تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۷۹۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضل ساختمان‌های ناایمن در خوزستان
برخی از متخصصان حوزه مسکن معتقدند که ساختمان‌های ناایمن در خوزستان زیاد هستند و برای ساخت ساختمان‌های با کیفیت باید به سمت آموزش شهروندان و تربیت مجریان ساخت و ساز حرکت کرد.
معضل ساختمان‌های ناایمن در خوزستان

 بسیاری از ساختمان‌هایی که امروزه در خوزستان ساخته شده‌اند، فاقد امنیت و ایمنی کافی هستند؛ در نتیجه بسیاری از مردم به طور مداوم احساس ناامنی در خانه را تجربه می‌کنند.

ایمنی ساختمان همیشه مهم‌ترین بخش ساخت و سازها بوده و استفاده از بهترین تجهیزات و بالاترین سطح دانش در این زمینه می‌تواند جان نفرات زیادی را نجات دهد.

از جمله حوادثی که می‌تواند ایمنی ساختمان و اعضای خانواده‌ی ما را به خطر بیاندازد، تنها حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل، طوفان و… نیست؛ در واقع عدم رعایت اصول ایمنی در ساختمان می‌تواند در هر زمان جان افراد ساکن در ساختمان را به خطر بیاندازد.

ارزیابی ایمنی ساختمان معمولاً بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد که از جمله این فاکتورها می‌توان به ارزیابی استحکام سازه، ارزیابی سیستم حفاظت در برابر آتش سوزی، بررسی سیستم‌هایی همچون آسانسور، درب‌های اتوماتیک، پله‌ها و… اشاره کرد.

اخیراً معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در نشست شورای اداری اعلام کرد: براساس  آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 24 درصد ساختمان‌های خوزستان دارای اسکلت بتون آرمه و 17.8 درصد ساختمان‌های خوزستان دارای اسکلت فلزی هستند. بنا به گفته داوود آقایی 57.5 درصد ساختمان‌های خوزستان را ساختمان‌های با اسکلت ناایمن تشکیل می‌دهند و از این نظر خوزستان در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

آمارهای ارائه شده غلط است

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان در ارتباط با مصالح مصرفی مورد استفاده در ساختمان‌ها با اشاره به آمار ارائه شده از سوی معاون سازمان مدیرت و برنامه ریزی خوزستان، می گوید: کسی که یک گزارش ارائه می‌دهد، باید ابتدا اطلاعات دقیق در خصوص نوع ساخت و ساز در استان  داشته باشد چراکه گزارش ارائه شده درباره ساختمان‌های ناایمن خوزستان صحیح نیست.

فرشید پورحاجت با با بیان اینکه 58 درصد ساختمان‌های خوزستان فاقد سازه فلزی و یا بتون آرمه هستند، می‌افزاید: معنی این آمار این نیست که این ساختمان‌ها بی کیفیت هستند بلکه با بررسی‌های دقیق متوجه می‌شویم که ساختمان‌های یک و یا دو طبقه که به ساختمان‌های سنتی ساز معروف هستند، در زمره این آمار قرار دارند در حالی که این‌ها ایمنی و کیفیت لازم را دارند.

او در خصوص میزان درصد استاندارد و غیر استاندارد بودن ساختمان‌ها عنوان می کند: سازمان استاندارد می‌تواند آمار دقیقی در ارتباط با تعداد تولید کننده غیر استاندارد ارائه کند، اما آن چیزی که مشهود است از سال ۱۳۸۴ با ابلاغ والزام  مقررات ملی ساختمان در کشور قالب ساختمان‌های احداث شده از استانداردهای لازم برخوردار است.

مردم ساختمان ناایمن نخرند

یک مشاور املاک در این باره می‌گوید: یکی از راه‌های توسعه کمی و کیفی ساختمان سازی در خوزستان ارتقای فرهنگ خرید و فروش است و شهروندان نباید خانه‌های ناایمن و غیراستاندارد را بخرند. عبدالله عبیات می‌افزاید: شناسنامه فنی ساختمان باید به‌صورت دقیق تهیه شود تا شهروندان بدانند که اسکلت و مصالح به کار گرفته شده در این ساختمان از چه نوعی هستند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه شهروندان در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و خیلی کم پیش می‌آید که یکی از شهروندان برای خرید خانه به مسائل فنی آن مانند ایمنی در برابر سرقت، تاب آوری در برابر حوادث، اسکلت، مصالح استفاده شده و حتی نورگیر بودن آن توجه کند. معمولاً افرادی که به اینگونه مسائل توجه می‌کنند با کار ساختمان سازی آشنایی دارند و حتی حاضر هستند برای خانه‌های با کیفیت را با هزینه بیشتر تهیه کنند.

این مشاور املاک بیان می‌کند: البته خوشبختانه با گران شدن خانه‌ها مردم برای پول خود ارزش قائل شدند و ساختمان‌های بی پارکینگ و یا ساختمان‌های دارای نقص فنی را نمی‌خرند.

عبیات می‌گوید: شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی باید این مسائل را به شهروندان آموزش دهند و همگام با آموزش به مردم، ساخت خانه‌های ایمن را به انبوه سازان و سایر افراد فعال در صنعت ساختمان یاد بدهند تا شاهد ساخت ساختمان‌های ایمن باشیم.

متخصصان وارد ساخت و ساز شوند

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان نیز با بیان اینکه اول باید معیارهای ساختمان ناایمن را مشخص کرد، می‌گوید: قطعا ساختمان ناایمن ساختمانی است که اصول مهندسی و مقررات ملی در آن سه فاز طراحی، اجرا و نظارت رعایت نشده است.

بهنام برومندزاده می‌افزاید: رعایت ایمن بودن در هر صنعت و حرفه‌ای در مرحله نخست مستلزم داشتن تخصص و صلاحیت مجری آن است و بدون داشتن مجری دارای صلاحیت نمی‌توان انتظار رعایت حداقل های مقررات و استانداردها در ساختمان‌ها را داشت.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که متولی اجرای کار صلاحیت لازم از مراجع قانونی را نداشته باشد هرگونه نهاد نظارتی هم نمی‌تواند تضمینی بر رعایت اصول در اجرا باشد.

برومند زاده با بیان اینکه  در استان خوزستان اکثر ساختمان‌ها توسط افراد بدون صلاحیت از مراجع قانونی ساخته می‌شوند، اظهار می‌کند: انجمن انبوه سازان خود را دلسوز صنعت ساختمان نشان می‌دهد اما با نقض قانون گونه اقدامی جهت اخذ صلاحیت اجرا از اداره مسکن و شهرسازی انجام نمی دهد و این موضوع به ضرر بهره بردار است.

او با بیان اینکه در حال حاضر اکثر ساختمان های بلند، مهم و حتی ساختمان های با درجه اهمیت بالا با کم توجهی و بی مهری برخی مسئولان بدون کنترل طرح و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان مجوزهای لازم را دریافت می کنند، عنوان می کند: با توجه به تذکرات مکرر سازمان نظام مهندسی همچنان این تخلف قانونی درحال انجام است. این‌ها نقض‌هایی است که باید به آن توجه کرد.

  ایمنی یک ساختمان می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای آرامش روانی شهروندان را تأمین کند. بنابراین رعایت اصول ایمنی در ساختمان در مرحله‌ اول باید توسط پیمانکاران و ناظران رعایت شود و در مرحله دوم باید به سمت تربیت متخصصانی رفت که برای ساختن یک ساختمان کیفیت را فدای کمیت نکند تا ساختمان‌های با استاندارد بالا را تحویل شهروندان دهند.

هرچند برخی از مسؤولان آمارهای ارائه شده درباره ساختمان‌های ناایمن را رد کرده‌اند اما با توجه به وجود بافت فرسوده و گسترش ساخت و ساز غیراصولی در مناطق کم برخوردار و حاشیه تعداد این ساختمان‌ها کم هم نیست و باید به آنها هم توجه کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار