تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۸۰۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
3600 زندانی در خوزستان مشمول عفو شدند
  مدیرکل زندان های خوزستان گفت: 3 هزار و 600 نفر از زندانیان در استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات و آزادی شدند.
 
علیرضا بابایی چهارشنبه در حاشیه مراسم جشن گلریزان سه زندانی زن جرایم غیرعمد در اهواز ، عفو این زندانیان را اتفاق بسیار بزرگ در استان توصیف کرد و اظهار داشت: 47 درصد از محکومان خوزستان مشمول عفو شدند، که بیش از 2 هزار و 500 نفر آزاد و بیش از یک هزار نفر مشمول تقلیل و تخفیف شدند.
وی با بیان اینکه جرایم خشن و مهم مشمول عفو نمی شوند، افزود: در کشور 85 هزار نفر مشمول عفو بودند که از این تعداد حدود 40 هزار نفر آزاد شدند.
بابایی تعداد زنان زندانی در استان را کمتر از 2 درصد آمار کل زندانیان استان عنوان کرد که حدود 200 نفر را شامل می شود.
وی گفت: خوزستان استان عفیف و اخلاقی است و مقام و جایگاه زن در آن بسیار بالاست و عدد زندانیان زن این استان بسیار کم است، به همین نسبت تعداد افرادی که مشمول عفو شده و آزاد شدند باید سنجیده شود که در کل آمار خوبی بود و جزو استان های خوب در اعمال عفو در آزادی بودیم.
بابایی همچنین درباره محکومان مهریه اظهار داشت: سه چهار ماه پیش آمار محکومان مهریه 185 تا 200 نفر را شامل می شد که این عدد امروز به کمتر از 62 نفر رسیده است.
وی افزود: کاهش محکومان دیه به دلیل اقدامات ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و خیران و گذشت خانواده ها اتفاق افتاده است، به این ترتیب تعداد زیادی از محکومان آزاد شدند و یا همسران آنها به حداقل حقوق خود قناعت کرده و یا گذشت کردند و یا رضایت دادند.
به گفته وی افرادی که به دلیل مهریه محکوم می شوند، «معسر» به شمار می آیند.
وی تاکید کرد: خوزستان از نظر جرم و زندانی در مقایسه با استان های مشابه خود همچون استان های فارس، اصفهان و خراسان رضوی، در وضعیت بسیار بهتر قرار داشته و فاصله معناداری با آنها دارد.
به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر امسال تعداد زیادی از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ 22 بهمن 1397 محکومیت آنان قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شده‌اند، با موافقت رهبری مشمول عفو و تخفیف مجازات شدند.
فرهاد افشارنیا رئیس کل دادگستری خوزستان تیر ماه امسال، آمار زندانیان استان را حدود 13هزار نفر عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به استان هایی مانند فارس که 19هزار نفر زندانی دارد آماری کنترل شده است اما متناسب خوزستان نیست.
به گفته وی از 13 هزار زندانی 35 درصد (پنج هزار نفر) متهمان سرقت و 24 درصد زندانیان متهمان مواد مخدر هستند. همچنین 700 نفر محکوم مالی در زندان وجود دارد که براثر جرایم غیر عمدی در زندان به سر می برند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار