تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان خبر داد:
بهره‌برداری از کمپ نگهداری معتادان متجاهر خوزستان تا پایان سال

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به روند اجرای ماده ۱۶ و ایجاد کمپ و اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر با رویکرد کار و درمان در استان از بهره برداری این اردوگاه تا قبل از پایان سال خبر داد.

  محمدصادق کریمی کیا در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی خوزستان که امشب (۲۸ بهمن ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اجرای برنامه های مختلف در حوزه اجتماعی در سال جاری، اظهار کرد: متأسفانه تورم شدید و شوک اقتصادی که به کشور وارد شده است، کار را در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در کل کشور سخت تر کرده است که امیدواریم با همت بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر، شرایط اجتماعی و فرهنگی بهتری برای شهروندان فراهم کنیم.

وی با اشاره به احداث کمپ و اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر با رویکرد کار و درمان، افزود: این مرکز به همت سپاه پاسداران، استانداری خوزستان و وزارت کشور در استان خوزستان به صورت پایلوت در حال فعالیت است. با این وجود، ورود سپاه پاسداران به حوزه آسیب های اجتماعی، از دیگر دستگاه ها سلب مسئولیت نمی کند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در اهواز وجود دارد، بحث جمع آوری معتادان متجاهر است. این برنامه ها همه مقطعی بود و مکانی برای نگهداری این افراد وجود نداشت.

کریمی کیا در خصوص روند اجرای ماده ۱۶ (کمپ و اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر با رویکرد کار و درمان) بیان کرد: احتمالا تا قبل از پایان سال این مرکز آماده بهره برداری شود.

وی گفت: اگر مرکزی تنها برای نگهداری معتادان متجاهر داشته باشیم، چیزی شبیه هتلینگ می شود اما آنچه در تبریز مشاهده کردیم بحث فعالیت این افراد بود که از نظر ذهنی نسبت به وابستگی به مواد مخدر دور می شدند و اشتغالی نیز به عنوان منبع درآمد کسب می کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ادامه داد: انتظار داریم مرکز فنی و حرفه ای خوزستان واحدهای اشتغالزایی را برای این افراد مهیا کند و بار را از دوش شهرداری اهواز برداریم. در این جهت باید اداراتی از جمله بهزیستی، فنی و حرفه ای و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز وظایف خود را در این مرکز انجام دهند.

کریمی کیا با اشاره به ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، گفت: تعداد این افراد در شهر زیاد نیست اما وجود این افراد در شهر مناظر شهری را خراب می کند. وجود یک زن معتاد متجاهر در شهر آسیب بسیار بیشتری نسبت به وجود یک مرد معتاد متجاهر در شهر دارد. تا زمانی که شرایط نگهداری زنان معتاد متجاهر فراهم شود، مرکز "تی سی" همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری سمینار مسئولیت های اجتماعی در ۹ اسفندماه، بیان کرد: امیدواریم برگزاری این سیمنار موجب شود در حوزه مدیریت مسائل اجتماعی و فرهنگی خوزستان منبعی به کمک بگیریم. در این سمینار از تجربیات کشورهای توسعه یافته در این زمینه استفاده می کنیم و هم تکالیفی که صنایع باید در خوزستان انجام دهند، مشخص می شود. هیچ شرکتی نمی تواند خودش را از مسئولیت های اجتماعی مبرا کند.

وی با اشاره به برگزاری استارت آپ کارآفرینی اجتماعی نیز گفت: در قالب تفاهم نامه ای بین وزارت کشور، شورای اجتماعی و دانشگاه شهید چمران اهواز استارت آپ کارآفرینی اجتماعی به نمایندگی چند استان در بهار آینده در اهواز برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، در خصوص مرکز ماده ۱۶ و احداث کمپ اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر خوزستان، اظهار کرد: در این طرح نمی توانیم زنان معتاد متجاهر را نادیده بگیریم.

وی افزود: بخش اعظمی از افراد حاضر در کمپ ترک اعتیاد بانوان را زنان معتاد متجاهر تشکیل می دهند. همچنین معتادانی که در مرکز "تی سی" در حال ترک هستند، همین معتادان متجاهر هستند بنابراین به دلیل اینکه مرکز ماده ۱۶ ویژه بانوان وجود ندارد باید اعتبار شورای اجتماعی را به سمت یکی از این مراکز سوق دهیم تا فعلا زنان معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم.

موسوی بیان کرد: مرکز ماده ۱۶ حجم کار بزرگی را می طلبد که قطعا زیرساخت آن را سپاه پاسدران ایجاد می کند اما پشتیبانی های دیگر را دستگاه های ذی ربط انجام دهند. اگر همه پای کار نیایند ممکن است مرکز ما نیز مانند استان های دیگر موفق نشود.

به گزارش ایسنا، در ادامه نادر ایگدر، معاون اداره کل زندان های خوزستان، اظهار کرد: بحث احداث مرکز ماده ۱۶ خوب است اما اگر درمان معتادان خوب انجام نشود و همراهان پای کار نیایند، آب در هاون کوبیدنی بیش نیست.

وی افزود: وجود این معتادان متجاهر جامعه را دچار آسیب جدی می کند ولی تجربه نشان داده است که می شود این افراد را درمان کرد تا به مسیر درست زندگی برگردند.

ایگدر بیان کرد: جدای از بحث درمان و اصلاح رفتاری، نگهداری این افراد مشکلات زیادی دارد که باید در این زمینه کمک شود.

  در ادامه عبدالنبی سواعدی، مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان، اظهار کرد: در اجرای طرح "سرباز ماهر" تجربه خوبی کسب کردیم. در سال جاری بیش از ۶۰۰۰ سرباز را تحت آموزش قرار دادیم.

وی در خصوص مرکز نگهداری معتادان متجاهر نیز تصریح کرد: به محض اینکه مرکز ماده ۱۶ جانمایی شود از همه ظرفیت ها جهت کمک استفاده می کنیم.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار