تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۷۹۴۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:
اعلام آماده‌باش در خوزستان تا ۱۵ اسفندماه در پی پیش‌بینی بارندگی
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های اجرایی در پی پیش‌بینی بارندگی، گفت: همه تجهیزات دستگاه‌های اجرایی باید تا 15 اسفندماه در اختیار سازمان آب و برق و فرمانداری‌ها قرار بگیرند تا بازه‌های خطرناک ایمن‌سازی شوند.

 کیامرث حاجی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که امروز (4 اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری با دو ابربحران خشکسالی و سیلاب مواجه بودیم. بارندگی در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و در سه چهار ماه اخیر بیش از 400 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: ورودی بی‌سابقه‌ای در سدهای خوزستان داشته‌ایم که اگر مدیریت نمی‌شد به فاجعه تبدیل می‌شد. با پای کار آمدن اعضای شورای مدیریت بحران، سیلاب با کمترین خسارات و تلفات مدیریت شد. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: با توجه به اینکه سدهای خوزستان مخصوصا در حوضه کرخه پر هستند باید توجه جدی در این زمینه داشته باشیم. به دلیل اینکه هنوز در شرایط مقابله با سیلاب هستیم باید همه دستگاه‌ها پای کار باشند و تجهیزات تا 15 اسفندماه در اختیار سازمان آب و برق و فرمانداری‌ها باشند. تجهیزات برخی دستگاه‌ها ناقص است که باید تکمیل و بازه‌های خطرناک ایمن‌سازی شوند.

حاجی‌زاده بیان کرد: از روز چهارشنبه سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود و بیشتر بارندگی‌ها در حوضه سدهای کارون خواهد بود اما به دلیل اینکه سد کرخه پر است و  در ایلام پیش‌بینی بارندگی شده است باید تمهیدات لازم در حوضه کرخه نیز اندیشیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های اجرایی، گفت: اعضای شورای مدیریت بحران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل خدمت حضور داشته باشند تا بدون خسارات و تلفات از این مرحله عبور کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به تجاوز به حریم رودخانه‌ها بیان کرد: چرا در سوسنگرد این همه به حریم رودخانه تجاوز شده است؟ انتظار داریم آب با دبی 700 مترمکعب در ثانیه از سوسنگرد خارج شود اما با این حمله‌ای که به ساحل رودخانه شده است این خروجی امکان‌پذیر نیست. در اکثر مناطق تجاوز به حریم رودخانه‌ها توسط دستگاه‌های دولتی انجام شده است. 

حاجی‌زاده ادامه داد: با توجه به عدم لایروبی رودخانه‌ها، تجاوز به بستر رودخانه و بسته شدن انتهای رودخانه نیسان به تالاب هورالعظیم باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: برخی شرکت‌ها در جلسات حضور نمی‌یابند و زمانی که برای کمک فراخوان می‌دهیم نیز اقدام نمی‌کنند اما بیشترین آلودگی را در خوزستان ایجاد می‌کنند. مگر نمی‌خواهد به مسئولیت‌های اجتماعی عمل کند؟

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم رهاسازی آب به کانون‌های ریزگرد، گفت: متولی عرصه ریزگردها منابع طبیعی و جهاد نصر هستند اما سازمان آب و برق نیز باید برای کنترل سیلاب ایستگاه پمپاژ خود را فعال کند. همچنین آب باید به کانون شماره سه ریزگرد(کریت کمپ) تالاب منیعات، شریفات و غیزانیه رهاسازی شود.

حاجی‌زاده با اشاره به جابه‌جایی روستای میراحمد ایذه، گفت: مطالعات لازم انجام شد و قرار بود دو دستگاه ظرف مدت محدودی جاده را اصلاح کنند اما هیچ کاری نشده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار