تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۷۹۲۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبات بازار شکر نتیجه واگذاری واردات به تولیدکنندگان است
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی گفت: واردات شکر درگذشته توسط عده‌ای از بازرگان صورت می‌گرفت اما با پیگیری‌های انجمن قند و شکر در تهران از ۲ سال گذشته این امر به شرکت‌های تولید شکر واگذار و سبب ثبات قیمت شکر در بازار شده است.
 گودرز مراد سلطانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر و به تعویق افتادن برداشت نیشکر اظهار داشت: عملیات برداشت نیشکر به‌صورت معمول باید از ابتدای آبان ماه شروع می‌شد که به دلیل بارندگی‌های پی‌درپی سال جاری این عملیات به تعویق افتاد و از چند روز گذشته کار برداشت و تولید شکر آغاز شده است.

وی افزود: امسال حدود 53 هزار تن شکر خام در شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی تولید می‌شود که این مقدار نسبت به سال گذشته حدود 30 هزار تن کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی دلیل کاهش برداشت را خشک‌سالی تابستان گذشته عنوان کرد و گفت: متأسفانه سازمان آب و برق در تابستان گذشته نتوانست آب موردنیاز مزارع نیشکر را تأمین کند و به دلیل خشک‌سالی و بی‌برنامگی در توزیع آب محصول نهایی با کاهش شدیدی روبه‌رو شد.

سلطانی در ادامه به بحث واردات شکر اشاره کرد و افزود: واردات شکر درگذشته توسط عده‌ای از بازرگان صورت می‌گرفت اما با پیگیری‌های انجمن قند و شکر در تهران از 2 سال گذشته این امر به شرکت‌های تولید شکر واگذار و سبب ثبات قیمت شکر در بازار شده است.

وی ادامه داد: در این فرآیند شرکت‌های تولیدکننده شکر براساس حجم تولیدی خود می‌توانند شکر وارد کرده و با قرار دادن در بازار بورس آن را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی بابیان اینکه ضریب استحصال شکر از نیشکر حدود 11 درصد است، گفت: سطح قابل‌ برداشت ما 8200 هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم حدود 500 هزار تن نیشکر برداشت شود.

سلطانی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها هر ساله تا پایان بهمن‌ماه برداشت نیشکر به اتمام می‌رسید اما با توجه به بارندگی‌ها این عملیات تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود 200 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم، عنوان کرد: شکر خام تولید شده در این شرکت‌به‌شرکت‌های هم‌گروه برای تصفیه ارسال می‌شود اما در برخی شرکت‌های زیرگروه تولید شکرهایی مانند شکر دارویی، شکر قهوه‌ای و شکرهای طعم دار نیز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی با اشاره به تعویق در ساخت شرکت کاغذسازی گفت: مصوب شده بود که در شرکت سلمان فارسی باگاس به کاغذ تبدیل شود و بر این اساس قرار بود کارخانه‌ای احداث شود اما در جریان برجام، مذاکرات ما با طرف خارجی به تعویق افتاده است.

سلطانی افزود: برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی‌ها برای احداث این کارخانه با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت انجام‌ شده که اگر اوضاع مناسب شود این کارخانه نیز به زنجیره نیشکر اضافه می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر باگاس شرکت سلمان فارسی توسط دامداران منطقه استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی با بیان اینکه هیچ‌ کدام از روستاهای اطراف این شرکت در سیل اخیر دچار خسارت نشد، افزود: در چند روز گذشته بالا آمدن آب رودخانه‌ها و رهاسازی بی‌رویه آب از سدها سبب شکسته شدن سیل بندها شده بود که حدود 20 روز همه دستگاه‌های سنگین خود را در منطقه مستقر کرده و توانستیم همه سیل بندها را ترمیم کنیم.

به گزارش تسنیم شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ توسعه نیشکر بوده که بهره‌برداری از آن در سال 1383 و در مساحت 12000 هکتار آغاز و تاکنون 14 دوره بهره‌برداری را با موفقیت طی کرده است؛ اراضی این شرکت در شرق کارون و در 40 کیلومتری جنوب غرب جاده اهواز - آبادان قرار دارند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار