تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۷۹۲۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پدر تیتر نویسی ایران به اهواز می آید
دکتر مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم و بنیانگذار و سردبیر چندین روزنامه ملی مانند ایران و انتخاب و جام جم و نویسنده کتاب های تیترنویسی و تیتر نویسی در وب، در اهواز «تیتر نویسی و ویراستاری اخبار» را تدریس می کند.
به گزارش خوزنیوز ، مجید رضاییان پيش از بنيانگذاري روزنامه ايران که سمت جانشين مدير مسئول و سردبير را عهده دار بود، در سال 71 مدير کل پژوهش ايرنا شد و پس از انتشار روزنامه در سال 73، در سال 76 به عضويت شوراي 5 نفره «تاسيس دانشکده خبر» درآمد. رضاييان، نخستين معاون پژوهشي دانشکده‌ ‌خبر بود و در سال 77 در راس هيات مديره و مدير عامل شرکت خدمات خبري عصر ايران - وابسته به ايرنا- قرار گرفت.
وي در نيمه ‌دوم سال 77 «سبک روزنامه خبري-تحليلي» را براي نخستين‌بار در مطبوعات ايران با بنيان‌گذاري روزنامه انتخاب، کليد زد و در اين روزنامه تا سال 79 با سمت معاون هماهنگ کننده مدير مسئول و سردبير فعاليت کرد. وي سپس براي سردبيري روزنامه جام جم دعوت به همکاري شد و ضمن ارائه طرحي متفاوت با تاکيد بر «ماکت مطبوعاتي فرهنگي- اجتماعي»، در راه‌اندازي آن مشارکت داشت و تا پايان سال 85 به فعاليت ادامه داد. از جمله کارهاي ويژه رضاييان در اين دوران، تيترهاي يک يا دو کلمه‌اي از شب اول حادثه 11 سپتامر تا 28 شب بود. وي از ابتداي سال 86 به دليل ادامه تحصيل در مقطع دکترا، تنها عضويت شوراي تيتر روزنامه جام جم را تا سال 92 بر عهده داشت.
وي از سال ٩٢ تا سال ٩٥ مسووليت حوزه رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي را عهده دار بود.
وی علاوه بر بنيان گذاري سبک روزنامه نگاري خبري- تحليلي، از بنيان‌گذاران «جشنواره‌هاي تخصصي مطبوعات» به شمار مي‌آيد که از سال 80 کليد خورد و تا کنون داوري ده‌ها جشنواره و رياست هيات داوران را بر عهده داشته است. در سومين دوره اين جشنواره، با ساختن فيلمي از او، برايش مراسم نکو داشتي گرفتند. وي از ابتداي تاسيس دانشکده خبر تا کنون در اين دانشکده تدريس داشته و هم اکنون علاوه بر دانشکده خبر، در مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها ، دانشکده علوم اجتماعي علامه ودانشگاه تهران تدريس دارد.
گفتنی است دکتر رضاییان در کارگاهی یک روزه در اهواز «تیتر نویسی و ویراستاری اخبار» را برای روزنامه نگاران خوزستانی تدریس می کند.
:
:
:
آخرین اخبار