای شهروندان و نیز هزینه های ایجاد و نصب این موارد آنها را تخریب می نمایند .

**احساس تبعیض وجه مشترک وندال های شهری
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار داشت: در شهر اهواز شاهد موارد بسیاری از تخریب عمدی به تجهیزات و امکان عمومی هستیم که بخشی از آنها با هدف دستیابی به منافع اقتصادی صورت می گیرد اما بخشی دیگر در حوزه وندالیسم تعریف می شوند.
علیرضا عالیپور با اشاره به اینکه اخیرا مساله آسیب به درخت های سطح شهر نیز زیاد شده است گفت: اتوبوس های ناوگان عمومی، پایانه ها، معابر و پیاده روها و درختان در معرض تخریب قرار دارند.
وی راه حل این مشکل را برقرای نظم اجتماعی از طریق آموزش شهروندی و ارائه راهکار از سوی جامعه شناسان و روانشناسان دانست و افزود: شیوع این پدیده چالش های مدیریتی به همراه دارد به همین جهت باید با آن مقابله کرد.
عالیپور گفت: بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته بیشترین عامل شیوع پدیده وندالیسم احساس تبعیض در بین گروهی از شهروندان است و با این اقدام درحال انتقال پیام به سایر اقشار جامعه هستند، کلانشهر اهواز دارای 400هزار ساکن مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی است که از ابتدایی ترین امکانات بی بهره هستند و به نوعی احساس تبعیض می کنند.
وی افزود: در موارد نادری نیز تخریب اموال عمومی به دلیل ایجاد هیجانات موقت ناشی از استعمال موادمخدر و یا تحت تاثیر سایر هیجانات گروهی همچون جشن های پس از مسابقات ورزشی صورت می گیرد که البته فراگیری آن زیاد نیست.

**وندالیسم جرم های کوچک با خسارت های بزرگ
یک کارشناس حوزه جغرافیای شهری در این خصوص گفت: می توان از وندالیسم در حوزه مدیریت شهری به عنوان جرم های کوچک با خسارت های بزرگ یاد کرد، زیرا با عمل خرابکارانه خود خسارت های مالی بزرگی به اموال شهر می زنند و از آن مهم تر عملکرد مدیریت شهری را ضعیف نشان داده و باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان می شوند.
مرتضی آژند افزود: اصولا وندالیسم بیشتر در شهرها به خصوص کلانشهرها اتفاق می افتد و در شهر اهواز علاوه بر دلایل مطرح شده برای انجام عمل وندالیستی مانند درصد بالای نوجوان و جوان بودن، تاهل، سطح پایین تحصیلات، فرهنگ پایین شهروندی، شغل و درآمد و دیگر سرخوردگی ها، علت های دیگری هم مانند مهاجر پذیری، درصد حاشیه نشینی بالا، رعایت نشدن عدالت اجتماعی در توزیع خدمات شهری و حتی عصبانی شدن به علت شرایط آب و هوایی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: ما در شهر اهواز به آمار و ارقام خسارت های وارد شده و اینکه در کدام مناطق وندالیسم ها خرابکاری بیشتری می کنند دسترسی نداریم و شاید اصلا چنین آماری را هم تهیه نکرده باشند، اما از تخریب مبلمان شهری می توان فهمید که وندال ها در شهر مانور می دهند.
آژند گفت: به عنوان نمونه کافیست از سرویس های بهداشتی عمومی سطح شهر و پارک ها بازدید کنید تا با صحنه هایی از دیوار نوشته ها، خراب کردن شیرهای آب و جدا کردن دستگیره های درب ها با خبر شوید یا از محلات مختلف بازدید کنید و تخریب کردن سطل های زباله را نگاه کنید یا شکستن مجسمه ها و المان هایی که در پارک ها به کار گرفته می شود و یا آماری از پاره کردن صندلی های اتوبوس های واحد و تخریب ایستگاه ها بگیرید تا از عمق خرابکاری ها با خبر شوید.
وی افزود: البته در کلانشهر اهواز تخریب اموال عمومی حتی اگر نسبت به کلانشهرهای دیگر درصد پایین تری داشته باشد بیشتر خود را نشان می دهد، چرا که اهواز از لحاظ مبلمان شهری کلانشهری ضعیف است و خراب کردن همین تعداد اندک نمود بیشتری دارد.
این کارشناس حوزه جغرافیای شهری تصریح کرد: در وندالیسم جرم ها کوچک است اما وقتی تعداد زیادی از افراد این کار را انجام دهند جمع این جرم های کوچک زشتی های بزرگی به بار می آورد، مثلا شاید نوشتن چند کلمه کوچک بر روی دیوار چیزی نباشد ولی وقتی درصد قابل توجهی این کار را می کنند نتیجه همین صحنه های زشتی است که در شهر می بینیم.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت که وندالیست ها با خسارت های مالی، تخریب نماهای شهری و ایجاد نارضایتی و سرخوردگی در شهروندان خسارت های سنگینی به شهرداری ها می زنند که بعضا جبران ناپذیر است، پس باید قدم هایی اصولی در راستای کاهش این اثرات برداشت و در این راه تا رسیدن به نتیجه مطلوب صبور بود.
به گفته وی در شهر اهواز در وهله اول باید به سمت عدالت اجتماعی در توزیع خدمات و امکانات شهری حرکت کنیم تا کمی از حس تبعض و تخریب اموال جلوگیری شود، در کنار آن باید بتوانیم مراکزی برای اوقات فراغت جوانان داشته باشیم که وقت خود را آنجا سپری کنند نه اینکه در نبود چنین مکان های تخریب مبلمان شهری نقش یک تفریح و سرگرمی را بازی کند.
آژند اظهار داشت: دیگر آنکه باید آموزش را برای شهروندان اهوازی شروع کنیم و به مردم بقبولانیم که این ایستگاه اتوبوسی که اینجا گذاشته شده برای راحتی و آسایش شماست و با تخریب آن تنها خود و خانواده شما آسیب می بینند، باید بتوانیم با آموزش، تبلیغ و اطلاع رسانی حس تعلق و هویت شهری را برای مشارکت در حفظ اموال عمومی در شهروندان زنده کنیم.
وی افزود: در هر صورت پدیده مدرن وندالیسم چیزی نیست که انتظار داشته باشیم از بین برود تنها باید تلاش کرد با فعالیت های آموزش و اطلاع رسانی و مسئولیت پذیری شهروندان به حداقل کاهش یابد، برای رسیدن به این نقطه نیاز است که مدیران شهری اطلاعات جامعی از انگیزه ها و اقدامات وندالیستی در منطقه های مختلف شهر تهیه کنند و متناسب با آن برنامه ریزی لازم را در جهت کاهش این تخریب ها انجام دهند.

