تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۷۸۷۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"تقصیر تحریم است؟" به هم ریختگی بازار ۱ میلیون تنی گوشت کشور با کاهش ۴۵ هزار تنی کشتار/جداول
بررسی تحلیلی آمار عملکرد کشتارگاه‌های کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد در حالی که فقط با ۴۵ هزار تن کاهش کشتار رو به رو بوده ایم اما به راحتی با افزایش واردات می‌توان این کمبود را جبران کرد.
بررسی آمارهای تولید(کشتار دام) در کشتارگاه‌های کشور در 9 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، در این مدت میزان لاشه قابل مصرف حدود 45 هزار تن کاهش یافته است. بر این اساس در فصل بهار 96 میزان کشتار انواع دام حدود 107 هزار تن بوده که به 96 هزار تن کاهش یافته است. در فصل تابستان سال 96 نیز کشتار دام حدود 111 هزار تن بوده که به 99 هزار تن کاهش یافته است. از سوی دیگر اخیرا آمار عملکرد کشتارگاه‌های کشور در فصل پاییز اعلام شده است که بر این اساس میزان تولید از 104 هزار تن پاییز سال 96 به 84 هزار تن کاهش یافته است. به این ترتیب کل میزان کاهش تولید (کشتار دام) فقط 45 هزار تن کاهش داشته است. این درحالی است که میزان مصرف سالیانه گوشت دام در کشور کمتر از  1 میلیون تن است که  فقط 270 هزار تن آن از طریق واردات تامین شده و مابقی مربوط به تولید داخل است.

گزارش مرکز آمار ایران در خصوص عملکرد کشتارگاه‌های کشور در فصول بهار و پاییز در جداول زیر قابل مشاهده است.

همچنین جدول زیر میزان مصرف کل سالیانه کشورف میزان تولید داخل و همچنین میزان وادات گوشت دام را نشان می‌دهد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد که سهم قاچاق از کل مصرف کشور عدد قابل توجهی نیست و طبق اعلام نیروی انتظامی قاچاق دام در کشور حدود 10 هزار تن است.

بیشتر بخوانید
  • «تقصیر تحریم است؟»|التهاب در بازار گوشت با وجود رشد 30درصدی واردات غذای دام

بر اساس جدول بالا سالیانه یک چهارم نیاز کشور یعنی رقمی بیش از 250 هزار تن گوشت از طریق واردات تامین می‌شود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران کل خروجی کشتارگاه‌های کشور حدود 45 هزار تن کاهش یافته است. نکته قابل توجه اینکه جبران این کاهش (تولید) از طریق واردات امکان پذیر است.

  اخیرا  هیئت دولت اعلام کرد واردات گوشت با نرخ نیما (8 هزار تومان) بدون سود بازرگانی امکان پذیر است، با توجه به این‌که سالیانه بیش از 1.6 میلیارد دلار گوشت قرمز با ارز دولتی (4200 تومانی) وارد می‌شود برای اثربخش شدن مصوبه هیئت دولت بایستی  تسهیلات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.

  گفتنی است، جمع بندی کارشناسان نشان می‌دهد با توجه به آمارهای اعلام شده در خصوص کمبود گوشت قرمز بایستی تصمیمات اثرگذار تری از سوی دولت در زمینه ارائه تسهیلات مشوق تولید و تامین کسری گوشت قرمز از طریق واردات اتخاذ شود.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار