تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۷۹۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلای سدسازی باز هم به جان خوزستان افتاد/ لزوم درس گرفتن از تجربیات گذشته
سفر وزیر نیرو به خوزستان امروز در حالی پیگیری شد که وی در اقدامی تعجب برانگیز کلنگ احداث یک سد دیگر را دراین استان به زمین زد.

وزیر نیرو در سفر خود به خوزستان کلنگ ساخت سد تراز لالی را به زمین زد. گفتنی است، حجم مخزن این سد 38 میلیون متر مکعب در رقوم نرمال پیش‌بینی شده است و وسعت آن 238 هکتار به طول دریاچه 5.5 کیلومتر است .

سد سازی در استان خوزستان همواره با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. از صرف هزینه های سنگین گرفته تا مشکلات مخرب زیست محیطی چون: شور شدن آب استان و خشک شدن تالاب‌ها و همچنین زیرآب رفتن مزارع نیشکر، تا جایی که عده ای از کارشناسان بر این باور هستند علت بسیاری از آلودگی‌ها و گرد وغبار را باید در این عامل جستجو کرد.

اما نکته قابل بحث این است که چرا از تجربه‌های گذشته درس گرفته نمی‌شود و این سد سازی‌های مکرر پایانی را به خود نمی‌بیند!

به همین منظور آخانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: سدها خوزستان را به نابودی کشاند، چرا مجدد ساخت‌وسازها ادامه دارد؟! آیا ساخت این سدهای متعدد و آسیب‌های آن باعث کسب تجربه نشده؟! 

او در حالی که این اقدام را تاسف آور خطاب کرد گفت: چرا ما از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیریم. سدسازی‌ها پیش  از این باعث وقوع ریز گردها شد؛ به علاوه آن‌که صدها اثر مخرب دیگر را به جا گذاشت، این آسیب‌ها برای وزیر نیرو کافی نیست!/اقتصادآنلاین

:
:
:
آخرین اخبار