**توسعه نامتوازن کلانشهر عامل شیوع وندالیسم
یک جامعه شناس نیز درخصوص پدیده وندالیسم گفت: امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ، وندالیسم بصورت یک مشکل اجتماعی پیچیده مطرح است زیرا ضمن وارد کردن هزینه های مالی به جامعه سلامت و امنیت جامعه را به خطر می اندازد.
امیرحسین زندی افزود: بر خلاف برخی از جرایم و انحرافات آثار وندالیسم مشهود است وبرای اکثر ساکنان شهرهای بزرگ به صورت ملموس شاهد ویرانگری تعمدی، رفتارهای غیرمسئولانه و ضد اجتماعی وندال ها هستند.
وی تصریح کرد: تخریب صندلی های اتوبوس و مترو، پارک ها و فضاهای سبز عمومی، تلفن های عمومی، کتابهای کتابخانه ها ،چراغهای معابر از جمله اماکن و تجهیزاتی هستند که در اثر وندالیسم مورد تخریب قرار می گیرند.
این جامعه شناس خاطر نشان کرد: با شکل گیری کلانشهرها نوعی توسعه نامتوازن گریبانگیر جامعه شده است ضمن آنکه تحولاتی که در سطح ساختارهای اجتماعی بهوجود آمده، تمام رفتارهای فردی و اجتماعی را متاثر ساخته و با پیچیده تر شدن جوامع، روابط و مناسبات در معرض تغییر و تحول قرار گرفته اند که یک نمونه آن بروز بیشتر پدیده وندالیسم بوده است.
وی افزود: از شاخص ترین واکنش های رفتاری برخی گروه های اجتماعی در جامعه امروز می توان به سرپیچی و عدم تابعیت از قواعد حاکم بر روابط اجتماعی و طغیان علیه نظم جامعه اشاره کرد به عبارتی دیگر وندالیسم م واکنشی خصمانه و توزانه به برخی از صور فشارها، تحمیل ناملایمات، ناامیدی ها و اجحاف های بیرونی و اجتماعی است.
به گفته وی بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گروهای سنی بین 10 تا 25 سال بیشتر از دیگر گروهها به پدیده وندالیسم روی می آورند.
آموزش و تربیت شهروندان به نوعی سرمایه گذاری برای آینده کشور به شمار می آید و می تواند در قالب مهارت های زندگی فردی و جمعی و بصورت برنامه ریزی آشکار و پنهان ارائه شود به وسیله این آموزش ها ،افراد جامعه فرهنگ شهروندی را کسب کرده و آمادگی لازم برای زندگی شهری را پیدا می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار