تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۷۹۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیاری از حوضه‌های آبی کشور سامانه هشدار سریع سیل ندارند
  معاون پژوهشگاه سازمان هواشناسی کشور گفت: در حال حاضر اغلب حوضه های آبی کشور به دلیل نبود اعتبار کافی و زیرساخت مناسب به سامانه هشدار سریع سیل مجهز نیستند.
 
ابراهیم فتاحی اظهار داشت: توسعه این سامانه ها با توجه به این که باید توسعه دستگاه های هواشناسی و بخش های هیدرولوژیکی وجود داشته باشد زمان بر است.
وی افزود: سامانه هشدار سریع سیل در سازمان هواشناسی کشور مبتنی بر پیش بینی های عددی وضع هوا هستند و این قابلیت را دارند که از حدود چهار تا پنج روز قبل از رخداد سیل پیش بینی بارش و سیل را انجام دهند.
معاون پژوهشگاه سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اولین سامانه هشدار سیل با همکاری شرکت آب نیرو از سال 1383 شروع و از سال 85 برای حوضه کارون و دز عملیاتی شد که در حال حاضر نیز از آن بهره برداری می شود.
وی ادامه داد: سامانه هشدار سریع سیل در حوضه هایی مانند حوضه کرخه، حوضه های مرز غربی، تعدادی از حوضه های استان گیلان، حوضه قم رود و حوضه خراسان شمالی توسعه داده شده و به بهربرداری رسیده است.
فتاحی یادآور شد: اصلی‌ترین دستاوری که این سامانه ها داشته اند این است که با مدل های هیدرولوژیکی کاملا جفت هستند برای همین امکان پیش بینی را قبل از رخدادهای بارش‌های شدید و سیل آسا در اختیار کاربران و مدیران قرار می‌دهند و زمان پیش هشدار قابل قبولی برای مدیریت و برنامه ریزی و اقدام برای مقابله با سیلاب را ارایه می دهند.
وی بیان کرد: این سامانه برای بالادست حوضه‌ ها است اما برای پایین دست حوضه به ویژه برای کانون های شهری مانند اهواز، آبادان، دزفول هنوز نیاز به توسعه دارد.
معاون پژوهشگاه سازمان هواشناسی کشور در خصوص این که آیا این سامانه ها سیل های اخیر در خوزستان را پیش بینی کرده اند گفت: تمامی سیل های اخیر خوزستان از طریق این سامانه پیش از وقوع اعلام شدند.

***بومی سازی سامانه هشدار سریع سیل در خوزستان
وی با اشاره به لزوم بومی سازی این سامانه در استان خوزستان بیان کرد: اگر این سامانه در استان خوزستان بومی سازی شود پیش بینی ها نیز از خود استان صادر می شود و در مواقع بحرانی می‌توان یک میز هشدار سیل را بلافاصله برقرار کرد که با حضور کارشناسان محلی و مدیریت بحران استان تصمیم گیری در خصوص آن اتخاذ می شود در حالی که اگر همین میز در خارج از استان ایجاد شود قطعا اثر بخشی لازم را نخواهد داشت.
فتاحی گفت: دانش بومی سازی این سامانه را می توان به صورت رایگان به استان خوزستان انتقال داد اما آنچه مهم است فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای این کار است.

*** توجهی به ارزش افزوده پیش بینی‌های سازمان هواشناسی نمی شود
وی ادامه داد: ارزش افزوده پیش بینی سازمان هواشناسی محاسبه و جدی گرفته نمی‌شود این در حالی است که وقتی پیش بینی سیل صورت می‌گیرد همین پیش بینی می تواند از بسیاری از خسارت های پیش رو جلوگیری کند که از نظر ارزش اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

 در بهمن ماه بارش شدید و افزایش خروجی سدها، به ویژه در حوزه دز و کرخه، 6 شهرستان را در معرض سیلاب قرار داده و برخی روستاها را در دشت آزادگان و هویزه در محاصره سیلاب قرار داده است.
شکسته شدن سیل بند شهر رفیع، روستاهای آلبوعفری و مچریه در هویزه و دشت آزادگان، زمین های کشاورزی زیادی را به زیر آب برده است. افزایش خروجی سد کرخه نگرانی از وقوع سیلاب در پایین دست کرخه را بیشتر می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار