تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۷۹۰۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرخه، در تب و تاب سیلاب
در پی ادامه نگرانی ها از وقوع سیلاب در حوزه رودخانه کرخه در خوزستان، استحکام بخشی سیل بندها در دستورکار فرمانداران قرار گرفته است.
کرخه، در تب و تاب سیلاب
 با ادامه بارندگی و پرشدن سدها، نگرانی از وقوع سیلاب در خوزستان بیشتر شده است. حدود 2 هفته پیش بود که با افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان استان در معرض سیلاب قرار گرفتند.
حالا اگر چه وضعیت دز نسبتا آرام شده است اما با پرشدن سد کرخه و افزایش ورودی آب به این سد، شهرستان های دشت آزادگان و هویزه که در انتهای حوزه رودخانه کرخه قرار دارند، بیش از سایر مناطق استان در تهدید سیل هستند.
در همین راستا جلسه مدیریت مخازن سدها و سیلاب رودخانه های خوزستان، پنجشنبه با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان هواشناسی کشور، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولان مرتبط با این بخش تشکیل شده است. پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، خبر داده است که این جلسه در پی افزایش قابل ملاحظه بارندگی ها در خوزستان و پیش بینی استمرار ورودی قابل توجه به مخازن سدها تشکیل شده است.
بر اساس این گزارش، متوسط بارندگی ها در خوزستان نسبت به پارسال 570 درصد و نسبت به بلند مدت 75 درصد بیشتر شده که این میزان بارش، منجر به افزایش جریان آب رودخانه های استان به میزان 460 درصد نسبت به سال گذشته و 66 درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت شده است. همین امر موجب شده تا میزان پرشدگی سدهای استان نیز از 44 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 83 درصد در شرایط فعلی افزایش یابد.
حمیدرضا لشکری معاون سازمان آب و برق خوزستان، پیش از این اعلام کرد که میزان خروجی سد کرخه از چهارشنبه شب به 470 مترمکعب برثانیه افزایش یافته و ساکنان پایین دست رودخانه کرخه، سه روز مهلت دارند تا خود را آماده کنند. البته او تاکید کرده است که در صورت استحکام بخشی سیل بندها، تا دبی خروجی 500 مترمکعب از سد کرخه، مشکلی از بابت سیلاب ایجاد نمی کند.
به گفته لشکری اما در صورت ادامه بارش ها ممکن است رهاسازی آب از سد کرخه تا 700 مترمکعب بیشتر شود که در آن صورت احتمال وقوع سیلاب در پایین دست کرخه به ویژه شهرستان های دشت آزادگان و هویزه وجود دارد.

*بستان در برزخ سیل
شکسته شدن سیل بندها در روزهای گذشته، چندین روستا را با خطر سیل مواجه کرد. سیل بند روستاهای آلبوعفری و مچریه در دشت آزادگان و سمومیه و رفیع در هویزه، در سیلاب اخیر کرخه که حدود 20 روز پیش به وقوع پیوست، شکست و منجر به آبگرفتگی مزارع و محاصره منازل شد.
فرماندار دشت آزادگان در این باره گفت: 2 شهر و سه روستای این شهرستان در حال حاضر در شرایط پرخطر هستند و سیل بندهای آنها نیاز به استحکام بخشی دارد که در حال انجام است.
غلامعباس هزاریان افزود: چهار منطقه در شهر سوسنگرد (خزعلیه، مالکیه، جلالیه و بوالش) ، شهر بستان و روستاهای شاکریه، سجانیه و عصافره شرایط حساسی دارند که تمهیدات برای جلوگیری از وقوع سیلاب در این مناطق در دستورکار است.
به گفته وی، شرایط شهر بستان حساس تر است و ظرفیت رودخانه در این شهر کاملا پر شده و آب در آن بالا آمده و به حالت سرریز درآمده است.
وی اضافه کرد: 200 کیلومتر رودخانه (نیسان و هوفل) از این شهرستان عبور می کند که سرتاسر آن سیل بند (به صورت خاکریز) وجود دارد که این سیل بندها در حال تقویت است.
هزاریان خاطرنشان کرد: سیل بند روستاهای آلبوعفری و مچریه که پیش از این دچار شکستگی شده بود، اکنون ترمیم شده و نگرانی از بابت آنها وجود ندارد.
وی با اشاره به جلسات ستاد بحران شهرستان و دستورالعمل های استانداری، گفت: مهمترین اقدام در حال حاضر ترمیم و تقویت سیل بندهاست زیرا در صورت اضافه نشدن دبی رهاسازی از سد کرخه، می توان شرایط را کنترل کرد.
به گفته وی استحکام بخشی سیل بندها توسط سازمان آب و برق و با پشتیبانی شرکت ملی حفاری و نظارت فرمانداری اجرا می شود.
هزاریان تصریح کرد: در صورت افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد که برای آن نیز تمهیداتی اندیشیده شده و مکان یابی برای محل های اسکان توسط هلال احمر در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط تحت کنترل است و در صورت نیاز در روزهای آینده اطلاع رسانی می شود.

*5 نقطه پرخطر
فرماندار هویزه نیز گفت: 16 سیل بند در شهرستان وجود دارد که پنج مورد از آنها در مسیر رودخانه نیسان در روستاهای مؤمنیه، گرایشیه، نهیرات، بیت کوار و بنی نعامه شمالی شرایط حساسی دارند که در حال استحکام بخشی هستند.
سید قاسم موسوی تصریح کرد: در صورت افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، خطر سیل برای این شهرستان جدی است اما با تمهیداتی که در حال انجام است، جای نگرانی وجود ندارد و امیدواریم سیلاب را کنترل کنیم.
وی همچنین اطلاعیه فرمانداری مبنی بر تخلیه برخی شهر و روستاهای این شهرستان را تکذیب کرد و افزود: با رهاسازی کنترل شده آب از سد کرخه و تمهیداتی همچون تقویت سیل بندها فعلا مشکلی از بابت وقوع سیلاب، نداریم.
موسوی خاطرنشان کرد: بعد از اولین سیلاب که شهر رفیع را درگیر کرد، عملیات ترمیم سیل بندها آغاز شده و در حال حاضر نیز مهمترین اولویت تحکیم سیل بندهاست.
به گفته وی، سازمان آب و برق خوزستان مجری تقویت سیل بندها، شرکت نفت پشتیبان و فرمانداری ناظر است.
فرماندار هویزه مشکل اصلی را رسوب گذاری رودخانه ها و کاهش توان عبور آب از آنها دانست و گفت: رودخانه نیسان (از انشعابات کرخه) در محل اتصال به هورالعظیم به دلیل رسوب گذاری، بسیار کم عرض شده و توان انتقال آب به تالاب را ندارد که این مساله مشکل ساز شده است.
وی افزود: چند روز صرف لایروبی این مقطع از نیسان شد اما عملیات لایروبی نیاز به ماشین آلات بسیار و زمان طولانی دارد که در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.
موسوی اضافه کرد: عملیات پخش سیلاب نیز در اطراف رودخانه نیسان در حال بررسی است تا حجم بیشتری از سیلاب به هورالعظیم هدایت شود.

*بحران اعتماد اجتماعی
تراز آب در سد کرخه، حدود چهار متر دیگر به تراز نهایی آن (220 متر) می رسد. بیش از 80 درصد مخزن این سد اکنون پر شده است.
رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان با اشتراک گذاشتن ویدیویی از تست تر(خیس) سرریز و آزمایش دریچه های سد کرخه برای رها سازی ناگهانی آب ناشی از سیلاب، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: فیلم بیانگر این است که سد کرخه خود را آماده سرریز کردن می کند و هم‌اکنون آب دارد به ترازهای نهایی می رسد که ناچار به رها سازی ناگهانی حتی با دبی های بیشتر از یک هزار متر مکعب بر ثانیه بشود و پیش بینی ها درست بود.
حمیدرضا خدابخشی در در ادامه نوشته است: وضعیت مخزن سد کرخه در سال های گذشته در همین‌موقع از سال نشان می دهد که بعد از ساخت این سد امسال بی سابقه ترین آوردها را پشت آن داشته ایم.
او تصریح کرده است: فضای عدم اعتماد به کارشناسان و متخصصان دولتی و حس حفظ سرمایه های برخی از کشاورزانی که در اراضی بستر سیلابی رودخانه، حتی اراضی تالابی کشاورزی کرده اند، باعث شده است که اجازه باز کردن برخی از بخش های سیل گیر طبیعی و مسیرهای ورود به هورالعظیم به کارشناسان آب دولتی بر اساس تشخیص کارشناسی داده نشود که این تخلف، خطر سیل گرفتگی را متوجه کسانی می کند که کشاورزی قانونی دارند و دارای قرارداد هستند و مشکلات را بیشتر و غیر قابل پیش بینی می کند.
خدابخشی ضمن درخواست از مردم برای اطمینان بیشتر به کارشناسان در شرایط بحران، از تمامی مردم ‌منطقه پایین دست سد کرخه درخواست همکاری کرده است تا این سیل ها با کمترین خسارت از بسترهای سیلابی عبور کرده و جلوی انرژی تخریبی آن گرفته شود.
وی همچنین تاکید کرده است: مدیریت بحران خوزستان نیز باید تمهیدات لازم را هر چه سریعتر برای اسکان موقت و تامین ‌مایحتاج و ادامه تحصیل دانش آموزانی که در معرض سیل قرار می گیرند پیش بینی و فراهم آورد تا در صورت وقوع سیل آمادگی لازم ایجاد شده باشد.

*کرخه؛ بی طاقت
رودخانه کرخه که در گذشته سیلاب های تا بیش از یک هزار مترمکعب برثانیه را تاب می آورد، اکنون دبی 400 مترمکعب برثانیه، را به سختی تحمل می کند.
سازمان هواشناسی ادامه باران ها را پیش بینی کرده است. ذوب برف ها و سیلاب های بهاره هم در پیش است. آیا کرخه در مقابل سیلاب تاب می آورد؟
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
دحداقل در ۳۵ سال گذشته وشاید بیشتر هیچ رودخانه ای در دشت آزادگان
لایروبی نشده است ومشکل در هور است که بر خلاف طبیعت محسور وقطعه
بندی شده است مسولان لطفا آدرس غلط ندهند اگر مجرای رودخانه ای تنگ
شود سرعت آب زیاد میشود ورسبگذاری صورت نمی گیرد بیش از ۱۵ سال است
که سیل بندها که اساسی هم نبودند ترمیم نشدند یک سوراخ موش برای شکستن
یک سیل بند کافی است در سیل اخیر اگر نهر ۴ کیلومتری معرض و نهر عمه باز بودند خطری رفیع را تهدید نمی کرد آقایون لطفا با طبیعت نجنگید طرحهایی که
که اجرا می کنید باید با طبیعت منطقه هماهنگ باشد
:
:
:
آخرین اخبار