تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۰۲۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کم خونی داسی شکل در گروه بیماران خاص قرار گیرد
 رییس سازمان نظام پزشکی خوزستان گفت: از مسئولان ذیربط درخواست داریم که کم خونی داسی شکل در گروه بیماران خاص قرار گیرد.
  دکتر بیژن کیخایی چهارشنبه در حاشیه سمینار تالاسمی منطقه چهار آمایشی کشور در هتل نیشکر اهواز اظهار داشت: کم خونی داسی شکل از بیماری های بومی خوزستان است و در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر، سوسنگرد و اهواز شیوع بیشتری دارد.
وی افزود: این بیماران مشکلات درمانی زیادی دارند و چالش های آنها کمتر از بیماران تالاسمی ماژور نیست.
کیخایی در ادامه در خصوص بیماری تالاسمی گفت: خوزستان از استان های تالاسمی خیز کشور است و حدود 2 هزار بیمار تالاسمی ماژور و 700 بیمار سیکل سل و سیکل تالاسمی در استان وجود دارد و میزان تالاسمی مینور حدود هفت درصد است.

**تعداد موالید تالاسمی ماژور در کشور به 150 تا 200 نفر در سال رسیده است
این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان بیان کرد: از سال 76 که غربالگری مزدوجین اغاز شد موالید تالاسمی ماژور به شدت کاهش یافته است به گونه ای که تعداد موالید این نوع تالاسمی قبل از غربالگری یک هزار و 500 مورد در سال بود که امروز بعد از غربالگری به 150 تا 200 نفر رسیده است و خوزستان هنوز سهم بالایی دارد.
وی با بیان اینکه خوزستان از استان های پیشرو در درمان تالاسمی است، ادامه داد: باید آموزش در این زمینه توسعه یابد و زوجین بیشتر مشارکت کنند و افراد مبتلا به تالاسمی ماژور تا حد امکان ازدواج نکنند و یا در صورت ازدواج ،غربالگری دوران بارداری را جتما انجام دهند.
رییس بیمارستان بقایی 2 اهواز ابراز امیدواری کرد: سمینار تالاسمی منطقه چهار آمایشی کشور فراگیران را به گونه ای آموزش دهد که در بهبود درمان بیماران تالاسمی و افزایش کیفیت زندگی آنها موثر باشد.
وی افزود: این سمینار در روزهای 22 و 23 اسفند ماه با حضور پزشکان، اساتید و پرستاران به بررسی زوایای بیماری تالاسمی از جمله ژنتیک، تزریق خون و عوارض آن می پردازد.
کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب (Hbss) شناخته می‌شود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. سلول‌های هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس می‌باشند. این مولکول‌های هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار