تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۸۰۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آشفته بازار ورودی های اهواز در آستانه ورود مسافران نوروزی
  کمتر از دو هفته تا آغاز سال جدید و ورود مهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور به اهواز باقی مانده است، با این وجود ورودی های شهر چنان نابسامان است که نتیجه ای جز کور شدن ذوق مسافران در پی نخواهد داشت.
  وانت بارها با پهن کردن بساط خود در گوشه و کنار معابر و به ویژه ورودی های شهر اهواز علاوه بر ایجاد گره های ترافیکی سبب برهم زدن نظم شهری شده اند ، تا چند سال پیش تعداد وانت بارهای ورودی های شهر اهواز محدود بود این روزها اما از شیر مرغ تا جان آدمیزاد درقالب وانت بارهایی که در مسیر توقف کرده اند عرضه می شود.
جاده اهواز از سمت زرگان یکی از این ورودی های نابسامان اهواز است که در آن هر چیزی از میوه، چینی آلات، تابلو فرش، خشکبار، سلف سرویس فلافل تا مرغ و دام زنده و ماهی یافت می شود.
این وانت بارها هرکدام با تصرف قسمتی از جاده علاوه بر نازیبا کردن ورودی شهر و ایجاد آشفتگی بصری سبب بروز خطرهایی برای خود و سایر رانندگان می شوند، نکته قابل تامل در مورد این فروشندگان پلاک خودروهای آنان است که نشان می دهد از شهرهای مختلف کشور خود را به این نقطه می رسانند تا کالاهای خود را با قیمتی ارزانتر به خریداران بفروشند.
داستان اما به حضور همین وانت بارها خلاصه نمی شود و تعدادی از فروشندگان با ساخت آلونک های بلوکی برای خود به آشفتگی بیشتر فضای ورودی شهرها کمک کرده اند، اگرچه تعدادی از این آلونک ها به وسیله شهرداری تخریب شده اند اما برخی دیگر همچنان درحال ساخت وتکثیر شدن هستند.
تعداد وانت بارهای فروش میوه و آثار بر جا مانده از آنها در سطح شهر روز به روز درحال افزایش است؛ تعداد بالایی از صاحبان این وانت بارها به دلیل نداشتن شغل مناسب روی به این کار آورده اند از این رو، اکتفا به جمع آوری آنها راهکار مناسبی نیست و تمام دستگاه های مربوطه باید برای ساخت بازارچه و ساماندهی این مشاغل برنامه ریزی و اقدام موثر کنند.

**بازار داغ ورودی اهواز
یکی از این وانت بارها که به فروش شیرینی محلی و خشکبار می پردازد در این خصوص می گوید: حدود 3 سال است که در ورودی زرگان به اهواز اجناس خود را به فروش می رسانم، در آن زمان تعداد وانت بارها به اندازه ی امروز نبود.
وی ادامه داد: پیش از اینکه اجناس خود را در این منطقه بفروشم در شهرستان ایلام مغازه داشتم اما به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب مجبور به دستفروشی شدم، بازار اهواز برای فروش محصولات به مراتب بهتر از ایلام است.
یکی دیگر از فروشندگان که در یک اتاقک ساخته شده با گچ و بلوک ماهی می فروشد نیز گفت: هیچ کس دوست ندارد هر روز با نگرانی و فشار روحی کار کند، ما در اینجا دائم نگران حضور اجراییات و ماموران بهداشت هستیم اما برای امرار معاش چاره ای جز این نداریم.
وی افزود: سال هاست که شغل من فروش ماهی است و غیر از این کار دیگری را بلد نیستم، شهرداری تنها دستفروشان را جابجا می کند اما هیچ برنامه ای برای ساماندهی و انتخاب یک جای مناسب برای ما ندارد.

**ساماندهی وانت بارها منوط به تصمیم شورای تامین
مدیر پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری شهرداری اهواز تصمیم گیری در خصوص ساماندهی وانت بارهای ورودی زرگان را منوط به تصمیم شورای تامین شهرستان اهواز دانست و گفت: تعداد وانت بارهای این نقطه از شهر بسیار است و ساماندهی آنها نیازمند همکاری دستگاه های دیگر است.
دانیال سبزعلی ادامه داد: زمینی برای تبدیل بازارچه در نظر داریم اما بیشتر اراضی سطح شهر متعلق به دستگاه هایی همچون بنیاد امور مستضعفان است، این اراضی در دست تصرف هستند اما با این وجود بنیاد مستضعفان حاضر به در اختیار دادن این اراضی به شهرداری نیست.
وی با اشاره به اینکه هر روز بر تعداد وانت بارهای ورودی شهر افزوده می شود خاطرنشان کرد: مشکل سد معبر وانت بارها در سایر نقاط شهر اهواز از جمله پردیس، پیچ میدان و خیابان کارگر نیز وجود دارد.

**ساماندهی ورودی شهر وظیفه شهرداری
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اهواز در این خصوص گفت: ساماندهی ورودی های شهر و برخورد قانونی با دستفروشان و کسانی که در معابر عمومی سد معبر می کنند، از وظایف شهرداری است.
لطیف حیایی اهوازی ادامه داد: بارها موضوعات مرتبط با این امر در جلسات متعدد به ویژه کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی شهرستان مطرح شد و برابر مصوبات مقام قضایی دستورات خاص و ویژه صادر شده است.
حیایی اهوازی تصریح کرد: نیاز است شهرداری با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها از جمله دامپزشکی،بهداشت، محیط زیست و دیگر دستگاه های ذیربط نسبت به اجرای مصوبات و دستورات مقام قضایی اقدام کنند.
به گفته وی چنانچه در موارد خاص نیاز به ورود فرمانداری و شورای تامین باشد، باید موارد به صورت کتبی از سوی شهرداری به طور مشخص و معین به همراه دلایل به فرمانداری ارسال شود و ارجاع دادن نابسامانی ها به فرمانداری و شورای تامین وجاهت اداری ندارد و هرکدام از دستگاه ها موظفند مسئولیت ها و وظایف خود را به شیوه درستی انجام دهند.
وی افزود: تاکنون طی چندین مرحله هم در قالب کمیسیون و هم در جلسات خاص تصمیماتی در خصوص برخورد با بعضی نابسامانی ها و بی انضباطی ها در سطح شهر از جمله ورودی شهر توسط عوامل شهرداری و انتظامی و سایر دستگاه های متولی به عمل آمده، اما حفظ این موقعیت ها پس از اقدامات بسیار با اهمیت است.
سال هاست که مساله ساماندهی وانت بارهای فروش میوه در نشست های مختلف مسئولان مطرح می شود اما تاکنون نه تنها این امر محقق نشده بلکه شاهد گسترش آنها به سایر نقاط شهر نیز هستیم.
ایجاد گره ترافیکی در معابر، مخدوش کردن چهره شهر، رعایت نکردن مسایل بهداشتی، کثیف کردن خیابان ها و بروز مشکلات اقتصادی برای عرضه کنندگان مجاز میوه تنها بخشی از عوارض ناشی از فروش میوه توسط وانت بار ها است اما با این وجود همچنان شاهد وجود تقاضا از سوی شهروندان برای خرید از آنها هستیم که این امر ضرورت ساماندهی این وانت بارها در یک محل مشخص را بیشتر می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار