تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۷۹۵۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انسداد انهار روستاهای کرخه را دوباره با خطر سیل مواجه کرد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به افزایش احتمال آبگرفتگی روستاها به دلیل مسدود بودن 12 نهر فرعی رودخانه کرخه منتهی به تالاب هورالعظیم، هشدار داد.
  حمیدرضا لشکری  تصریح کرد: در صورت عدم بازگشایی و لایروبی انهار فرعی انتهای کرخه، سیلاب برخی مناطق شهرستان های دشت آزادگان و هویزه را تهدید می کند.
وی توضیح داد: پنج نهر فرعی انتهای رودخانه کرخه شامل شاخه فرعی نیسان (ابیض و رای)، گبان، مچریه و دبیه به دلیل کشاورزی در مسیر رودخانه کاملا بسته هستند و امکان عبور آب به سمت هورالعظیم وجود ندارد.
لشکری افزود: از 8 نهر فرعی دیگر انتهای کرخه، شامل اصبیعیه، عبیاوی، سابله، سعیدیه، ساهندی، محیریه، کصور و هوفل، نیز بخش هایی مسدود است که نیاز به لایروبی دارد.
وی اضافه کرد: انهار فرعی کرخه به هورالعظیم منتهی می شود و به صورت طبیعی سیلاب ها را به تالاب منتقل می کند، اما در حال حاضر به صورت غیرمجاز به زمین های کشاورزی تبدیل شده که مانع جریان آب به سمت هور شده است.
لشکری وسعت این اراضی را بیش از یک هزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت: در گذشته زمستان ها در این منطقه کشاورزی نمی شد و در تابستان برنج کاری داشتند اما با خشکسالی چندین ساله در منطقه و پسروی آب هور، گندم کاری و پرورش ماهی نیز رواج یافت که اکنون به معضلی تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که انهار مسدود باشند، سیلاب راهی برای خروج نخواهد داشت، این مساله باعث می شود سیل بندها، شکسته و روستاها تهدید شوند.
لشکری اظهار داشت: در حال مذاکره با روستائیان هستیم تا اجازه بازگشایی مسیر را بدهند، در صورت عدم ممانعت روستاییان، لایروبی شاخه فرعی نیسان (رای و ابیض) ،امروز آغاز می شود.

*ترمیم سیل بند مومنیه
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به شکسته شدن سیل بند روستای «مومنیه» در شهرستان هویزه گفت: در حال حاضر 50 درصد از این سیل بند ترمیم شده و مابقی نیز تا پایان امروز ترمیم می شود.
وی تاکید کرد: سیلاب وارد زمین های کشاورزی شده اما وارد منازل روستایی نشده است.
لشکری با بیان اینکه تحکیم سیل بندها وظیفه وزارت کشور است نه وزارت نیرو، افزود: حوادث آبگرفتگی روستاها، به دلیل شکسته شدن سیل بندها اتفاق افتاده و در هیچکدام، آب از سیل بندها عبور نکرده بود.
وی اضافه کرد: مطالعات لایروبی رودخانه های کرخه و مارون- جراحی انجام شده و در انتظار تامین اعتبار است.
لشکری در ادامه با اشاره به برابر شدن ورودی و خروجی سد کرخه، گفت: خروجی سد کرخه دیروز 435 مترمکعب برثانیه بوده که امروز به 479 مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.
وی پیش از این گفته بود که در صورت استحکام بخشی سیل بندها، تا دبی خروجی 500 مترمکعب از سد کرخه، مشکلی از بابت سیلاب در پایین دست ایجاد نمی شود.
همچنین در پی شکسته شدن سیل بند روستای مومنیه، فرماندار شهرستان هویزه امروز اعلام کرده است که روستای مومنیه یک و 2 که در حاشیه رودخانه نیسان قرار دارد، به دلیل جاری شدن سیلاب تخلیه شدند. روستاهای بنی نعامه جنوبی و غمیجه این شهرستان نیز در محاصره سیلاب قرار دارند.
از اوایل بهمن ماه، با افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند.
شکسته شدن سیل بندها باعث شد تعدادی از روستاهای دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شوند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار