تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۷۹۳۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:
آمار اشتغال دولت با واقعیت همخوانی ندارد
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در بودجه ۹۸ مدعی ایجاد یک میلیون و۷۷ هزار نفر شغل شده که برای مطابق شاخص ها برای کاهش ۲.۸ درصدی بیکاری، رشد ۲.۵ درصدی لازم است که این عدد با رشد اقتصادی کشور ناهمخوان است.
جلسه شورای اشتغال خوزستان با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات استانداری با یک ساعت تاخیر برگزار شد.

در این نشست سید نور محمدپور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به آمار موفق دولت در زمینه اشتغال در خوزستان بیان داشت: کارگروه اشتغال در 27 شهرستان تشکیل شده است و علاوه بر این، 24 کارگروه و 48 کمیته فنی در استان با حضور مسئول تشکیل شده است.

وی افزود: برای مسائل اشتغال با حضور مسئولان و نماینده ولی فقیه  در استان جلسات توجیهی برگزار شد که نتایج مثبتی داشته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها پرداخت شده حدود 1754 مورد می‌باشد که سبب ایجاد اشتغال برای 3 هزار و 852 نفر در خوزستان شده است.

محمدپور ادامه داد: در بین بانک‌ها، بانک کشاورزی بیشترین همکاری را برای ارائه تسهیلات داشته است. در زمینه تسهیلات بانکی نیز بانک ملی موفق  بوده و 30 درصد تسهیلات استان را این بانک پرداخت کرده است، وزرات صنعت و معدن بیشترین موفقیت را در دریافت تسهیلات داشته است.

وی در زمینه بازرسی‌ها و نظارت بر طرح‌ها گفت: بازرسی‌های مرتبی صورت گرفته و تنها 3 درصد انحراف در اجرای طرح‌ها وجود دارد که عدد طبیعی است و بیشتر انحراف‌ها در طرح‌های کوچک است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان داشت:بیش از 26 هزار بازرسی از کارگاه‌ها داشتیم و خوزستان از لحاظ میزان اخراج کارگر، روابط کارگر و کارفرما و حوادث کاری در کشور وضعیت مطلوبی دارد.

وی تاکید کرد: تعاونی‌های خوزستان؛ از تعاونی‌های برتر کشور هستند و امسال نیز 4 تعاونی از خوزستان برتر کشور معرفی شدند همچنین رتبه سوم کشوری را در زمینه تعاونی قابل اتکا داریم و در مجموع در زمینه تعاونی رتبه 10 کشوری را داریم.

در ادامه همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اعتراض به آمارهای ارائه شده، در سوالی از حضار خواست که بگویند آیا این آمار با واقعیت خوزستان همخوانی دارد یا نه؟ حضار به این سوال با جواب «نه» پاسخ دادند.

این نماینده مجلس ادامه داد: خوزستان دولتی ترین اقتصاد کشور را دارد، نرخ بیکاری استان سال گذشته 10 درصد بود که این عدد در سال 97 به بیش از 14 درصد رسیده است که این افزایش؛ بیشترین افزایش در کشور است.

وی همچنین به آمار روابط کارگر و کارفرما اداره کار خوزستان واکنش نشان داد و گفت: بیش از 28 هزار کارگر خوزستانی در شورای حل اختلاف دارای پرونده هستند و این عدد بیشترین مقدار در کشور است.

یوسفی گفت: در زمینه تثبیت شغل برخلاف ادعای مسئولان، وضعیت نامناسبی داریم و در این مدت بسیاری از شغل‌ها را از دست دادیم.

وی افزود: در سال گذشته در خوزستان بیش از 900 مورد تجمع داشتیم که بخش عمده آن کارگری بود. به اعتقاد کارشناسان اگر وزارت کار ورود مناسب و موثری داشت، این تجمعات رخ نمی‌داد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نادرست بودن برخی واگذاری‌ها، اظهار داشت: خصوصی سازی در روند سالم انجام نشده است و این واگذاری‌ها متناسب با رشد کشور نبوده است.

وی با نادرست بودن آمار اشتغال دولت اظهار داشت: دولت مدعی شده سال 98، یک میلیون و77 هزار نفر صاحب شغل ایجاد می‌کند و مطابق ضوابط کار به ازاء هر 2ونیم درصد رشد اقتصادی، 2وهشت دهم درصد بیکاری کاهش می یاید اما این در حالی است که اکنون این مقدار رشد اقتصادی در کشور نیست.

یوسفی گفت: این وعده‌های خلاف واقع ممکن است برای نظام برنامه‌ریزی کشور مشکل ایجاد کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار