تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۷۹۲۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام لیست کالاهای مجاز برای ورود به کشور/احتمال افزایش زمان اعتبار گذرنامه
مدیر کل امور مرزی وزارت کشور از اعلام لیست کالاهای مجاز برای ورود به کشور توسط هیات دولت خبر داد.
شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد لیست کالاهای مجاز برای ورود به کشور از سوی هیات دولت را اعلام کرد.

وی ادامه داد: یک هزار و سیصد و بیست و نه کالا در سال 97 ممنوع شده بود که طی جلسات مختلف در کارگروه ماده 12، بیست و چهارم بهمن ماه در دولت تصویب شد تا این اقلام آزاد شود. این کالاهای آزاد شده صد درصد معاف از حق ورودی هستند.

حیدری خاطر نشان کرد: بنا داریم مدت زمان اعتبار گذرنامه در چارچوب لایحه به دولت از 5 سال به 10 سال ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرز میرجاوه چگونه است،گفت: هفت نفر از 12 مرزبان ربوده شده هنوز باقی ماندند که همگی سالم هستند و دولت پاکستان مسئول سلامت، صحت و بازگشت آن‌هاست ضمن اینکه جمهوری اسلامی لحظه ای در این‌باره کوتاهی نخواهد کرد و درحال پیگیری این موضوع است.

حیدری با بیان اینکه مسئولیت حادثه اخیر تروریستی برعهده دولت پاکستان است تصریح کرد: پاکستان اگر توانایی مقابله با گروهک های تروریستی دارد که انجام دهد اگر نه به ما سپارد که ما توانایی داریم. از دولت پاکستان انتظار داریم هرچه زودتر به این مباحث بپردازند و پیگیری کنند. البته مقامات پاکستان روز گذشته به ایران آمدند که امیدواریم به نتایج مشترک با آن‌ها برسیم.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد:‌ وزارت کشور در راستای حمایت از تولید داخلی و ارتقای سطح معیشت مرزنشینان تلاش دارد تا خدماتی را برای مرزها انجام دهد. آئین نامه، قوانین و مقرراتی در رابطه با تقویت مرزنشینان وجود دارد اما چگونگی استفاده از آن مورد رصد وزارت کشور است.

وی ادامه داد:‌ اجازه ورود 48 قلم کالا توسط مرزنشینان و شرکت های تعاونی مرزنشینان صادر شده است که در گذشته اقلام خوراکی تا 70 درصد و اقلام غیرخوراکی تا 30 درصد معاف بودند اما از 24 بهمن ماه امسال دولت تدبیری اندیشید مبنی بر اینکه اقلام خوراکی 100 درصد و اقلام غیرخوراکی تا 50 درصد معاف شوند.

حیدری اظهار کرد: 100 کالایی که مجوز ورود به کشور از آن سوی مرزها صادر شده توسط تاجرانی از مبدأ به مقصد در 15 بازارچه واقع در 13 شهرستان استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و بخشی از استان های خوزستان، بوشهر و خوزستان انتقال می دهند.

وی بیان کرد:‌ تاجران کالا را از مبدأ به مقصد بازارچه ها انتقال می دهند، سپس توسط گمرک و مرزنشینان اقلام مشخص می شود که خروج آن براساس مقررات است. همچنین هر مرزنشین و تاجری که کالا را از مبدأ به مقصد انتقال می‌دهد، دو میلیون و هشتصد هزار تومان معاف از سود بازار است. الباقی مستقیما به کارت الکترونیکی مرزنشینان واریز می‌شود. این امر امتیاز بزرگی برای مرزنشینان محسوب می شود که می تواند در سرنوشت شان تأثیر داشته باشد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد:‌ همه مرزها با نگاه کارشناسی نظام، حاکمیت و دولت از همه ظرفیت های مرزی به عنوان مرزهای مجاز رسمی فعالیت دارند. درحوزه بازارچه ها فعالیت گسترده ای را انجام داده ایم. روز گذشته در کارگروه ویژه ای مرز بازارچه کوهک در سیستان و بلوچستان را به مرز مجاز ارتقا دادیم. همچنین پس از ارتقا در کارگروه سعی داریم در دولت به تصویب برسانیم.

وی بیان کرد‌: 9 مرز در هرمزگان در حوزه دریا به مرز مجاز پیشنهاد داده ایم تا ارتقا یابد. همچنین در استان کرمانشاه یک مرز، در استان ایلام مرز چنگوله و مرزهای استان کردستان و آذربایجان غربی را سعی داریم ارتقا دهیم. البته به دریای خزر و شمال کشور هم مجازاتی داده شده است.

حیدری اظهار کرد: در حوزه هوا در حال بررسی هستیم که برخی فرودگاه‌ها شرایط تبدیل به مرز مجاز شدن را داشته باشند. ما سعی داریم از مرزهای زمینی،‌هوایی و دریایی به نحو شایسته استفاده کنیم.

لیست اعلامی کالاهای آزاد شده به شرح ذیل است:


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار