تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۸۰۱۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرار رو به جلوی مسوولان به وقت پاسخگویی/ هیچ مسوولی نمی‌تواند به منتقد شرایط حاضر بدل شود
 سید مرتضی سبزقبا گفت: آنچه واضح است این است که شرایط کنونی سینمای استان خوزستان و مشخصا سینمای دزفول حاصل سیاست‌های نادرست فرهنگی مسوولان فرهنگی کشور به ویژه مسوولان فرهنگی و غیرفرهنگی استان خوزستان و نیز شهرستانی مانند دزفول است. این شرایط تاسف‌بار نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است.

این فیلم‌ساز با بیان این که هنوز هم هشتِ سینمای ما در گرو نُه سؤمدیریت مسوولان فرهنگی وسینمایی ما قرار دارد در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، خاطرنشان کرد: دلایل واضح و مشخصی درباره ‌ناکارآمدی مدیریت فرهنگی و هنری ما وجود دارد که یک‌به‌یک باید به آن‌ها پرداخته شود. لذا امیدوارم آن‌هایی که کماکان مسوولیتی در نهادهای سینمایی و فرهنگی خوزستان و دزفول دارند یک‌به‌یک در برابر انتقادات و مطالبات هنرمندان پاسخگو باشند.

کارگردان فیلم کوتاه «داشتن» با بیان این که خوزستان در چند سال اخیر هیچ فیلم‌ساز مهمی را در سطح ملی مطرح نکرده است تصریح کرد: بررس یشرایط یک دهه ‌اخیر سینمای استان و شهرستان دزفول و تحلیل ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی آن نشان می‌دهد که برخلاف ادعای برخی مدیران این نهادها و مراکز آموزشی و تولیدی متأسفانه در این سال‌ها هیچ فیلم‌ساز مهمی در سطح ملی تربیت و پرورش پیدا نکرده است. این مساله درباره ‌حیطه‌ها و عرصه‌های دیگر سینمای ما نیز صدق می‌کند.

سبزقبا خاطرنشان کرد: در یک دهه ‌اخیر هیچ‌ کدام از این نهادها و مراکز دولتی و نیمه‌دولتی نقشی در پرورش و رشد استعدادهای جوان این دیار نداشته‌اند. در این یک دهه به نیروهای متخصص سینمای استان ما در رشته‌های مختلف فنی و هنری نیروی جدیدی در سطح ملی اضافه نشده است به ویژه این ‌که در یک دهه گذشته سینمای کوتاه و بلند کشور به واسطه ‌پیشرفت‌های تکنولوژیک و رشد متخصصان جوان در رشته‌های مختلفی همچون تصویربرداری، صدابرداری، صداگذاری، تدوین، جلوه‌های ویژه ‌بصری و نویسندگی رشد چشمگیری را تجربه کرده است، این مساله برای کارشناسان و علاقه‌مندان دلسوز سینمای استان خوزستان و دزفول، آن‌چنان واضح و آشکار است که انکار مدیران این نهادها و مراکز هنری راه به جایی نمی‌برد و دردی از سینمای ما را نیز دوا نمی‌کند.

وی با تاکید بر این که خودش نیز به‌ عنوان سینماگری خوزستانی شمار زیادی از هنرجویان، هنرمندان، فیلم‌سازان و استعدادهای خوب سینمای شهر و استان‌ را می‌شناسند عنوان کرد: هدف از نقد عملکرد مسوولان تقلیل جایگاه هنرمندان عرصه ‌سینما در استان نیست چراکه تعیین سطح هنر هنرمندان ما، شاخصه‌های مشخص و مدونی دارد که نه با نقد دلسوزانه ‌امثال بنده به عملکرد ضعیف مسوولان تقلیل پیدا می‌کند و نه با آمارها و ادعاهای به دور از واقعیت مسوولان امر افزایش پیدا خواهد کرد.

کارگردان «از ما» افزود: کیفیت آثار هنرمند، تایید و تحسین آثار توسط هنرمندان و کارشناسان شاخص ملی و بین‌المللی، حضور مستمر در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، کسب جوایز مختلف در سطح ملی و بین‌المللی، تعداد و کیفیت آثار تالیفی، انتشار مقاله‌های علمی و هنری و تدریس رشته‌های مختلف سینمایی در مجامع هنری برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های تشخیص سطح هنر هنرمندان در زمینه‌های مختلف سینمایی است که بر اساس آن جایگاه هنرمندان این عرصه تعیین می‌شود. بنابراین هیچ مسوولی نمی‌تواند بخشی از هنرمندان منتقد شرایط موجود را به واسطه ‌انتقاداتی که به مدیریت مسوولان دارند، رودرروی هنرمندان دیگر قرار بدهد تا به‌زعم خود با این کار ماهی خود را از آب گل‌آلود شده ‌احتمالی بین هنرمندان صید کنند.

سبزقبا تصریح کرد: متاسفانه سال‌هاست که این ترفند کارکرد خود را برای برخی مسوولان از دست داده است. کافی است اندکی باهوش باشند یا مشاوران باهوشی داشته باشند تا بتوانند به راحتی به این مساله پی ببرند.

او با بیان این که مسوولان فرهنگی و هنری استان خوزستان و دزفول هر گونه حمایت مادی و معنوی خود را از هنرمندان فعال و شناخته‌ شده‌ سینمای ما دریغ کرده‌اند گفت: مسوولان فرهنگی استان خوزستان با قطع حمایت‌های خود از هنرمندان سینمایی خود هیچ اقدام مشخص و موثری در جهت رشد و تعالی سینمای ما انجام نداده‌اند. به‌ این‌ ترتیب مسوولان و مدیران سینمایی‌ ما نه در پرورش نیروهای انسانی و هنرمندان تازه‌کار موفق بوده‌اندو نه در حمایت از سینماگران تثبیت‌ شده‌ و شناخته‌ شده ‌استان همتی گماشته‌اند.

به باور این فیلم‌ساز: نتیجه ‌این بررسی و تحلیل شرایط سینمای ما به معنای این نیست که مدیران امر دست روی دست گذاشته‌اند و منفعلانه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. بدون شک آن‌ها در طول این سال‌ها فعالیت‌هایی داشته‌اند و به‌زعم خودشان برای تربیت سینماگران جدید اقداماتی انجام داده‌اند. بله، قطعا اقداماتی صورت گرفته است اما آن‌چه واضح و مبرهن است این است که این اقدامات نتیجه ‌موثر و مثبتی در پیش نداشته است و آن‌چه کرده‌اند متاسفانه غیرمفید و در بعضی موارد حتی زیان‌آور هم بوده است.

کارگردان خوزستانی اهل دزفول افزود: این مساله جای انکار ندارد و تلاش برای رزومه‌سازی و ارایه ‌آمارهای عجیب و غریب در جهت اثبات موفقیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل نهادهای تحت امرشان تلاشی عبث و بیهوده است و صد البته که انسان‌های عاقل کار عبث انجام نمی‌دهند.

سبزقبا تاکید کرد: این که به‌وقت پاسخگویی برخی از مسئولان خود به منتقدی جدی برای وضع و شرایط موجود تبدیل می‌شوند و با فرار به جلو هنرمندان منتقد و معترض را به بهانه ‌غیبت در نهادها و مراکز تحت مدیریت‌شان مقصر و مسبب این شرایط نابسامان معرفی می‌کنند به لحاظ اخلاقی امری مذموم می‌دانم چراکه هیچ مسوولی که خود با انتخاب سیاست‌های ناصحیح، مدیریت ناکارآمد، اتخاذ تصمیم‌های غلط و انتخاب نیروهای انسانی نالایق وضع موجود را ایجاد کرده است نمی‌تواند و شایسته نیست که به منتقد شرایط حاضر بدل شود. این هم از آن روش‌هایی است که ما در دولت‌های نهم و دهم به فراوانی مشاهده کردیم و بهتر آن است که مدیران فعلی از چنگ ‌زدن به ‌این ‌نوع روش‌های نارکارآمد و منسوخه پرهیز کنند.
 
وی با اشاره به  این که در سال 1397 اتفاق تازه و در نوع خود مبارکی در سینمای دزفول رخ داد بیان کرد: از وقتی که در سینمای کشور به شکل رسمی مشغول فعالیت بوده‌ام هیچ ‌گاه این رویداد مهم در سطح شهر من یعنی دزفول اتفاق نیفتاده بود. امسال مسوولان فرهنگی، هنری و حتی مسوولان غیرفرهنگی و غیرهنری دزفول در اقدامی فرخنده به گروهی سینمایی و سینماگری که شخصا نمی‌شناسمش اعتماد کامل کردند و از همه‌ ظرفیت‌های بوروکراسی و اداری، امکانات و تجهیزات نهادها و مراکز مختلف شهر و حتی بیش از آن از بخشی از نیروهای انسانی تحت امرشان برای تولید اثری سینمایی استفاده کردند و برای فراهم آوردن بستری مناسب برای تولید یک فیلم سینمایی، نهایت مساعدت و همکاری و همیاری خویش را مبذول داشتند. با توجه به این‌ که در تمام این سال‌ها این شیوه‌ حمایت از آثار سینمایی در شهرستان و استان همواره مطالبه ‌هنرمندان و سینماگران مطرح و تثبیت‌ شده ‌استان و دزفول بوده است چرخش مدیران امر به سمت این‌ گونه حمایت‌های مادی و معنوی جای بسی خرسندی و خشنودی دارد و البته ما را بر آن می‌دارد تا این حمایت‌های بی‌بدیل را تحسین و ستایش کنیم. لذا من نیز به ‌عنوان سینماگری دزفولی به نوبه ‌خود اقدامات حمایتی مسوولان امر را در این راستا ارج می‌نهم و از زحمات آن‌ها تشکر می‌کنم.

سبزقبا با طرح چند پرسش عنوان کرد: پرسش‌هایی اساسی در این بین ذهن فعالان و هنرمندان این عرصه را به خود مشغول کرده است و آن هم این‌که آیا همه ‌این حمایت‌های مادی و معنوی از این اثر در جهت حمایت از سینمای این استان و البته کشورمان و رشد و تعالی آن صورت گرفته است؟ اگر پاسخ مثبت است آیا تمام این حمایت‌ها نیز از دیگر سینماگران موجّه و تثبیت ‌شده‌ شهر، استان و کشورمان به‌ همین‌ شکل و به‌ این‌ میزان صورت خواهد گرفت؟ اگر نیت و هدف مسئولان از حمایت تمام ‌قد از آن پروژه در واقع حمایت از سینمای شهر و استان ‌ما نبوده است ـ که باید این‌گونه باشد ـ پس قطعا باید از این پس شاهد حمایت‌های مادی و معنوی مسوولان فرهنگی و هنری و البته مسوولان غیرفرهنگی و غیر هنری استان و شهر از سینماگران موجه و تثبیت ‌شده‌ سینمای‌ خود باشیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: در این بین حتی همه‌ ما از کنار این پرسش مهم به سهولت می‌گذریم که به‌ راستی چه اتفاق و چه رخداد خاصی پیش آمده است که ناگهان مسوولان تصمیم گرفته‌اند برخلاف روش و رویه ‌تمام این سال‌هایشان این بار و از این پس به یاری هنرمندان و سینماگران بشتابند و از تمام ظرفیت‌های نهادها و مراکز تحت امرشان در جهت حمایت از سینما و سینماگران استفاده کنند؟ من خود حمایت‌های بی‌سابقه و بی‌دریغ از این پروژه را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم صرف ‌نظر از نبود‌ حمایت‌ها در سال‌های گذشته از این پس این‌گونه سیاست‌های حمایتی در عرصه ‌سینما در دستور کار مسئولان شهر و استانم قرار بگیرد.

این هنرمند عرصه سینما ابراز امیدواری کرد: سال آینده برای سینمای حرفه‌ای استان و دزفول سال خوب و پرباری باشد و مسیر تازه‌ای برای حمایت‌های مادی و معنوی تمامی مسئولان از سینما و سینماگران حرفه‌ای و البته آماتور استان باز و آغاز شود. هنرمندان عرصه‌ سینما قطعا منتظر پاسخگویی مدیران به انتقادات کارشناسان و هنرمندان و بهبود عملکرد آن‌ها و نیز اصلاح سیاست‌های مسوولان فرهنگی و هنری استان در جهت حمایت از سینمای استان خواهند بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار