تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۷۸۷۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میزان شکر موجود داخل کشور تا اسفندماه جوابگوی بازار است
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در حال حاضر میزان شکر موجود داخل کشور تا اسفندماه جوابگوی بازار خواهد بود.
محمود شمیلی بابیان اینکه کل سطح زیر کشت نیشکر در سال 97 حدود 60 هزار و 400 هکتار است، اظهار داشت:  پس از سه ماه بارش پی‌درپی در خوزستان  از 4 روز پیش برداشت نیشکر در اراضی کشت و صنعت‌های نیشکر خوزستان  را آغاز کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت و صنعت‌های جنوب خوزستان میزان بارندگی کمتری نسبت به زمین‌های کشت و صنعت‌های شمالی داشتند ابتدا اولویت برداشت را بر زمین‌های جنوبی قرار دادیم و اکنون در 8 کشت و صنعت جنوبی ما مانند امیرکبیر، فارابی و سلمان فارسی  برداشت نیشکر با سطحی که انتظار داشتیم در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: اگر پیش‌بینی‌های بارندگی برای روز شنبه و یکشنبه اتفاق نیافتد در هفته آینده برداشت را از مزارع کشت و صنعت‌های امام خمینی و دهخدا که در شمال اهواز قرار دارند،  آغاز می‌شود.

شمیلی در ادامه بابیان اینکه شکر یک کالای استراتژیک است و قیمت آن را دولت مشخص می‌کند، گفت: در شهریور امسال قیمت خرید شکر توسط دولت پس از یک دوره سه‌ساله با 70 تومان افزایش به 2 هزار و 770 تومان رسید اما در کنار آن شاهد بودیم که قیمت کود حدود 500 درصد، حامل‌های انرژی 35 درصد، قطعات یدکی بیش از 700 درصد و آب‌بها حدود 15 درصد رشد قیمت داشتند که این افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها نه‌تنها برای نیشکر بلکه برای همه محصولات کشاورزی به‌ صرفه نیست.

وی افزود: از شهریورماه تا به امروز دولت قیمت خرید شکر را به حدود 3 هزار تومان افزایش داده اما بهای نهایی و واقعی نیشکر خوزستان و هفت‌تپه بیش از این مقدار است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی  با بیان اینکه در حال حاضر میزان شکر موجود داخل کشور تا اسفندماه جوابگوی بازار خواهد بود، عنوان کرد: تا این لحظه اجازه واردات شکر از سوی دولت به آن معنا که خریدوفروش می‌شود داده نشده فقط مقداری از طریق بازرگانی دولتی یا همان GTC واردشده اما خوشبختانه تا به امروز وزارت جهاد کشاورزی کنترل خوبی داشته و واردات شکر به‌غیر از شرکت بازرگانی دولتی صورت نگرفته است.

شمیلی ادامه داد: دولت برای تأمین شکر مورد  نیاز کشور مجوز واردات به شرکت‌های تولیدی این صنعت می‌دهد و اگر این روند متوقف شود با حضور دلالان در واردات، شرکت‌های داخلی به‌شدت متضرر می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت حجم برداشت نیشکر گفت: خشک‌سالی که امسال اتفاق افتاد شدیدترین خشک‌سالی بود که در عمر 50 ساله نیشکر در خوزستان تجربه می‌شد اما پیش‌بینی ما برداشت 65 تن در هر هکتار است و این مقدار نسبت به خشک‌سالی قبلی که در سال 88 اتفاق افتاد حدود 28 تن رشد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: کارشناسان صنف کشاورزی استان بر این باور بودند که به سبب کم بودن آب از یک‌سو و شور بودن آن از سوی دیگر، در سال 97 نیشکری برای برداشت باقی نمی‌ماند اما همکاران ما با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید و تشکیل کمیته بحران توانستند برداشت نیشکر را به سقف 65 هکتار تن در هکتار برسانند.

شمیلی افزود: معمولاً در سال‌هایی که نیشکر دچار تنش خشک‌سالی و تنش آبی می‌شود این تنش حدود دو الی سه سال ادامه پیدا می‌کند اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی ما این است که سال آینده دچار خسارت نخواهیم شد و مجدد به سطح قابل‌کشت سال‌های گذشته برمی‌گردیم.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار