تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۰۳۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکات خواندنی در مورد ارمنستان و تور ارمنستان
نکات خواندنی در مورد ارمنستان و تور ارمنستان

در سال‌های اخیر ایروان به مکانی پرطرفدار برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است. این شهر با قدمت تاریخی و نیز جاذبه‌های طبیعی زیبا، مکانی بسیار مناسب برای گذراندن یک تعطیلات خوب، مخصوصا در تابستان است. در این مقاله به معرفی ۱۷ حقیقت جالب در مورد این شهر می‌پردازیم:

نام پایتخت ارمنستان، ایروان، از کلمه‌ی «erevats» گرفته شده است که به معنی «دیده شدن و ظاهر شدن شدن» است. طبق گفته‌های یک افسانه، حضرت نوح زمانی که اولین خشکی را از کوه‌های آرارات دید، این کلمه را گفته است.

قدمت ایروان ۲۹ سال بیشتر از شهر رم است. در سال ۲۰۱۵ این شهر تولد ۲۷۹۷ سالگلیش را جشن گرفت.

قدم زدن در مرکز شهر ایروان حال‌وهوای شما را عوض می‌کند و باعث بهبود وضعیت روحی شما می‌شود.

تقریبا تمام خیابان‌ها، پیاده‌روها و باغ‌های ایروان در تور ارمنستان در فصل تابستان به ایوانی برای خوش‌گذارانی تبدیل می‌شود و تراس‌های رستوران‌ها مشتری‌های زیادی دارند.

ایروان

جمعیت کشور ارمنستان در تابستان افزایش می‌یابد؛ این امر تنها به دلیل ورود گردشگران خارجی نیست. اهالی این کشور نیز که ساکن کشورهای دیگر هستند، در تابستان‌ها به ارمنستان بازمی‌گردند. گاهی اوقات می‌توانید تلفیقی از زبان ارمنی و دیگر زبان‌ها را از این افراد بشنوید که شاید برای شما بسیار عجیب به نظر برسد. همچنین در ایام سال نو (نوروز) ایروان مملو از مسافران ایرانی است که برای تفریح گذر تعطیلات به این شهر آمده‌اند.

شطرنج در ارمنستان

ارمنی‌ها به شدت به شطرنج علاقه‌مند هستند. این بازی، یک درس اجباری در مدارس ابتدایی است و این کشور کوچک، زادگاه اساتید بزرگ بسیاری در این بازی و ورزش فکری است.

مجسمه‌های الفبا در ارمنستان تزئین نام با نوشته در ارمنستان

زبان ارمنی با الفبای سیریلیک نگاشته و خوانده می‌شود که از دید بصری، بسیار جالب توجه‌اند.

به طوری که حتی می‌توان مجسمه‌هایی از کلمات و حروف ساخت

و به نوعی، نان‌ها را با آن تزئین کرد

ساز دودوک

از جمله مواردی که ارمنستان به آن مشهور است، ساز بادی دودوک است.

میوه‌های ارمنستان

و صد البته میوه‌های تازه و خوشمزه!

نان لواش ارمنی

البته نان صاف و سنتی ارمنستان که لواش نامیده می‌شود را نباید فراموش کرد!

ارامنه علاوه بر کشور زیبای خودشان، در سرتاسر جهان، از جمله ایران، فرانسه و ایالات متحده نیز حضور دارند. عکس زیر نیز، بازی کودکانه دختران ارمنی در کمپ سنجک (Sanjak) در لبنان را نشان میدهد.

جوامع ارمنی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل فعالی وجود دارند

در بسیاری از کشورها ارمنستانی‌هایی وجود دارند که خارج از کشور خود زندگی می‌کنند. آن‌ها به همراه افرادی که ریشه ارمنی دارند، جوامع خاص خود را تشکیل داده‌­اند تا از این طریق به شکل مطلوب‌تری بتوانند آداب و سنت خود را حفظ و اجرا کنند. از اهم این کشورها می‌توان به ترکیه، لبنان، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی اشاره کرد.

. خانواده و احترام به آن در بین مردم ارمنی از اهمیت خاصی برخوردار است

باید گفت که از دیگر نکات مشترک بین مردم ایران و ارمنستان اهمیت به خانواده و احترام گذاشتن به آن است. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که ارمنی‌ها نیز افرادی مانند فرزند تازه متولدشده یا عروس و داماد را که به تازگی وارد خانواده آن­ها شده‌اند، بسیار محترم شمرده و سعی می‌کنند کانون خانواده خود را با حضور آن‌ها گرم‌تر نگه‌دارند.

ارمنستان در حال جنگ است

سالهاست که روابط میان ارمنستان و همسایه او آذربایجان پر تنش است و دو کشور از نظر فنی در حال در جنگ هستند. دلیل اصلی این تنش حول منطقه جنوب غربی آذربایجان، ناگورنو-کاراباخ، است که اکثریت جمعیت آن ارمنی می باشد. در سال 1994 این منطقه با حمایت ارمنستان تلاش کرد تا از آذربایجان جدا شود که آغاز شروع یک جنگ خونین میان دو ملت بود اما با یک میانجی روس آتش بس بین دو کشور در سال 1994 امضا شد، اما در سال جاری جنگ تازه ای بین این دو کشور آغاز شد.

می توانید در ارمنستان اسکی کنید

پیست زاخکازور مهم ترین پیست اسکی در ارمنستان و تور زمینی ارمنستان است که دارای 27 کلیومتر سراشیبی و شش آسانسور که شما را به بالای پیست منتقل می کند. هزینه یک روز اسکی حدود 8500 درام ارمنستان ( 17یورو) می باشد.

ارمنستان خانه پرندگان است

ارمنستان خانه زیبایی برای پرندگان است و تخمین زده می شود از 530 گونه پرنده اروپایی، 345 گونه آن در ارمنستان باشد که مهمترین این پرنده ها شاهین، قو و عقاب است که به یک نشان ملی تبدیل شده است.

25 سال از زمانی که کشور ارمنستان استقلال خود را از شوروی بدست آورد، می گذرد. به همین مناسبت فرصت را غنیمت شمردیم که درباره حقایقی که احتمالا درباره این کشور نمی دانستید مطلبی بنویسیم.

مردانی به سختی آهن دارد

برای اثبات این مطلب همین بس که ارمنستان برنده یک مدال طلا و سه مدال نقره در بازی های المپیک ریو شد که همگی این مدال ها را در مسابقات کشتی و وزنه برداری بدست آورد.

نان ارمنی ها در لیست یونسکو به ثبت رسیده است

میزهای شام ارمنی ها ندرتا خالی از نان لواش است، یک نان مسطح خوشمزه که در حقیقت پایه اصلی غذاهای ارمنی است. نکته مهم این است که نان لواش در سال 2014 در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

زیباترین زنان دنیا را دارد

بر اساس نظرسنجی که از 44000 مرد آمریکایی به عمل آمده بود، زنان ارمنی زیباترین زنان دنیا لقب گرفتند. در مور تور لحظه آخری ارمنستان و تور ارزان ارمنستان در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

شانس چندانی در مسابقات فوتبال ندارند

فوتبال، با وجود اینکه یک ورزش ملی در ارمنستان به شمار می رود اما آنها در این ورزش چندان موفق نیستند و یا حداقل در سطح بین المللی این چنین نیستند. این کشور از زمان جدایی از شوروی نتوانست نتایج قابل قبولی در چه مسابقات قهرمانی اروپا و یا در جام جهانی بدست آورد.

دارای سه میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو است

این آثار باستانی شامل صومعه های هقپات و ساناهین، کلیسای جامع و کلیسا های اچمیادزین و مکان باستانی زوارتنوتس، صومعه گغارد و دره آزات می باشند.

:
:
:
آخرین اخبار