تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۷۹۷۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تأیید از دست رفتن قدرت خرید کارگران توسط کارفرمایان/ جلسه شورای عالی کار این هفته برگزار می‌شود
عضو کمیته مزد شواری عالی کار گفت:کف حقوق کارگران برای مزد سال ۹۸، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بعلاوه اختصاص درصدی از فاصله این رقم تا سبد معیشت ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومانی یک خانوار کارگری است که باید در شورای عالی کار بررسی شود.
تأیید از دست رفتن قدرت خرید کارگران توسط کارفرمایان/ جلسه شورای عالی کار این هفته برگزار می‌شود

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته شورای عالی کار د با اشاره به برگزاری آخرین جلسه شورای عالی کار درباره بحث و بررسی درباره دستمزد 98 گفت: متأسفانه نمایندگان کارفرمایی و دولت برنامه‌ای برای افزایش یا ترمیم مزد 98 به منظور افزایش قدرت خرید کارگران نداشتند و بدون ارائه برنامه‌ مشخص در این جلسه حضور داشتند.

وی افزود: تقاضای نمایندگان کارگری در نخستین جلسه شورای عالی کار این بود که یک میلیون و 89 هزار تومان اختلافی که در مقایسه با هزینه‌های سال 97 وجود دارد، تامین شود. البته فاصله‌ای که طی چندسال اخیر برای دستمزد به وجود آمده است در این مرحله در نظر گرفته نمی‌شود.
 
نماینده مجمع عالی کارگران ایران گفت:‌ نمایندگان کارگری معتقدند کف حقوق کارگران باید به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یابد تا اختلاف سبد معیشت کارگران در سالجاری جبران شود و چگونگی و چارچوب آن را نمایندگان کارفرمایی و دولت تعیین کنند. رقم هزینه زندگی خانوار کارگران با تایید شرکای اجتماعی صورت پذیرفته است و تقاضای ما این است که بر اساس توافقی که در سالهای گذشته صورت گرفته است سبد معیشت و تورم مبنای افزایش دستمزد کارگران در سال آینده قرار گیرد.
 
وی ادامه داد:‌ سبد معیشت خانوار کارگری سه میلیون و 759 هزار تومان تعیین شده است. در جلسه شورای عالی کار در سال گذشته که برای تعیین مزد 97 برگزار شد، بندی در صورتجلسه ذکر شد که فاصله مزدی کارگران در طی چند سال جبران شود.
 
تاجیک گفت:‌ معنای حقوق و دستمزد کارگران به مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان این است که قدرت خرید کارگران تنها درحد سال گذشته حفظ می‌شود و باید درصدی از فاصله کف حقوق و سبد معیشتی نیز به این مبلغ افزوده شود که در جلسات شورای عالی کار در مورد آن تصمیم‌گیری خواهدشد.
 
رییس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت :نمایندگان کارفرمایی و دولت نیز این موضوع را قبول دارند که افزایش قیمت کالا وخدمات به گونه‌ای است که قابل مقایسه با قیمت سال گذشته نیست و امسال سالی است که نمایندگان کارفرمایی سکوت می‌کنند و نیازی نیست که آنها را توجیه کنیم که قدرت خرید طبقه کارگری تا چه میزان کاهش یافته است.
 
وی افزود: رقم تعیین‌شده نیز تنها به میزانی است که هزینه نیازهای ضروری برای حیات خانواده‌های کارگری را تامین می‌کند و طبیعی است که با توجه به افزایش قیمت اجاره مسکن اگرخانواری سقفی برای سکونت نداشته باشد مشخص نیست که چگونه قادر است نیازهای ضروری خانواده‌اش را جبران کند.

 عضو کمیته مزد شواری عالی کار با بیان اینکه جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد 98 در هفته جاری ادامه دارد گفت: نخستین جلسه شورای عالی کار بدون دست یافتن به نتیجه‌ای مشخص به پایان رسید اما نمایندگان کارگری خواستار افزایش حقوق کارگران به میزان یک میلیون هشتاد و نه هزار تومان جهت حفظ قدرت خرید شدند.


* تأیید از دست رفتن قدرت خرید کارگران از سوی نمایندگان کارفرمایی
 
تاجیک اظهار کرد: در جلسه شورای عالی کار تورم و از دست رفتن قدرت خرید کارگران از سوی نمایندگان کارفرمایی مورد تایید قرار گرفته است اما آنان بیش از هر چیز بر مشکلات کارفرمایان و تولید تاکید دارند.
 
*جلسه بعدی شورای عالی کار در هفته جاری برگزار می‌شود
 
وی با بیان اینکه جلسه بعدی شورای عالی کار در هفته جاری برگزارمی‌شود، گفت:‌ کف حقوق کارگران برای مزد سال 98 باید 2 میلیون و 200 هزار تومان بعلاوه اختصاص درصدی از فاصله این رقم تا سبد معیشت 3 میلیون و 759 هزار تومانی یک خانوار کارگری است که باید در جلسات بعدی شورای عالی کار در مورد آن بحث و بررسی صورت گیرد.
 
تاجیک گفت:‌ یک میلیون و89هزار تومان اختلاف سبد معیشت سال 96 و سال 97 است و با توجه به اصل سه‌جانبه‌گرایی تفاهم شده است تا درصدی از آن به کف حقوق کارگران افزوده شود و باید به چارچوب توافق‌شده پایبند باشد.
 
وی افزود: مطابق ماده 41 قانون کار تورم سبد معیشت قابل تعیین است و سبد معیشت خانوار نسبت به سال گذشته با 41 درصد افزایش همراه شده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار