تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۷۹۱۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب‌ به هورالعظیم جان دوباره بخشید
سیلاب‌ به هورالعظیم جان دوباره بخشید
مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم پرآب شده است، گفت: آبگیری هورالعظیم به‌طور قطع در کنترل گرد و غبار منطقه و تلطیف هوا تاثیر خواهد داشت و بقای شرایط موجود در گروی تامین حق‌آبه این تالاب از سوی وزارت نیرو است.

مسعود باقرزاده کریمی وضع تالاب هورالعظیم را تحت تأثیر بارش‌های سیلابی اخیر مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر جنوب غرب کشور طی سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهارکرد: در هفته‌های اخیر بارش‌ها در سه حوضه آبی کرخه، دز و مارون بیش از حد نرمال گزارش شده است.

وی ادامه داد: میزان آب ورودی به سد کرخه بیش از حد نرمال بوده است و وزارت نیرو نسبت به بازکردن دریچه سد و هدایت آب به سمت تالاب هورالعظیم اقدام کرده است. در نتیجه این بارش‌ها، هورالعظیم پرآب شده است و حتی قصد داریم که حوضچه‌های چهار و پنج این تالاب را با وارد کردن آب‌های جدید پرکنیم. این اقدام به‌طور قطع به زنده‌سازی تالاب کمک زیادی می‌کند.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه همه عرصه‌های تالاب هورالعظیم پرآب شده است، در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و تثبیت شرایط موجود هورالعظیم چه برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: به هر حال هورالعظیم در یک منطقه گرم و خشک قرار دارد و طبیعتاً در ماه‌های آینده، بخشی از آب بر اثر افزایش دما، تبخیر می‌شود و سطح آب کاهش چشمگیری می‌یابد.

مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در ادامه با تاکید بر تأثیر چشمگیر پرآب شدن هورالعظیم در کنترل گرد و غبار خوزستان، تصریح کرد: به‌طور قطع آبگیری هورالعظیم در تلطیف هوای منطقه اثر مثبت دارد و در شش ماه ابتدایی سال جدید، وضع منطقه به لحاظ کاهش اثرات مخرب گرد و غبار بهتر خواهد شد چون حتی اگر سطح خاک هم خشک شود، پروفیل خاک (برش عمودی خاک) مرطوب خواهد بود. افزون بر اینها، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی پرآب بودن هورالعظیم غیر قابل انکار است چون باعث رونق صیادی و طبیعتاً رونق اشتغال و زندگی مردم منطقه می‌شود. آبگیری تالاب هورالعظیم از منظر روانی نیز قابل توجه است و از سوی دیگر باعث جذب گردشگر می‌شود.

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی که بارش‌ها وضع مناسبی برای هورالعظیم رقم زده است می‌توان از طریق تأمین حق‌آبه تالاب و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، این شرایط را حفظ کرد. خوشبختانه بر اساس قانون حفظ و احیای تالاب‌ها، حق‌آبه تالاب هورالعظیم به طور دقیق مشخص و به دستگاه متولی تخصیص آب یعنی وزارت نیرو ابلاغ شده است. انتظار می‌رود این وزارتخانه اهتمام کافی را برای تأمین حق‌آبه هورالعظیم داشته باشد.

پایش دقیق ورودی آب به تالاب هورالعظیم با نصب ایستگاه هیدرومتری

این کارشناس تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت نصب ایستگاه‌های هیدرومتری در ورودی تالاب هورالعظیم گفت: میزان آب‌های رهاسازی شده به تالاب هورالعظیم را باید در ورودی تالاب از طریق ایستگاه‌های هیدرومتری اندازه‌گیری کنیم تا میزان آب ورودی به‌طور دقیق مشخص شود.

باقرزاده کریمی در پایان اظهارکرد: چند سال پیش وزارت نیرو اعلام کرد که ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت هورالعظیم رها کرده است اما بررسی‌های رندومی سازمان محیط زیست نشان می‌داد که تنها ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شده است. در این میان تکلیف ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مشخص نبود. متوجه شدیم که در بخش‌های ورودی تالاب هورالعظیم با قرار دادن پمپ، انحراف و برداشت غیر مجاز آب صورت گرفته است بنابراین باید در ورودی تالاب ایستگاه هیدرومتری داشته باشیم نه در بالادست تا بدانیم چقدر آب به تالاب رسیده است. این یک نمونه است و در اغلب تالاب‌ها هنگام رهاسازی آب، برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار