تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۹۲۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت تقویت هواشناسی خوزستان از نظر سخت افزاری و نرم افزاری
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: هواشناسی استان خوزستان چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری باید تقویت شود.

کیامرث حاجی زاده در جلسه ای با معاون پژوهشگاه سازمان هواشناسی کشور در اداره کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به متفاوت بودن شرایط جغرافیایی خوزستان نسبت به دیگر استان های کشور بیان کرد: وضعیت آب و هوایی خوزستان به گونه ای است که در آن واحد  و در ساعتی خاص شاهد چند مدل آب و هوایی به صورت هم زمان هستیم.

 وی با اشاره به کثیرالبحران بودن استان خوزستان بیان کرد: ۳۳ درصد آب‌های جاری و  سدهای بزرگ کشور در استان خوزستان واقع شده همچنین خوزستان با یک توپوگرافی خاص از دشت ها ، تالاب ها، تپه ماهورها، رشته کوه های زاگرس  و… برخوردار است.


مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان این که نوع  خاک و نفوذ پذیری در خوزستان نیز متفاوت است گفت: در مناطق جلگه ای خوزستان خاک به گونه ای است که به راحتی سیلاب در آن جاری می شود و اگر از قبل نیز دچار خشکسالی شده باشد شرایط بروز سیلاب را آسانتر میکند.

وی  با تاکید بر وجود مشکل در زیرساختهای استان خوزستان تصریح کرد: خوزستان پاشنه آشیل کشور در زمینه های مختلف است و اگر در اغلب ابعاد این استان خللی ایجاد شود  کشور را نیز با آن مشکل درگیر میکند.

حاجی زاده  با اشاره به مشکلات و کمبودات در حوزه هواشناسی استان خاطرنشان کرد: اقدامات بسیاری در این حوزه دولت انجام داده است و استاندار خوزستان نیز تاکید زیادی بر تقویت این حوزه دارد.

 وی گفت: ضرورت دارد توجه ویژه ای نسبت به خوزستان در حوزه هواشناسی صورت گیرد چراکه هواشناسی خوزستان تنها برای استان خوزستان نیست و منطقه جنوب و جنوب غرب را تحت تاثیر قرار میدهد.


مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: نگاه علمی به موضوعات هواشناسی باید بیشتر شود و در این حوزه پژوهشهای متفاوت صورت گیرد.

وی افزود: خوزستان یک نمونه پژوهشی برای سازمان هواشناسی محسوب می شود به طوری که از همه ابعاد میتوان روی آن پژوهش کرد و سازمان هواشناسی میتواند در این حوزه از خوزستان به عنوان پایلوت استفاده کند.

وی با بیان این که سیستم هواشناسی خوزستان فقیر است توضیح داد: خوزستان نیازمند دستگاه های بیشتری در حوزه هواشناسی است و هر چه به هواشناسی خوزستان توجه شود کم است چراکه همه پدیده ها در این استان رخ می دهد که برخی از آنها آنی هستند
:
:
:
آخرین اخبار