تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۷۹۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
200 خیابان اهواز در انتظار آسفالت /گلایه شهروندان از خیابان‌های حفر شده
یک ماه دیگر سال جدید آغاز می‌شود و در صورت عدم حل مشکل آسفالت خیابان‌های سطح کلانشهر اهواز، منظره‌ای زشت و نازیبا از این کلانشهر در چشم هر گردشگری جلوه‌گر خواهد شد و شایسته است که مدیران شهری اهواز در کوتاه ترین زمان ممکن به فکر حل این معضل باشند.
200 خیابان اهواز در انتظار آسفالت /گلایه شهروندان از خیابان‌های حفر شده
پس از روی کارآمدن شورای شهر پنجم در اهواز، عملیات زیرسازی برای آسفالت کردن خیابان‌های سطح شهر اهواز آغاز شد اما با گذشت چندین ماه از آغاز به کار این دوره از مدیریت شهری، شهروندان از کنده کاری‌های سطح شهر گلایه دارند و معتقدند شهرداری نتوانست در موضوع آسفالت مجدد خیابان‌ها اقدام قابل توجهی انجام دهد.

در ماه‌های اخیر نیز بارش‌های زیادی آسمان شهرهای خوزستان را فرا گرفت و همین بارش‌ها سبب شد که خسارت قابل توجهی به آسفالت سطح کلانشهر اهواز وارد شود تا علاوه بر کنده‌کاری‌های قبلی، شهروندان با مشکل چاله‌های جدید نیز مواجه شوند.

گلایه شهروندان از خیابان‌های حفر شده

یک شهروند اهوازی درباره وضعیت این روزهای خیابان‌های اهواز می‌گوید: پس از سال‌های خشکسالی و وضعیت بد آب و هوایی در خوزستان، امسال به لطف خداوند بارش‌های زیادی در اهواز مشاهده شد و این بارش‌ها مجدداً نشان دادن که مدیران برای مدیریت در اهواز هیچ برنامه بلندمدتی ندارند.

موسوی می‌افزاید: بارش‌های اخیر سبب آبگرفتگی‌های شدید در برخی از نقاط کلانشهر اهواز شد و به همین دلیل استاندار خوزستان و مدیرکل مدیریت بحران استانداری وارد مسئله شده و دستورات زیادی برای ساماندهی وضع موجود صادر کردند.

این شهروند اهوازی عنوان می‌کند: حالا با گذشت تقریباً دو ماه از اولین بارش در اهواز و آبگرفتگی‌های شدید، شهرداری اهواز و شرکت آبفا اهواز اکثر خیابان‌های اهواز را کندند و بدون اینکه مردم نتیجه محسوس و عملی از این کنده کاری ببینند، این خیابان‌ها به حال خود رها شدند. اگر در گذشته فقط وضعیت آب گرفتگی خیابان‌ها زننده بود حالا اکثر خیابان‌های اهواز به باتلاق شبیه شده‌‍اند که این وضعیت زیبنده مردم و شهر نیست.

وی می‌گوید: نامناسب بودن آسفالت و وجود چاله‌های متعدد در سطح شهر سبب ورود خسارت به خودروهای شهروندان شده است و همین موضوع هزینه‌های جدیدی را به شهروندان تحمیل کرده است.

200 خیابان اهواز چشم انتظار آسفالت مجدد

رئیس شورای شهر اهواز با انتقاد از وضعیت فعلی آسفالت و وجود چاله‌های زیاد در سطح خیابان‌های اهواز خواستار تسریع در روند آسفالت کردن خیابان‌ها شد. عبدالزهرا سنواتی  می‌گوید: گرانی قیر در ماه‌های اخیر سبب شد که مشکلات شهرداری برای آسفالت کردن خیابان‌ها دوچندان شود اما باید توجه کرد که مردم خواهان پایان دادن به این وضعیت هستند.

وی ادامه می‌دهد: با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی باید شهر را برای ورود گردشگران آماده کنیم اما شهروندان به طور جدی با وجود چاله‌های متعدد در کوچه پس کوچه‌ها و حتی خیابان‌های اصلی شهر مواجه هستند.

این عضو  شورای شهر اهواز بیان می‌کند: آسفالت خیابان‌ها از نخستین اقدامات شهرداری است و این مهم باید هر چه سریع‌تر مورد توجه جدی شهردار و مدیران شهرداری در مناطق قرار گیرد.

سنواتی می‌افزاید: بنا بر آخرین آماری که داریم، حدود 200 خیابان شهر اهواز آماده آسفالت مجدد هستند و عملیات اجرایی برای بهبود وضعیت این خیابان‌ها به زودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به روند آماده کردن این پروژه برای انجام مناقصه می‌گوید: قیمت قیر در ماه‌های گذشته دچار نوسان شدیدی شد به همین دلیل می‌خواهیم در روند واگذاری پروژه‌ها بیشترین دقت عمل را داشته باشیم تا پیمانکاران آسفالت با کیفیتی در اختیار شهروندان قرار دهند.

تهیه قیر در دستور کار شهرداری اهواز

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اهواز نیز با بیان اینکه قیمت قیر از هر تن ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۵ میلیون تومان رسیده است، اظهار می‌گوید: قیمت قیر در بورس تعیین می شود و ارتباط مستقیمی با نوسانات دلار دارد و در شرایط اقتصادی فعلی، تمامی شهرداری‌ها از جمله شهرداری اهواز برای تهیه قیر با مشکل مواجه هستند.

«شهردار اهواز تأکید دارد از هر طریقی برای تهیه قیر تأمین منابع صورت گیرد و در این خصوص نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است»؛ عباس دغاغله با بیان این مطلب می‌افزاید: شرکت نفت مواد اولیه تهیه قیر را در اختیار پالایشگاه قرار می‌دهد که ظاهرا این مواد در اختیار پالایشگاه آبادان قرار داده نشده است؛ استاندار خوزستان رایزنی‌هایی با وزارت نفت داشته تا این مشکل رفع شود و حواله ۲ هزار تنی قیر در اختیار شهرداری اهواز قرار گیرد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اهواز به صورت جدی تهیه قیر را در دستور کار خود قرار داده تا حداقل روند لکه گیری های آسفالت سطح شهر متوقف نشود اما تأمین قیر به میزان زیاد برای آسفالت خیابان‌ها در شرایط اقتصادی فعلی بسیار مشکل است.

اختصاص 36 میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌ها

رئیس شورای شهر اهواز می‌گوید: 36 میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های اهواز در نظر گرفته شده و برای آسفالت کردن خیابان‌های شهر اهواز با مشکل منابع مالی مواجه نیستیم.

عبدالزهرا سنواتی با اشاره به افزایش 7 برابری قیمت قیر در ماه‌های اخیر می‌افزاید: در ابتدای نابه‌سامانی‌های ارزی اخیر برای تأمین منابع مالی جهت خرید قیر با مشکل مواجه شدیم اما اکنون این مشکل رفع شده و اسناد مناقصه‌ها در حال تهیه است.

مشکل تأمین قیر حل شده است

وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز اخیراً در سفر به خوزستان با اشاره به برطرف‌شدن اختلاف‌حساب با پالایشگاه‌های قیر، گفت: در حال‌حاضر هیچ‌مشکلی در توزیع قیر کشور وجود ندارد و پیمانکاران می‌توانند با ارائه حواله و بر‌اساس نوبت از پالایشگاه‌ها قیر دریافت کنند.

محمد اسلامی عنوان کرد: مدتی به دلیل اختلاف حساب، وقفه‌ای در توزیع قیر ایجاد شد که پالایشگاه‌های قیر بر اساس میزان سهمیه‌ای که در سال گذشته تخصیص داده بودند خود را بستانکار می‌دانستند.

وی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل حساب‌ها برطرف و در حال‌حاضر هیچ‌مشکلی در توزیع قیر کشور وجود ندارد. تامین قیر برای شهرها به سازمان امور شهرداری‌های وزارت کشور داده‌شده و امور شهرداری‌ها باید آن را توزیع کند، که بر اساس میزان سرانه و میزان پروژه‌های در دست ساخت شهرها است.

اسلامی درباره سازوکار تخصیص قیر به پبمانکاران گفت: میزان قیر مورد نیاز استان‌ها بر اساس میزان سرانه و میزان پروژه‌های در دست ساخت و نگه‌داری مانند پروژه‌های روستایی، راه‌های فرعی، شبکه‌راه‌های استانی، بزرگ راه‌ها و آزاد راه‌ها محاسبه می‌شود و وزارت نفت حواله مورد نیاز را به پمانکار و پیمانکار آن را به پالایشگاه تحویل داده تا در نوبت تخصیص قیر قرار گیرد.

  یک ماه دیگر سال جدید آغاز می‌شود و در صورت عدم حل مشکل آسفالت خیابان‌های سطح کلانشهر اهواز، منظره‌ای زشت و نازیبا از این کلانشهر در چشم هر گردشگری جلوه‌گر خواهد شد  و شایسته است که مدیران شهری اهواز در کوتاه ترین زمان ممکن به فکر حل این معضل باشند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار