تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۸۰۱۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب برهای طبیعی اهواز تخریب شده اند
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت سیل به شهرستان اهواز، گفت: «نهر بحره» و «نهر مالح»، سیلاب برهای طبیعی این شهرستان به دلیل تصرف و ورود منابع آلاینده با مشکل مواجهند.
سیلاب برهای طبیعی اهواز تخریب شده اند
 حمیدرضا لشکری چهارشنبه اظهار داشت: «نهر بحره» قدیم در جنوب اهواز یکی از 2 سیلاب بر یا نهر انحراف سیلاب طبیعی (فیوز پلاک) رودخانه کارون است که سیلاب را در محدوده اهواز و پایین دست آن کنترل می کند و سیلاب را به تالاب شادگان منتقل می کند.
وی افزود: نهر بحره با دبی سیلابی حدود یک هزار و 800 مترمکعب برثانیه فعال می شود و ظرفیت عبوری 250 مترمکعب برثانیه داشته که به دلیل دخل و تصرف های غیرمجاز ظرفیت آن به کمتر از یکصد مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.
لشکری تصریح کرد: بخشی از جاده ساحلی کوت عبدالله، زمین کشاورزی و 2 ساختمان مسکونی و کارگاه با وسعت یک هزار مترمربع، در بستر یا سر دهنه نهر بحره ایجاد شده اند که تلاش برای رفع این تصرف ها تاکنون نتیجه نداده است، به طور مثال هر گاه برای برخورد با کشاورزی غیرمجاز مراجعه می کنیم با اسلحه تهدید می شویم.
به گفته وی به دلیل دخل و تصرف غیرمجاز و کاهش ظرفیت بحره قدیم، در حال حاضر نهر بحره جدید ساخته شده است.

*آلودگی در تالاب شادگان
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین مهمترین مشکل «نهر مالح» به عنوان سیلاب بر دیگر اهواز را که با ظرفیت 100 تا 120 مترمکعب برثانیه، کار جمع آوری روان-آب های سطحی را برعهده دارد، ورود آلاینده ها دانست.
وی تخلیه آلاینده های حاوی فلزات سنگین و مواد آلی را نگران کننده دانست و افزود: در حال حاضر فاضلاب شهر اهواز، پساب صنعتی کارخانه فولاد، گل حفاری نفت و زهاب شبکه آبیاری سلامات به نهر مالح تخلیه می شود.
لشکری تاکید کرد: آنچه ورود آلاینده ها را نگران کننده تر می کند، ورود نهر مالح به تالاب شادگان و تاثیر این آلودگی بر این تالاب بین المللی است.
وی با بیان اینکه پساب مجتمع پرورش ماهی آزادگان به نهر بحره تخلیه می شود، از کانال آبرسانی به کانون های ریزگرد در جنوب اهواز انتقاد کرد و گفت: این کانال که از مجتمع پرورش ماهی آبگیری می شود، به صورت غیرکارشناسی ساخته شده، به طوری که از زیر نهر مالح عبور می کند و در صورت عبور سیلاب تخریب می شود.
لشکری اظهار داشت: سیلاب برها وظایف طبیعی بر عهده دارند، اما اکنون با دخالت های انسانی در معرض تخریب قرار گرفته اند، این در حالیست که نباید این جریان های طبیعی که شهر را از خطر سیلاب نجات می دهند، تنها بخاطر چند سال خشکسالی مورد تعرض و تصرف قرار گیرند.
وی با اشاره به سیل و آبگرفتگی اخیر در مناطقی از دشت آزادگان و هویزه، گفت: نمونه دستکاری های انسانی که منجر به وقوع سیلاب و خسارت به زمین های کشاورزی و روستاها شد را امسال مشاهده کردیم که به دلیل شکستگی سیل بندها، انسداد انهار، عدم لایروبی و دخل و تصرف ها رخ داد.
لشکری افزود: حداکثر دبی سیلابی در یک ماه اخیر در مقطع اهواز به یک هزار و 800 مترمکعب برثانیه رسید، و در صورت افزایش دبی تا 2 هزار و 700 مترمکعب برثانیه، شهر اهواز و پایین دست آن با مشکلاتی روبه رو می شد.
وی با تاکید بر ضرورت لایروبی رودخانه های استان گفت: مطالعان لایروبی چند رودخانه استان از جمله کرخه و کارون انجام شده اما درخواست های این سازمان برای تخصیص اعتبار با مخالفت سازمان برنامه ریزی مواجه می شد، زیرا تصور می شد که به دلیل خشکسالی چندساله، دیگر هیچگاه خطر سیل خوزستان را تهدید نمی کند.
لشکری تصریح کرد: هزینه کردن برای لایروبی و اقدامات پیشگیرانه بسیار کمتر از خسارت هایی است که سیل وارد می کند.
«نهر بحره» یکی از شاخه های تغذیه کننده تالاب بین المللی شادگان (جنوب خوزستان) در دوره های پرآبی و سیلابی رودخانه کارون است. این مسیل به دلیل توسعه های شهری در ابتدای خروجی آن از کارون و دوره های خشکسالی دهه اخیر به صورت یک خشکه مسیل درآمده است. نهر بحره پس از طی مسیری نزدیک به 40 کیلومتر به تالاب می ریزد.
«نهر مالح» نیز در فاصله حدود 30 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد و سیلاب های بالادست شهر اهواز را به بخش شیرین تالاب شادگان می ریزد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار