تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۷۸۷۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه طرح کشاورزی در دزفول بهره برداری شد
 سه طرح کشاورزی روز جمعه در آیینی با حضور مسئولان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بهره برداری شد.
 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول در این آیین گفت: استان خوزستان با تولید حدود یک میلیون و 500 هزار تن گندم دانه ای، حدود 15 درصد تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.
محمد رضا ملک زاده یکی از عوامل مهم در کسب این موفقیت را تولید هسته های بذری خالص ارقام اصلاح شده دانست و افزود: هر سال بیش از 70 هزار تن هسته های بذری گندم در طبقه های پرورشی یک تا سه، مادری و گواهی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد یا با نظارت مستقیم این مرکز تولید می شود.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد بذر هیبرید بهاره کلزا در کشور توسط مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد تولید می شود، گفت: نصب سیستم های بوجار جدید و جایگزینی آنها به جای سیستم قدیم، کیفیت بذور تولیدی را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید و در افزایش تولید کل گندم استان خوزستان و استان های جنوب غرب کشور تاثیر بسزایی داشت.
ملک زاده افزود: راه اندازی سردخانه های نگهداری بذر منجر به تکمیل چرخه تولید بذر شده و با انتقال بذور بوجاری شده به انبار سرد و نگهداری آنها در دمای استاندارد منجر به کاهش تلفات و افت کیفیت بذر ناشی از نگهداری در فضای باز می شود.
وی اظهار داشت: انبارهای مجهز به سیستم برودتی نخستین انبارهای استاندارد نگهداری بذر در سطح مراکز تحقیقاتی کشور هستند که حفظ قوه نامیه هسته های بذری، بهارش برای تولید نسل در یکسال در برنامه های اصلاحی، رفع خواب بذر برای جوانه زنی ایده آل و تعیین نیاز سرمایی گیاهان از مزایای این انبارها هستند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به مشخصات سردخانه 13 واحدی نگهداری ذخایر ملی و بین المللی ژرم پلاسم گفت: این سردخانه 13 باب دارد و هر سردخانه آن 60 مترمربع است.
وی اعتبار هزینه شده برای این طرح را هفت میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این سردخانه در مدت زمان سه سال احداث شده است.
ملک زاده اظهار داشت: ظرفیت واحد بوجار پیشرفته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی صفی آباد دزفول نیز پنج تن در ساعت بذر بوجاری می کند و با اعتباری حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال راه اندازی شده است.
وی افزود: مراحل بوجاری شامل کلش گیری، جوگیری، گراویتی، ضد عفونی، بذرمال کردن و کیسه گیری می باشند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: شرکت دانش بنیان دز پارس دینامیک نیز در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول با سرمایه 30 میلیارد ریال و اشتغال 20 نفر راه اندازی شد که تولید ماشین آلات کشاورزی برای بسته بندی میوه جات را برعهده دارد.
طرح سردخانه 13 واحدی نگهداری ذخایر ملی و بین المللی ژرم پلاسم، واحد بوجاری پنج تنی گندم و شرکت دانش بنیان دز پارس دینامیک روز جمعه با حضور نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، معاونان سیاسی و عمرانی فرماندار، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول و جمعی از مسئولان محلی بهره برداری و راه اندازی شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار