تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۷۸۹۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه شیلات خوزستان در انتظار تدوین سند مطالعاتی
هرچند سند توسعه شیلات خوزستان قرار بود در مهرماه سال 95 تدوین شود اما حالا وعده تدوین سند به قبل از آغاز سال جدید موکول شده است.
توسعه شیلات خوزستان در انتظار تدوین سند مطالعاتی

 ظرفیت استان خوزستان در حوزه شیلات و اشتغال 60 هزار نفر به‌صورت مستقیم در آن سبب شد که مدیران خوزستان به فکر تدوین سند توسعه شیلات در خوزستان باشند. همین موضوع عاملی شد تا ستاد توسعه شیلات در خوزستان تشکیل شود.

4 سال پیش برای تدوین سند توسعه شیلات  300 میلیارد تومان مصوب و 200 میلیارد تومان تخصیص داده شد ولی با گذشت1500 روز از این ماجرا هنوز سند توسعه شیلات خوزستان تدوین نشده است.

تعیین مسیر حرکت برای شیلات خوزستان

اکنون باگذشت ماه‌ها از وعده‌های مسؤولان هنوز تدوین این سند آن‌طور که باید پیشرفتی نداشته تا جایی که گلایه‌هایی به همراه داشته است؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان اظهار می‌کند: هدف تشکیل کتاب توسعه شیلات تدوین یک سند به‌منظور مشخص شدن نقشه و مسیر حرکت بخش شیلات استان بود اما تاکنون تأخیر زیادی در تدوین این سند انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه تدوین سند توسعه شیلات خوزستان در راستای تعیین یک مسیر حرکت برای بخش شیلات استان است و فکر می‌کنم پیشرفت کار بسیار کم است، می‌گوید: این سند قرار بود در مهرماه سال 95 تدوین شود و علی‌رغم محدودیت‌های مالی، ما هیچ مشکلی در تخصیص و تزریق اعتبارات بیشتر برای تدوین سند توسعه شیلات استان نداریم.

امید حاجتی می‌افزاید: در سند توسعه شیلات خوزستان که در حال تدوین است به دنبال شاخص‌های کمی صرف نیستیم ولی شاخص‌های کیفی بسیار مورد توجه قرار دارد. وی ادامه می‌دهد: اجرای پر قوت این سند مستلزم این است که در تمامی مراحل تدوین و تصویب نهایی باید نظرهای تمامی دستگاه‌های ذیربط اخذ و تعامل خوبی در این زمینه صورت پذیرد تا برای اجرا با مشکلی مواجه  نشویم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با تأکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سند می‌گوید: باید در تدوین نهایی این سند از ظرفیت علمی و دانشگاهی استفاده شود، همچنین همچنین باید در زمان تحویل سند، سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست نیز حضور داشته باشند زیرا اگر از نظر این دو سازمان ایرادی در این سند وجود داشته باشد قابل اجرا نخواهد بود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از کند بودن عملیات تدوین سند توسعه شیلات خوزستان می‌گوید: شیلات خوزستان یک وضعیت مبهمی دارد و معلوم نیست که آیا اصلاً برنامه‌ای برای توسعه شیلات این استان وجود دارد یا خیر. عباس پاپی زاده می‌افزاید: بخشی از نمایندگان خوزستان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هستند و اداره کل شیلات خوزستان باید به‌صورت منظم به این نمایندگان گزارش دهد تا بدانیم در چه مرحله‌ای قرار داریم.

سند تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

«سند توسعه شیلات استان بعد از چهار سال بررسی و مطالعه علمی تا پایان امسال به تصویب می‌رسد»؛ این‌ها را استاندار خوزستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: کار مطالعاتی این سند به مراحل پایانی رسیده است و باید بدانید که برای تهیه و تدوین این سند فعالیت‌های علمی و پژوهشی گسترده‌ای صورت گرفته و بر اساس وعده مشاور طرح، این سند تا قبل از آغاز سال جدید به تصویب می‌رسد.

غلامرضا شریعتی می‌افزاید: این سند چشم انداز استان در حوزه شیلات را برای 20 سال آینده ترسیم می‌کند. در 4 سال گذشته سرفصل‌هایی از این سند تکمیل شده و در اختیار ستاد توسعه شیلات خوزستان قرار گرفت و بخش‌هایی از آن اجرایی شد.

وی بیان می‌کند: خوزستان مستعدترین منطقه برای پرورش ماهیان خاویاری است به همین دلیل در ستاد شیلات استان از سازمان آب و برق خوزستان خواسته شد آب مورد نیاز برای طرح پرورش ماهی در قفس در شهرستان دزفول را تخصیص دهد.

مطالعاتی برای بهره برداری در دو دهه آینده

مدیرکل شیلات خوزستان اما معتقد است که تاکنون تأخیر زیادی در تدوین سند توسعه شیلات خوزستان به‌وجود نیامده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ما در این سند مطالعاتی به‌دنبال تدوین کامل ظرفیت‌ها و شناسایی همه تهدیدها بودیم و به همین دلیل سعی کردیم مطالعات به‌صورت کامل انجام شود. ما می‌خواستیم که ظرفیت‌های سرمایه گذاری و بسترهای موجود به‌صورت کمی، کیفی و عددی مشخص شود و در طول تدوین سند سوالات جدیدی برای ما به‌وجود آمد که ما به‌دنبال پاسخ دادن به همه آنها بودیم.

نبی الله خون میرزایی با بیان اینکه سیاست قبلی اداره کل شیلات خوزستان توسعه آبزی پروری در همه خوزستان نبود، ادامه می‌دهد: ما در سند جدید به دنبال شناسایی این ظرفیت‌ها در همه شهرها بودیم و برای نمونه با نگاه ظرفیت سرمایه‌گذاری به آب شور لالی و زهاب‌های خرمشهر که هم اکنون به‌عنوان یک معضل شناخته می‌شوند، پرداختیم.

وی بیان می‌کند: ما می‌خواستیم با به‌روزترین آمار و جدیدترین اطلاعات فرصت‌های سرمایه گذاری را استخراج کنیم تا بتوانیم به مدت دو دهه از این مطالعات بهره ببریم.

خوزستان بزرگ‌ترین تولید کننده آبزی پروری کشور می‌شود

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه خوزستان چهارمین استان کشور در حوزه صیادی است، می‌گوید: سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و صیادی از اقیانوس‌ در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند. همچنین ما در حوزه صیادی به دنبال حفظ جایگاه هستیم چرا که صید از دریا و آب‌های آزاد برای صیاد خوزستانی هزینه بر است.

وی با بیان اینکه خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهیان گرمابی در کشور است، می‌افزاید: در مجموع آبزی پروری با اختلاف یک هزار تن در جایگاه دوم کشور قرار می‌گیریم. در سال گذشته 122 هزار تن مجموع تولیدات ما بود و امسال به دلیل خشکسالی تولیدات ما کاهش پیدا می‌کند اما در سال آینده با توجه به بارش‌های خوبی که داشتیم دوباره به جایگاه اول باز می‌گردیم و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات آبزی پروری می‌شویم.

 تسریع در روند تدوین سند توسعه شیلات خوزستان سبب بهبود عملکرد صیادی و آبزی پروری در خوزستان می‌شود و تعلل در تدوین آن سبب هدر رفتن منابع استانی در این حوزه می‌شود که خسارت‌های ملی در پی دارد. حالا باید دید که وعده این باره مسؤولان خوزستانی برای بهره برداری از این سند تا پایان امسال محقق می‌شود یا ماننده وعده گذشته دوباره تدوین این سند به تأخیر می‌افتد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار