تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۷۸۷۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هواپیمای سمپاش برای مقابله با ملخ دریایی در هندیجان مستقر شد
 سرپرست فرمانداری هندیجان گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با هجوم احتمالی ملخ دریایی در این شهرستان یک فروند هواپیمای سمپاش ظهر امروز(جمعه) در این شهرستان مستقر شد.

علی بویری بیان کرد: با توجه به هجوم ملخ دریایی به برخی استان های همجوار خلیج فارس اقدامات پیشگیرانه لازم به منظور جلوگیری از افزایش ملخ های دریایی در این شهرستان در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه ظهر امروز یک فروند هواپیمای سمپاش در روستای ناصرآباد این شهرستان مستقر شد ادامه داد: دو باند برای پرواز و فرود این هواپیما در نظر گرفته شده که مراحل تکمیل باند ناصر آباد و احداث باند روستای دهنو از امشب در شهرستان آغاز می شود.
سرپرست فرمانداری هندیجان افزود: باند پرواز روستای ناصرآباد تا فردا تکمیل خواهد شد و عملیات سمپاشی در صورت مساعد بودن شرایط جوی نیز از روز شنبه در شهرستان آغاز خواهد شد.
بویری گفت: یک تیم نیز به منظور اطلاع رسانی به گردشگران و افراد بومی که در منطقه و زمین های اطراف مستقر و اقدام به برپایی چادر کرده اند تشکیل شده و به دامداران نیز توصیه می شود دام های خود را از منطقه سمپاشی دور نگه داشته و فاصله بگیرند.
وی تاکید کرد: کنترل تعداد این ملخ ها در شهرستان هندیجان به منظور جلوگیری از ورود آن ها به فاز تهاجمی و سرایت به دیگر شهرستان های استان از اهمیت خاصی داشته و اقدامات لازم به منظور تامین امکانات و تجهیزات لازم در حال انجام است.
ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.
سواحل دریایی مرز رویت و نخستین محل برای مشاهده احتمالی این ملخ هاست و دو بندر بحرکان و سجافی شهرستان هندیجان در حال پایش روزانه برای تعیین سطح تراکم این ملخ ها(تعداد در متر مربع) هستند.
آخرین بار در سال 1372 این ملخ ها در این شهرستان مشاهده شده اند و در سال 1342 نیز به صورت تهاجمی به محصولات کشاورزی در این شهرستان حمله و خسارت سنگین به بار آوردند.
بندر هندیجان با 95 کیلومتر مرز آبی و دو بندر تجاری و صیادی سجافی و بحرکان در جنوب شرقی استان خوزستان و شمال خلیج فارس قرار گرفته‌ است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار