تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۷۹۰۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"ان بی سی" : دولت ترامپ در کنفرانس ورشو تنها ماند
بسیاری از کشورهایی که از موضع ترامپ در قبال ونزوئلا پشتیبانی کردند، در نشست ورشو غایبند و یا در پایین ترین سطح در آن شرکت کرده اند.
شبکه خبری "ان بی سی" آمریکا عدم استقبال بسیاری از متحدان اروپایی ایالات متحده آمریکا از "کنفرانس ورشو" را شکستی برای دیپلماسی دولت ترامپ توصیف کرده است.

  این رسانه آمریکایی در گزارشی با مقایسه استقبال نسبتا وسیع کشورهای غربی از رویکرد دیپلماتیک دولت ترامپ علیه دولت "نیکولاس مادورو" و در مقابل عدم استقبال بسیاری از همین کشورها از نشست ورشو، چنین نتیجه گرفته که دولت ترامپ همچنان در تشکیل یک ائتلاف وسیع جهانی برای تشدید فشار علیه ایران ناکام مانده است و تا اطلاع ثانوی تنها باید به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه خود اکتفا کند.

3 دیپلمات ارشد عضو ناتو به شرط افشا نشدن نامشان به این رسانه آمریکایی گفته‌اند:" بسیاری از متحدان ایالات متحده آمریکا از حضور در نشست ورشو خودداری کردند و این پیام را به دولت ترامپ رساندند که حاضر نیستند در نشستی حضور یابند که هدف آن به طور مشخص علیه یک کشور خاص (ایران) برنامه‌ریزی شده باشد.

بر اساس این گزارش: پس از دریافت این پیام‌ها، دولت ترامپ در اهداف اولیه اعلام شده خود درباره نشست ورشو تجدید نظر و اعلام کرد نشست ورشو ضد ایرانی نیست و به موضوعات گسترده‌ای درباره امنیت و ثبات خاورمیانه تمرکز خواهد داشت، با این حال بسیاری از متحدان اروپایی و غربی آمریکا در این نشست حاضر نشدند و یا در پایین‌ترین سطح ممکن در آن حضور یافتند.

به نوشته ان‌بی‌سی: عدم حضور بسیاری از بزرگان اروپایی از جمله آلمان و فرانسه و نیز عدم حضور کشورهایی چون روسیه و چین و شرکت در سطح پایین – در سطح سفرا- برخی دیگر از متحدان اروپایی آمریکا در نشست ورشو، نشان می‌دهد دولت ترامپ نتوانسته حمایت جهانی گسترده برای تشکیل ائتلافی بزرگ بر ضد ایران، کسب کند.

این در حالی است که به نوشته این گزارش، کشورهایی چون فرانسه و آلمان و نیز اتحادیه اروپا که غایبان بزرگ نشست ورشو هستند، از موضع 3 هفته پیش دولت ترامپ در قبال شناسایی رسمی" خوان گوآیدو" به عنوان رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا، قویا پشتیبانی کردند.

از سوی دیگر در حالی دولت‌هایی چون آلمان به نشست ورشو اهمیتی ندادند، که وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه همین هفته- یک روز پیش از آغاز نشست ورشو-  در جشن چهلمین سالگرد انقلاب ایران در سفارت‌خانه ایران در برلین، شرکت کرده است.

به نوشته ان بی سی،  نشست دو روزه ورشو که با میزبانی مشترک دولت ترامپ و لهستان برگزار شده، نشان دهنده شکافی عمیق بین ایالات متحده و سایر ملل در مورد ایران است. در حالی که بسیاری از همین کشورها که در نشست ورشو حاضر نشدند، از سیاست ترامپ علیه دولت "نیکولاس مادورو" در ونزوئلا قویا پشتیبانی کردند. 

دولت ترامپ امیدوار بود که کنفرانس ورشو که برگزاری آن همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ایران برنامه‌ریزی شده بود، نشانگر وحدت جهانی در برابر تهران باشد اما بسیاری از کشورهایی که از سیاست ترامپ در قبال ونزوئلا پشتیبانی کردند، در موضوع کنفرانس ورشو، به او نپیوستند.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار