تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۷۹۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زیرساخت ها برای بازدید از جندی شاپور دزفول فراهم شد
  مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی‎ شاپور و ایوان کرخه گفت: زیرساخت های لازم نظیر تکمیل تابلوها، پارکینگ و راه های دسترسی به جندی شاپور برای بازدید گردشگران فراهم شده است.
 
یعقوب زلقی افزود: تمام خودروها با توجه به اقدامات انجام شده و بررسی مسیر می توانند به راحتی وارد ترانشه محوطه جندی شاپور شوند.
وی با اشاره به احداث پل برای دسترسی بهتر به این محوطه تاریخی گفت: تابلوهای راهنما در مسیر دزفول - شوشتر به صورت دوزبانه و 10 تابلو از بیوگرافی جندی شاپور در تمام ابعاد معماری، پزشکی، نجوم و شهرسازی برای گردشگران نصب شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی شاپور و ایوان کرخه با بیان اینکه این زیرساخت ها از اعتبارات میراث فرهنگی فراهم شده است، افزود: حصارکشی، ساماندهی محوطه و ایجاد چهار چشمه سرویس بهداشتی از اقدامات انجام شده است.
وی درخصوص کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: این کنگره با هدف تبیین جایگاه محوطه تاریخی جندی شاپور از نظر معماری، بافندگی، شهرسازی، آبیاری فنی و مهندسی، پزشکی و سدسازی در روزهای هفتم و هشتم اسفندماه برگزار می شود.
نخستین کنگره جندی شاپور اسفندماه 1395 در دزفول برگزار شد و امسال دومین کنگره با حضور مسئولان و میهمانان خارجی برگزار می شود.
جندی شاپور باستان که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول بر جا مانده براساس مستندات تاریخی سر آغاز شکل گیری نخستین نظام نامه آموزش عالی در جهان است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
این دانشگاه در عصر ساسانیان در یکهزار و 750 سال پیش، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
سند بین المللی ثبت یکهزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی،‌ سوم نوامبر 2017 در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو در پاریس منتشر شد.
این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی کشور است چراکه بر اساس سند منتشر شده از سوی یونسکو، دانشگاه جندی شاپور به طور رسمی به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شده است.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار