تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۷۹۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر ریزش پل تاریخی ساسانی در دزفول
 بدلیل مرمت غیر اصولی میراث فرهنگی و نفوذ آب باران به بافت درونی پل قدیم دزفول احتمال ریزش و تخریب این اثر تاریخی می رود.
مسعود شامدیل مدیر سازمان نوسازی وبهسازی شهرداری دزفول در این باره می گوید: پل ساسانی دزفول ارزش جهانی داشته و با یکهزار و 780 سال قدمت می طلبید مرمت این اثر تاریخی به تیم کارشناس قوی و کاربلد واگذارشود.
متولی نگهداری بافت قدیم شهرداری افزود: ناظر این طرح میراث فرهنگی استان خوزستان بوده که شوربختانه بطور دایم حضور نداشته و باعث بروز مشکلات زیادی شده است.
وی اظهار داشت: تخریب غیر اصولی اجرهای با ارزش تاریخی، آجرهای مربوط به شهرهای دیگر و غیر هم رنگ و ملات غیر سنتی و بندکشی نامربوط از جمله مشکلات این مرمت می باشند.
وی با اشاره به فصل بارندگی و عدم محافظت پوشش مناسب جهت جلوگیری از نفوذ آب به درون پل گفت: متاسفانه آب بارندگی به درون لایه های پل سرایت کرده و خطر ریزش این اثر تاریخی وجود دارد.
وی افزود: بدلیل نداشتن مجوز لازم از شهرداری از ادامه کار این افراد جلوگیری شده اما بدلیل مسایل حاد مذکور چاره جویی اساسی می طلبد.
یک دوست دار میراث فرهنگی دزفول نیز با انتقاد از بی توجهی وعدم نظارت کافی در مرمت و تخریب پل تاریخی دزفول اظهار داشت: چگونه است که این اداره متولی حفظ آثار تاریخی پیش بینی لازم را جهت فصل مناسب مرمت این پل باعظمت وسپردن کار به افراد باتجربه صورت نداده است.
موسی محمد پور افزود: سال گذشته پس از به اصطلاح مرمت با آجرهای غیربومی توسط میراث، منظر پل تغییر کرده و به شکل لکه های پیسی و زشت جلوه گر شده است که در شان این اثر بارزش و تاریخی نیست.
وی خواستار بکارگیری استاد بناهای باتجربه دزفولی در مرمت این پل با ارزش شد.
معاون عمرانی فرمانداری دزفول نیز با تایید مشکلات مرمتی این پل تاریخی گفت: این مسایل را پیگیری می کنیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار