تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۷۹۰۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندرهندیجان - بندرماهشهر؛ جاده‌ای که پس از ۱۳ سال همچنان در انتظار تکمیل است
جاده‌ بندرماهشهر به هندیجان که به جاده‌ مرگ معروف بوده و چندین وزیر راه از آن بازدید و قول تکمیل پروژه دوبانده کردن آن را داده بودند اما تاکنون به گفته مسئولان به علت مشکل کمبود قیر کمتر از ۱۰ کیلومتر آن تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.
خوزستان|بندرهندیجان - بندرماهشهر؛ جاده‌ای که پس از 13 سال همچنان در انتظار تکمیل است

 جاده بندرهندیجان به بندرماهشهر یکی از جاده‌های ترانزیتی و اساسی استان خوزستان و کشور به‌حساب آمده که علاوه ارتباط‌دادن این دو شهرستان تفریحی دو بندر تجاری اقتصادی را به هم متصل می‌کند؛ جاده‌ بندرماهشهر به بندرهندیجان که بیش از 60 کیلومتر بوده به عنوان جاده‌ مرگ شناسایی و معروف شده و تصادفات و حادثه‌های زیادی که اکثرا منجر به مرگ شهروندان شده در این جاده رخ داده است.

آغاز ساخت باند دوم این جاده در سال 84 از محل اعتبارات ملی کلید خورده و 30 کیلومتر آن به در حوزه شهرستان بندرماهشهر و مابقی جاده در حوزه بندرهندیجان بوده است؛ اما هم‌اکنون پس از گذشت 13 سال از آغاز ساخت باند دوم این قسمتی که در حوزه بندرماهشهر بوده نیمه کاره و ناقص رها شده اما باقی جاده که در حوزه هندیجان بوده تکمیل و باند دوم آن در حال استفاده است.

از 30 کیلومتری که در حوزه بندرماهشهر بوده کمتر از 10 کیلومتر آن نیمه کاره بوده و نیاز به لایه دوم آسفالت دارد که مسئولان شهرستانی و استانی اصلی‌ترین علت تاخیر در آماده‌سازی و بهره‌برداری  این جاده را نبود قیر می‌دانند.

محسن بیرانوند در گفت‌وگو با  خبرگار تسنیم در بندرماهشهر در این باره اظهار داشت: فرمانداری بندرماهشهر مکاتبات و جلسات متعددی با وزارت راه وشهرسازی و استانداری بابت تکمیل پروژه دو بانده شدن این جاده گرفته است. وزیر راه و شهرسازی سابق و فعلی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه وشهرسازی استان خوزستان بارها از این جاده دیدن کرده و موضوع این جاده را با آنها مطرح کرده‌ایم.

وی افزود: اعتبار و انجام این پروژه از محل اعتبارات ملی بوده و تاکنون اعتبار قیر آن از سوی وزارت راه و شهرسازی و اداره کل آن در استان تامین نشده است که ما مرتب پیگیر این موضوع هستیم؛ مدیرکل راه وشهرسازی استان خوزستان گفتند که این پروژه توسط شرکت حوزه زیر ساخت وزارت راه و شهرسازی بوده که هم‌اکنون 11 پروژه در استان خوزستان داشته و همه پروژه‌های آن مانند پروژه جاده بندرماهشهر به هندیجان به علت نبود قیر به تاخیر افتاده است.

فرماندار بندرماهشهر با اشاره به اینکه کمتر از 10 کیلومتر از باند دوم جاده بندرماهشهر به هندیجان نیاز به لایه دوم آسفات دارد، بیان کرد: بنده امروز به مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان گفتم که اگر تا 10 روز دیگر این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری نرسد ما این جاده با مصوبه شورای ترافیک شهرستان باز کرده زیرا جان و مال مردم از آسفالت جاده مهمتر نبوده است.

اما با توجه به صحبت‌های فرماندار به نظر می‌رسد مشکل اساسی تکمیل این جاده کمبود قیر بوده و این در صورتی است که وزیر فعلی راه ‌و شهرسازی در سفر اخیر خود به شهرستان بندرماهشهر از نبود مشکل در توزیع قیر در کشور گفته بود.

عباس پورسلان نیز در این باره اظهار داشت: تنها یک قسمت که کمتر از 10 کیلومتر بوده نیاز به لایه دوم آسفالت داشته است و این پروژه از پروژه‌های ملی بوده و باید از صندوق ملی اعتبارات آن تزریق شود. مشکل قیر در سال‌های اخیر به روند اجرایی پروژه‌ها آسیبی جدی وارد کرده و ما را در تکمیل و تحویل پروژه‌ها به مشکل مواجه کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان بیان کرد: برای تکمیل این پروژه عواملی باید دست به دست هم داده تا علاوه بر تکمیل لایه دوم آسفالت جاده، کار خط کشی و نصب الائم قسمتی از جاده انجام شده و تمام تلاش ما بر این است که این جاده تا پایان سال به اتمام برسد.

به گزارش تسنیم، پیش از این مسئولان قبلی و فعلی وعده‌های زیادی در خصوص تکمیل جاده داده بودند که این وعده‌ها به هر دلیلی تاکنون اجرایی نشده ‌اما در هر صورت بهتر است این جاده پیش از آغاز موج مسافرت‌های نوروزی تکمیل و به بهره‌برداری برسد تا شاهد حوادث تلخ و ناگواری در جاده مرگ‌بار نباشیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار