تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۷۸۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای حضور ‌آیت‌الله موسو‌ی‌جزایری و علمای اهواز در اعتصاب صنعت‌گران نفت‌ در سال ۵۷
‌روحانیت و علمای اهواز به ویژه آیت‌الله موسوی جزایری با حضور در اعتصاب صنعت‌گران نفت، مانع ‌صدور نفت به منظور‌ تأمین نفت و سوخت برای زمستان سال ۵۷ مردم عزیز و ملت بزرگ ایران شدند.
  انقلاب اسلامی ایران در چهل سالگی خود به سر می‌برد و پیچ‌های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است اما بدون شک برای این پیروزی ارزشمند و رسیدن به این درخت تنومند مقدمات و مبارزاتی نیاز است.

در پیروزی انقلاب اسلامی تمامی آحاد مردم نقش داشتند اما بدون شک نقش علماء و روحانیت برجسته‌ است، در همین راستا علمای خوزستان و جمعی از مردم‏ در مدرسه علوی‏ تهران در تاریخ 16 بهمن ماه 1357 به دیدار امام رسیدند تا از رهنمودهای ایشان برای پیروزی انقلاب بهره‌ ببرند.

پیرامون نقش علماء و روحانیت خوزستان و به طور بارز جامعه روحانیت اهواز در مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، از روحانیون انقلابی و دوست‌داشتنی استان و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان به گفت‌وگو نشستیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ابتدا ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و رحلت آیت‌الله سید مرتضی مروج از علمای محترم و بزرگوار استان خوزستان را تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به 16 بهمن سال 1357 شمسی یعنی چهار روز بعد از ورود امام به کشور و بازگشت ایشان از سفر تبعید 15 ساله، بیان کرد: در این روز جامعه روحانیت اهواز به تهران سفر و با امام راحل دیداری داشته و با ایشان تجدید بیعت کردند در واقع ادامه حمایت و همراهی خود با انقلاب اسلامی را به محضر امام اعلام کردند.

انقلاب اسلامی محصول مشارکت و همراهی آحاد ملت ایران است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: این دیدار، بهانه‌ای است تا نگاه گریز و نقبی به نقش روحانیت خوزستان و علمای اهواز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته باشیم، البته این نکته را تذکر دهم که انقلاب اسلامی بدون تردید محصول مشارکت و همراهی آحاد ملت ایران است.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بارز و درخشان انقلاب اسلامی است که آحاد مردم به میدان آمدند و مثل سیل در خیابان‌های شهر و روستا به راه افتادند و از عهده به زیر کشاندن رژیم دو هزار و 537 ساله پادشاهی و سلطنتی برآمدند.

شفیعی عنوان کرد: اگر حضور مردم نبود نه انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسید و نه بعد از پیروزی انقلاب می‌توانست در این چهار دهه از انواع و اقسام مختلف مشکلات، توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان جان سالم به در ببرد. همه مردم در انقلاب اسلامی شریک و سهیم هستند که امام راحل بارها بر این نکته تأکید کردند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تأکید کرد: مطرح کردن یک قشر یا صنف معنای آن این نیست که به دنبال نادیده گرفتن زحمات دیگر اقشار و اصناف هستیم به مناسبت و دلیلی می‌خواهیم نقشِ صنف یا قشری را واکاوی کنیم. البته قابل انکار نیست که نقش روحانیت در راهبری حرکت و خیزش مردم، نقش تعیین کننده و کلیدی بوده است.

وی با اشاره به سفر زمستان 1375 رهبرمعظم انقلاب اسلامی به استان خوزستان و دیدار علما، فضلا و روحانیون در مسجد اعظم با ایشان، یادآور شد: رهبرمعظم انقلاب نکته‌ای را متذکر شدند و فرمودند به امام عرض کردم که آقا درست است که شما امام این امت هستید، راهبر این حرکت بودید و مؤسس جمهوری اسلامی هستید و اگر شما نبودید انقلابی نبود اما شما از یک پشتوانه عظیمی بهره‌مند بودید و آن ؛ حوزه هزار ساله شیعه و علما است، حضرت آقا گفتند که امام تأملی کردند و با تبسّم فرمودند درست است.

شفیعی اظهار داشت: روحانیت خوزستان که در دهه 40 و 50 مجموعه‌ای مرکب از بزرگان، فحولی از علما، چهره‌های نامدار و بیوت و خاندان‌های اصیل سرشناس بوده است، بخش عمده‌ای از این روحانیت از آغاز نهضت تا روز پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن، امام راحل همراهی کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: بعد از 15 خرداد 1342 و شرایطی که پیش آمد، جنایات رژیم پهلوی و قتل عامی که صورت گرفت، علمای اهواز نسبت به این مسأله و توطئه‌ای که‌ رژیم شاه در مورد امام راحل طراحی کرده بودند عکس‌العمل نشان دادند.

وی بیان کرد: دو مجموعه‌ از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با عنوان‌های «امام خمینی(ره) در آینه اسناد» و «یاران امام در آینه اسناد» چاپ شده که با مراجعه به این مجموعه‌ها مشاهده می‌شود در 16 خرداد 1342، علمای اهواز در نامه‌ای حمایت و پشتیبانی خود را از امام راحل اعلام می‌کنند.

شفیعی ادامه داد: در سال‌های بعد، نقش بزرگانی مثل مرحوم آیت‌الله العظمی بهبهانی(ره) در حمایت از امام قابل ستایش و تکریم است، مرحوم آیت‌الله العظمی بهبهانی(ره) متوفی 1354 شمسی هستند، ایشان در شمار و اعداد مراجع معظم تقلید بودند، سنشان از امام بزرگ‌تر بود و احترام متقابل و فی‌مابین ایشان و امام وجود داشت و آیت‌الله العظمی بهبهانی(ره) در خوزستان و البته در اصفهان محوریت داشتند.

علما و روحانیون اهواز حاضر در صحنه‌های مختلف پیروزی انقلاب

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: در سال 56 با جسارت رژیم پهلوی به امام راحل در 17 دی ماه 56 که در نوشته آدم مزدور و وابسته‌ای انجام شد و عواطف علما، حوزه‌ها، طلاب و روحانیون در حمایت از امام برانگیخته شد در واقع مقدمه خیزش ملت ایران در دور جدید شد، ملاحظه می‌کنید که علما و روحانیون اهواز در صحنه حاضر هستند و اعلامیه‌های متعدد و بیانیه‌های مکرر آنان در ارتباط با مسائل و حوادث کشور و استان بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به این‌که در طول دوره مبارزه از 19 دی 56 روحانیت بزرگوار و علمای اهواز را حاضر در صحنه مشاهده می‌کنیم، افزود: اگرچه مرحوم آیت‌الله بهبهانی سال 54 دار فانی را وداع گفتند و در این دوره در قید حیات نبودند اما بزرگان و علمایی از جمله مرحوم آیت‌الله مروج در حوزه‌های علمیه قم و نجف حضور داشتند.

شفیعی ادامه داد: در این مقطع بزرگانی از علمای اصیل و ریشه‌دار را مشاهده می‌کنیم که حضور دارند و اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها را امضا و از نهضت امام خمینی(ره) و مردم انقلابی را هدایت می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان یادآور شد: در مقطعی که به بیمارستان جندی شاپور یا شماره یک ‌(بیمارستان امام خمینی(ره) فعلی) رژیم تعرض و بی‌حرمتی می‌شود، گاز اشک‌آور در محیط بیمارستان شلیک می‌کنند، ملاحظه می‌شود که علما و روحانیون حمایت و همراهی خود را اعلام می‌کنند و در محل بیمارستان حضور پیدا کرده و با کادر پزشکی و درمانی همدردی و همراهی می‌کنند.

وی با بیان این‌که در کارنامه علمای اهواز حمایت از دانشگاهیان، دانشجویان، بازاری‌ها و همه اقشاری که در خط مبارزه حاضر هستند به چشم می‌خورد، گفت: همراهی با انقلاب اسلامی، در برهه‌ای تعطیلی دو سه روزه نمازهای جماعت در مساجد به عنوان اعتراض به سفاکی‌های رژیم شاهنشاهی، بیانیه‌هایی که خطاب به علما، امام بزرگوار، مراجع تقلید وقت صادر می‌کنند به عبارتی در صحنه حاضر هستند، غائب نیستند و نقش ایفا می‌کنند و مورد رجوع مردم هستند. تحصن مهم در عباسیه اهواز که صحبت آن زمان مفصلی را نیاز دارد.

شفیعی با اشاره به این‌که نمی‌توان از نقش پر شور مرحوم آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله جنتی غفلت کرد، خاطرنشان کرد: این بزرگواران نقش دارند و با روحانیت استان خوزستان مرتبط هستند و ارتباطات با امام از طریق این بزرگواران برقرار می‌شود تا چهارشنبه سیاه در سال 27 دی 57، فردای فرار شاه از کشور دو جلسه عظیم در حسینیه اعظم و دانشگاه جندی شاپور وقت(شهید چمران فعلی) برگزار می‌شود.

نقش علما و روحانیت در تنظیم امور جاری و اجتماعی شهری قابل تحسین است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: در آستانه پیروزی پیروزی انقلاب اسلامی، نقش علما و روحانیت در تنظیم امور جاری و اجتماعی شهری قابل تحسین است چون با فروپاشی رژیم شاهنشاهی، دستگاه‌ها و مراجع متولی امور فرو ریخته بودند و پلیس، شهرداری، خدمات شهری و مسائل بسیار دیگر وجود نداشت که نقش علما و ارتباط مردم سبب می‌شود این امور تمشیت شود.

وی اظهار داشت: در اهواز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن نیز، پیروزی کمیته‌هایی در دارالعلم مرحوم آیت‌الله العظمی بهبهانی تشکیل و ستادهایی مستقر شد که امور شهر را عهده‌دار شدند تا زمانی که وضع کشور و امور جاری سر و سامانی گرفت.

شفیعی در ادامه به نقش مهم روحانیت و علمای اهواز به ویژه آیت‌الله موسوی جزایری در ماجرای اعتصاب صنعت‌گران نفت و جلوگیری از صدور نفت و همزمان تأمین نفت و سوخت برای زمستان سال 57 مردم عزیز و ملت بزرگ ایران نیز اشاره کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در تبیین نقش ارتباط و پیوند بین جامعه و رهبر در تبعید آن، با مدیریت علما و روحانیت، تصریح کرد: در مجموعه اسناد ساواک در کتابی که با عنوان «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» مجموعه پژوهشی وزارت اطلاعات چاپ کرده در جلد پنجم، صفحه 382 سندی با عنوان «طرفداران روح‌الله خمینی در اهواز» مشاهده می‌شود. در این سند ردیابی شده که چه کسانی وجوه شرعی و خمس به آیت‌الله خمینی(ره) می‌پردازند و چگونه این پول به نجف انتقال پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این سند، اسم چند نفر از روحانیون سرشناس اهواز را ذکر می‌کند و می‌گوید که اینها پول‌های مقلدین را به نجف برای خمینی ارسال می‌کنند و این سند پی‌نویس می‌شود به اینکه بررسی شود ببینید چه کسانی به علما پول می‌دهند و این علما چگونه پول را برای خمینی به نجف ارسال می‌کنند.

شفیعی عننوان کرد: سند «طرفداران روح‌الله خمینی در اهواز» موید و گواه است که ارتباط با امام را علما برقرار می‌کردند و این دقیقا خلاف آن چیزی بود که مد نظر رژیم شاه بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار داشت: غرض رژیم شاه از تبعید امام و سخت‌گیری‌ها این بود که مردم نتوانند با امام ارتباطی داشته باشند اما در این سند مشاهده می‌شود که علما از توطئه رژیم شاهنشاهی مانع می‌شدند و سعی می‌کردند ارتباط مردم با امام باقی و برقرار بماند.

دیدار تاریخی علما و جمعی از مردم خوزستان با امام راحل

وی با اشاره به به دیدار 16 بهمن ماه 57 بیان کرد: به دنبال مراجعت حضرت امام به کشور علما و جامعه روحانیت اهواز تصمیم می‌گیرند که به تهران سفر کرده و با امام دیدار و تجدید بیعت داشته باشند و بر حمایت خود از آرمان‌های امام تأکید کنند. این دیدار صبح روز 16 بهمن انجام می‌شود و در آن دیدار آیت‌الله شفیعی به نمایندگی از علما و روحانیون خوزستان در محضر امام سخنرانی می‌کنند و ضمن اعلام حمایت از نهضت و انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام بر بیعت خود و همراهی علما با حضرت امام تأکید می‌کنند که متن صحبت امام در این دیدار نیز در صحیفه موجود و منتشر شده است.

شفیعی افزود: از نکات جالبی که در این دیدار اتفاق می‌افتد، محبت و اظهار علاقه فوق‌العاده‌ای است که بین امام و مرحوم آیت‌الله مروج رد و بدل می‌شود، مرحوم آیت‌الله مروج سال‌ها در نجف بودند و امام و ایشان همدیگر را می‌شناختند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله مروج سال 50 به دنبال اخراج ایرانی‌ها توسط رژیم بعث و رئیس جمهور وقت عراق، احمد حسن البکر به ایران بازگشتند و در اهواز مستقر و مشغول تدریس و برنامه‌های علمی بودند، امام راحل و ایشان، یکدیگر را مورد محبت، علاقه و عاطفه قرار می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که وحدت علما از نکاتی است که باید به آن پرداخته شود، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در خوزستان همیشه به آن نیاز داریم، وحدت و همدلی بین آحاد مردم باوجود تفاوت در قومیت است. در دوره مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی همه علما فارغ از اختصاصات قومی، دست به دست هم می‌دهند و در حمایت از امام تلاش و فعالیت می‌کنند.

فضلای حوزه علمیه به نقش ارزشمند علمای خوزستان در مبارزات ملّت ایران بپردازند

شفیعی با اشاره به این‌که در علمای خوزستان چهره شاخص و محترمی به نام آیت‌الله شیخ محمد کرمی مرد عالم، فاضل، ملا، درس خوانده، نامدار، اصیل با خانواده‌ای ریشه‌دار مشاهده می‌شود، ادامه داد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 آن وقت که بنا می‌شود به امر امام مجلسی با عنوان مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شود و خبرا و نمایندگانی از مردم جمع شوند و قانون اساسی برای نظام جدید تدوین کنند، امام شخصا به آیت‌الله کرمی نامه می‌نویسند و از ایشان دعوت می‌کنند که شما حضور داشته باشید و در این صحنه وارد شوید و خودتان را در معرض این کار قرار دهید، اتفاقا آن بزرگوار خواست امام را انجام می‌دهند، کاندیدا می‌شوند، مردم به ایشان رأی می‌دهند و در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور دارند و محترم و مورد تاثیر هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان عنوان کرد: محققانی از جمله فضلای حوزه پا به راه بگذارند و نقش ارزشمند علمای خوزستان در مبارزات ملّت ایران را تدوین و منتشر کنند. این مهم حتی فراتر از اهواز که مرکز استان است باید صورت بگیرد. نقش علمای شوشتر، دزفول، بهبهان، آبادان، خرمشهر و دیگر شهرستان‌های استان نیز بسیار ارزشمند و برجسته است.

وی گفت: اگر به مجموعه‌ای 5 جلدی اسناد، بیانیه‌ها و پیام‌های علماء و روحانیت کشور که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده مراجعه شود، فصل قطوری از بیانیه‌های علمای خوزستان و علی‌الخصوص اهواز را مشاهده و ملاحظه می‌شود.

شفیعی افزود: محقق و پژوهشگر محترم جناب آقای علم، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اهواز در کتاب دو جلدی انقلاب اسلامی در اهواز به نقش روحانیت انقلابی به ویژه آیت‌الله موسوی جزایری و آیت‌الله شفیعی و دیگر علماء و رجال انقلابی پرداخته که برای علاقه‌مندان قابل استفاده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در پایان اظهار داشت: امیدواریم خداوند زحمات علماء را قبول فرماید و به علمای از دنیا رفته اجر و مزد فراوان داده و موجودین از علما و بزرگان را برای ما حفظ کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار