تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۷۹۱۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان آماده مقابله با هجوم ملخ‌های دریایی به کشور است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تا پایان خرداد ۹۸ آمادگی خود را حفظ می‌کنیم و باید مواظب حملات آن‌ها باشیم و هرگونه آمادگی از جمله زمینی و هوایی را داریم.

 جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان هندیجان، با حضور کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، علی بویری فرماندار، مسئولان ادارات، نهادها، سازمان و خبرنگاران در جهت مبارزه و مقابله با هجوم گسترده ملخ‌های دریایی در سالن اجتماعات فرمانداری هندیجان برگزار شد.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در این جلسه اظهار داشت: در حمله مرحله اول ملخ‌ها هندیجان بهتریم عملکرد را در اطلاع ‌رسانی و برخورد با آن‌ها را داشت که ما از مدیریت بحران و مجموعه مدیران شهرستان هندیجان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی افزود: کمک به ایجاد امنیت غذایی بر عهده دولت است بنابراین باید همه مردم و مسئولان همکاری را داشته باشند تا بتوان امنیت غذایی و چرخه آن را برقرار کرد. حفظ منابع تولید از جمله آب، خاک و بهبود وضعیت معیشتی مردم از وظایف جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: بعد از انقلاب توجه بسیار زیادی به امر کشاورزی در ایران شده و با برنامه‌ ریزی عملی و علمی 120 میلیون تومان تولید محصولات کشاورزی در کشور بوده که در زمان طاغوت تنها 24 میلیون بوده است.

وی گفت: استان خوزستان 3/13 درصد محصولات غذایی تولید می‌کند، 18 درصد محصولات زراعی را خوزستان دارد و 25 الی 35 درصد محصولات باغی توسط عوامل مخرب و زیان رسان از بین می‌رود و یکی از مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین آفات ملخ است که می‌تواند همه‌ چیز را نابود کند.

چنگلوایی عنوان کرد: 50 کشور دنیا در معرض حمله ملخ‌ها و نابودی مراتع هستند از جمله آمریکا که بهترین امکانات را دارد اما آفات و ملخ‌ها بخش بزرگی از محصولات آن‌ها را نابود می‌کنند زیرا  این آفت همه ‌چیز خوار است.

وی ادامه داد: ملخ دریایی هر چیز که منشا غذایی داشته باشد  را می‌خورد، این آفت 2 الی 3 برابر حجم خود را خورده و جمعیت زیاد آن می‌تواند هر مواد غذایی را نابود کند. این ملخ‌ها در یک دسته می‌تواند تا 90 میلیارد ملخ جمع شود همچنین مسافتی 30 الی 40 کیلومتری را تشکیل می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: خواستگاه این ملخ‌ها آفریقا و عربستان است ما نگرانی خاصی در این خصوص نداریم اما مبنای تصمیم‌گیری و آمادگی مبارزه همه ‌جانبه خود را حفظ کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر این ملخ‌ها به ‌جایی حمله کنند فقط بخش کشاورزی نیست که آسیب می‌بیند بلکه همه جنگل‌ها، مراتع، فضاهای سبز، تالاب‌ها از بین خواهند رفت و امنیت غذایی و کمربند سبز استان خوزستان نابود می‌شود.

چنگلوایی توضیح داد: سیل، آتش ‌سوزی خسارت‌های کمتری نسبت به ملخ‌های بزرگ دریایی دارد و این خطر بسیار جدی است که ما در مجموعه استان خوزستان با دستورات استاندار ستادهای بحران در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها تشکیل‌ شده است.

وی افزود: در استان خوزستان مرز دریایی زیاد و کنترل‌ها کم است بنابراین از همه مردم، مرزداران، صیادان، کشاورزان درخواست داریم در شناسایی و پالایش با ما همکاری کرده و به ‌محض مشاهده مسئولان را مطلع سازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: ما تا پایان خرداد 98 آمادگی خود را حفظ می‌کنیم و باید مواظب حملات آن‌ها باشیم. ما هرگونه آمادگی از جمله زمینی و هوایی را داریم که با سم ‌پاشی و پالایش را انجام دهیم.

وی گفت: مشکلات بیمه کشاورزان هندیجان که در سال گذشته متحمل شدند و در صحبت‌های فرماندار و دیگر مسئولان مطرح ‌شده را پیگیری  و موضوع را به اطلاع فرماندار می‌رسانیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار