تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۷۹۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنجال سگ‌های ولگرد به شورای شهر بندر ماهشهر کشیده شد
شهردار بندرماهشهر گفت: بنده کاملاً مخالف اتلاف سگ‌های ولگرد هستم اما باید گفت شهرداری از عهده هزینه‌های سرسام آور عقیم‌سازی و نگه‌داری بر نمی‌آید.

جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بندرماهشهر امروز در محل سالن جلسات این شورا با حضور اعضا شورا، شهردار، معاونت خدمات شهری و مسئول واحد خدمات شهرداری بندرماهشهر با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد خدمات شهری برگزار شد.

در این جلسه ابتدا سعید حیاتی اظهار داشت: تشکیل این جلسه پیرامون ارائه گزارش عملکرد مسئولان خدمات شهرداری و تشریح برنامه‌های پایان سال آنان  همچنین بحث سگ‌های ولگرد سطح شهر تشکیل شده است. متاسفانه سرد شدن هوا سبب شده سگ‌های ولگرد برای یافتن غذا و محیط گرمتر به سمت شهرها هجوم آورند که گله‌مندی و شکایات بسیاری از شهروندان را در پی داشته و باید سریعتر برای این موضوع مهم چاره اندیشی شود.

وی افزود: عقیم‌سازی و نگهداری سگ‌های ولگرد نیازمند هزینه‌های سنگین است که برخی معتقدند برای کاستن از این هزینه‌ها باید سگ‌ها را عقیم سازی و مجددا به چرخه طبیعت بازگرداند اما  این روند خواسته شهروندان را برآورده نمی‌کند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرماهشهر در این جلسه اظهار داشت: گسترش سگ‌های ولگرد سبب ایجاد نارضایتی شدید میان شهروندان شده که در پی آن شهروندان شکایت‌های متعددی را به صورت شفاهی و مکتوب برای ما ارسال کرده‌اند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرماهشهر گفت: برای زنده‌گیری و عقیم سازی هر سگ باید 460هزارتومان هزینه شود البته این مقدار از هزینه‌های نگهداری جدا بوده و در گرمای تابستان مخارج نگهداری آنان به مراتب بیشتر می‌شود. 

وی افزود: افراد دلسوزی که دغدغه‌مند حقوق حیوانات هستند گفته‌اند که می‌توانند کارهای نگهداری از سگهای ولگرد را انجام دهند البته باید گفت بندرماهشهر تقریبا 9ماه آب‌وهوای گرم و داغی دارد  که کار نگهداری از  سگ‌های ولگرد را در این شرایط به مراتب سخت تر و متحمل هزینه‌های بیشتری می‌کنند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرماهشهر بیان کرد: یکی از علل افزایش سگ‌ها در بندرماهشهر این است که شرکت‌های منطقه سگ‌ها را زنده به دام می‌اندازند سپس درون شهر رها  می‌کنند؛ در جلسه اخیر شورای سلامت فرماندار بندرماهشهر نیز عنوان کرد که اگر شرایط زنده‌گیری و عقیم سازی وجود ندارد اتلاف باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

مهدی همتی مسئول واحد خدمات شهرداری بندرماهشهر در این جلسه اظهار کرد: اتلاف سگ‌های ولگرد سبب از بین رفتن اکوسیستم می‌شود؛ کمربند سگ‌های ولگرد در اطراف شهر سبب جلوگیری از هجوم حیوانات موذی مانند موش‌ها و یا حتی مارها به سطح شهر می‌شوند. برخی می‌گویند برای کاهش هزینه نگهداری سگ‌های ولگرد از ته مانده غذای رستوران‌ها برای این حیوانات استفاده شود که این امر سبب شیوع بیماری‌های متعددی می‌شود.

مجاهد نظارات شهردار بندرماهشهر در این جلسه اظهار داشت: اگر بخواهیم بر اساس واقعیت‌ها سخن بگوییم باید گفت شهرداری‌ها در شرایط بد اقتصادی و وضعیت مناسبی به سر می‌برند حتی برخی از شهرداری‌های توان جمع آوری زباله‌ها را ندارند و خدمات حداقلی را به سختی به شهروندان ارائه می دهند.

وی افزود: بنده کاملا مخالف اتلاف سگ‌های ولگرد هستم اما باید گفت شهرداری از عهده هزینه‌های سرسام آور عقیم سازی و نگه‌داری سگ‌های ولگرد بر‌نمی‌آید. اکنون که در شرایط بد اقتصادی به سر می‌بریم و اولویت بنده تامین حقوق کارگران و عیدی پایان سال آنان است چرا که اگر در این مهم خللی ایجاد شود خدمات‌رسانی به شهروندان دچار اخلال می‌شود بنابراین چگونه شهرداری می‌تواند در شرایط فعلی چندین میلیارد تومان صرف عقیم سازی و نگه‌داری سگ‌های ولگرد کند.

شهردار بندرماهشهر بیان کرد: بیشترین مراجعات و گله‌مندهای سگهای ولگرد از منطقه فاز7 بندرماهشهر است که 95 درصد خواستار اتلاف هستند. در این منطقه عمدتا زوج‌های جوان ساکن و دارای فرزند خردسال هستند و دائما نگرانند که اگر فرزندشان حین بازی یا رفتن به مدرسه به واسطه حمله سگ‌ها یا ترس از آنان آسیبی ببینند باید چه کار کنند.

وی گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند هزینه عقیم سازی و نگه‌داری سگ‌های ولگرد را متقبل شود و لازم است نهادهای دیگر هم در این زمینه گام بردارند تا اقدامی مشترک صورت گیرد.

مجتبی آبادی رییس شورای شهر بندرماهشهر نیز اظهار کرد: در آینده نزدیک با ان‌جی‌او و فعالان محیط زیست نیز جلسه‌ای گرفته می‌شود و در این  زمینه شورا جمع بندی لازم را انجام و آن را به عنوان راهکار به شورای سلامت شهرستان ارائه می‌دهد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار